Na aflevering zes kunnen we wel stellen dat ER 2008 echt begonnen is. Niet alleen op tv maar ook hier op het forum. Wat ik niet begrijp is dat de mensen hier eerst aangegeven dat ze deze editie de saaiste vinden ( oke, de eerste afleveringen waren niet je van het) maar nu er eindelijk complotten worden gesmeed is het voor het grote deel weer niet goed. Nederlanders
Expeditie Robinson is en blijft een spel. Begrijp me niet verkeerd, ik vond Prince wel een goede kandidaat. Hij had inderdaad al bij aanvang van de expeditie door dat ER niet alleen draait om het overleven, maar ook door een bepaalde tactiek zover mogelijk in het spel te komen. Nu blijkt dat hij verkeerd heeft gegokt en verloren. That's the game. Ik ben benieuwd hoe de reacties waren geweest als vorig jaar, het complot tegen de uiteindelijk winaar Vinnie daadwerkelijk was uitgevoerd. Ik vond het persoonlijk jammer dat bij de uiteindelijke stemming iemand ( ben ff haar naam kwijt, die met die chocolade taart, erg hilarisch) van gedachte is veranderd.
Dat Hans tijdens de aflevering kwam met de reden dat hij liever met een sterk iemand in de finale zou willen zitten dan met een zwak iemand, vond ik nergens opslaan. In mijn optiek is als je wilt winnen en dat is toch het uiteindelijke doel van ER, dat je beter eerst al je moeilijke en zwaardere tegenstanders probeert te elimineren dan de zwakkere. En als je de finale haalt, ben je sowieso niet zwak.
Wat ik dan nog wel raar vond is dat iedereen aangaf hem niet weg te willen hebben, maar uiteindelijk toch wel wegstemde. Misschien is de kandidaten bij aanvang al verteld dat de winnaar door de reeds afgevallen kandidaten wordt gekozen, waardoor ze op het publiek thuis geen goede indruk hoefde achter te laten en dat ook verre van hebben gedaan door hun motivatie.
Dat aspect, het stemmen door de afgevallen kandidaten, geeft wel een mooie impuls aan het verdere verloop van de Expeditie. Doordat de uiteindelijke winnaar zelf door de kandidaten wordt gekozen, is het zaak voor de resterende deelnemers om niet alleen door het vormen een complot of gewoon door het winnen van de immuniteitsproeven de finale te bereiken, maar ook om aan de andere kant de beste indruk achter te laten bij hen, zodat de afgevallen kandidaat ook op hem of haar gaan stemmen, voor de uiteindelijk overwinning.
Het muntje? Dat kan nog weleens voor verrassingen gaan zorgen. Hopelijk wordt het tactisch gebruikt. Taferelen zoals met James ( seizoen 15) en Eric ( seizoen 16) in Survivor zie in ER niet snel gebeuren. Helaas.