Auteur Topic: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!  (gelezen 50997 keer)

Offline Goyathlay

• Forumlid
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #80 Gepost op: 6-10-2008, 09:35:58 »
Precies.
Dat is dus precies ook waarom de meeste kijkers afhaken en er geen belangstelling meer voor kunnen opbrengen. Het hele idee van ER is meer een soort van psychologische oorlogsvoering en pesttaktieken geworden, waarin integriteit en werkelijke skills niet meer meespelen.

Dit is een geënsceneerde show geworden, die niet meer correspondeert met de werkelijkheid. In het echt zouden er namelijk geen debiele wegstemrondes zijn, maar zouden mensen als Prince gekoesterd worden, om te kunnen overleven op zo'n eiland.

ER krijgt steeds minder weg van een Robinson wedstrijd, maar wordt gewoon steeds meer een soort van Gouden Kooi gedoe, hoe mensen elkaar weten weg te stemmen en te treiteren.

Expeditie Robinson is nooit een afspiegeling van de werkelijkheid geweest, het is juist een uniek concept om dat het zo ver van ons vertrouwde wereldje afstaat. Het gaat er in het spel niet om wie de meeste survival skills heeft en een Robinson Crusoe prestatie kan neerzetten, dan zouden de spelregels namelijk wel veranderd worden. Het weg treiteren van mensen is nog nooit voorgevallen, zelfs Esther die onder hevige psychische druk stond werd weggestemd. Ik weet niet of je ooit naar de Gouden Kooi hebt gekeken maar dat concept is totaal niet te vergelijken met Expeditie Robinson. Het was een ordinaire soap die volledig gestuurd werd door de productie.

Ik deel je mening over de reden van de lagere kijkcijfers ook niet. In de hoogtijdagen van Expeditie Robinson waren allianties eerder regel dan uitzondering en had men geen moeite met het verlaten van een alliantie ter verbetering van de eigen positie. De lage kijkcijfers van seizoen 2006 en 2007 zijn naar mijn mening het gevolg van een gebrek aan spanning. De meeste kijkers zitten niet te wachten op een harmonieuze groep kandidaten die een misplaatst ideaalbeeld van Expeditie Robinson hebben. Het spreekt ook voor zich dat de uitzending van gisteren de best bekeken uitzending van dit seizoen is, waarschijnlijk bleven veel kijkers hangen. Tenslotte is het helemaal niet vreemd dat een reality programma dat al aan zijn tiende seizoen bezig is een dalende trend van kijkcijfers weergeeft.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline 8berg

• Deelnemer PE2005
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • geen gelul, gebak van krul
« Reactie #81 Gepost op: 6-10-2008, 10:03:27 »
hé Robinsonkijkers, insiders en wat iets anders zij,
'k ga me hier niet mengen in deze discussie maar misschien wat "licht" brengen;
1) alles wat je ziet/hoort hoeft niet zo te zijn, het gekonkelefoes kwam deze keer wel erg nadrukkelijk (wat schrijf ik, alleen maar) aan bod. Wat ik bedoel 'tis (in mijn ogen)een kwestie van plakken/knippen en wat laten ze wel/niet zien!
2) we hebben sowiezo met een andere Robinson te maken, haast geen presentatoren meer die nog es wat toelichten. Was het eerst "Peanut" die het woord voerde nu wordt ook de rest van de "crew" als zodanig naar voren geschoven!
3)ze (productie) hebben een mengeling van mensen genomen die deels fysiek, deels mentaal,deels sociaal sterk zijn. Een prachtige mengeling en waar het nu om gaat is wie die mengeling van aspecten het best weet toe te passen.

Allemaal bekende zaken intussentijd wat mij betreft. Dat een deel van de glans er inmiddels af is heb ik hier al vaker laten weten. Wat mij betreft mag het Robinson gevoel wat meer terugkomen, en laat de productie in de vredesnaam wat meer van de pracht en beaty van dit deel van de wereld zien. Het begon zo mooi!!!! ::jaja::

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #82 Gepost op: 6-10-2008, 10:40:02 »
ja, misschien wel, met dat verschil dat er toen niet nog allerlei insiders hier op dit forum de hele zaak ook nog zaten te manipuleren en zich mee zaten te bemoeien.

Het wordt te doorzichtig en te irritant.

Bovendien dodelijk saai.
Het boeit mensen niet meer. Vooral ook niet omdat deze show allang in kannen en kruiken is, afgelopen is, achteraf in scenes gezet en hier ook nog eens gemanipuleerd wordt door een zootje insiders.
Mij best hoor, maar de lol is er echt vanaf.

Je kunt jezelf zelfs niet meer inleven in de verhaallijn en alle ontwikkelingen, of de insiders hangen in je nek. Gossiegossie, wat een spanning en sensatie hier.

Ik houd het voor gezien dus. Lees misschien nog wel eens mee, kijk nog wel, maar het is een ordinaire zielige show geworden.

Toch jammer, voor een van mijn topprogramma's, waar ik jaren geleden nog iedere week voor ging zitten.

Wat een onzin dit: andere jaargangen waren hier ook altijd al allerlei insiders, dat is absoluut niks nieuws. En dat je favoriet (en ook de mijne!) er nu toevallig uit is, maakt toch zeker niet meteen het programma 'een ordinaire, zielige show'?

En dodelijk saai kun je het al helemaal niet noemen! Leuk, of niet, deze aflevering (en de daaropvolgende discussie op het forum hier) waren alles behalve saai!
Het is juist eindelijk weer eens ouderwets spannend, met al die tactische moves!
Nogmaals, ik vind het ook erg jammer dat nou juist Prince het veld moest ruimen, die niet alleen fysiek sterk leek, maar er bovendien een heel boeiende (tactische) spelvisie op nahield. Ik had dan liever de wat kleurloze Sarah zien verdwijnen, maar het is ook logisch dat kamp Noord de sterkste kandidaat eruit stemt.
Volgens jouw redenering, Avalon, zou iemand die fysiek geen 'meester-Robinson' is, zich neer moeten leggen bij een achtste plaats ofzo, omdat hij simpelweg constateert dat de anderen het meer verdienen te winnen... Dan heeft het toch geen enkele zin om mee te doen?

Wat ik wél raar vond van de afgelopen aflevering, was dat blijkbaar níemand van kamp Noord achter de beslissing om op Prince te stemmen stond, maar dat tegelijkertijd niemand bij machte was die beslissing te wijzigen (bijv. naar Sarah).
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Art

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 6-10-2008, 10:52:26 »
Tegen complotvorming kun je niet op.

Mensen die hierin meegaan om eigen hachie te redden, die tellen voor mij niet meer mee.

Dan telt dus niemand meer mee voor jou, want ze deden allemaal mee aan complotvorming om hun hachie te redden.
Nog even niks.

Offline Art

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 6-10-2008, 10:53:40 »
Dat vraag ik me ook af Ocampa. We hebben het in de proeven nog niet kunnen zien, en we hebben wel gezien dat Geert T een krabbenval maakte, en Hans samen met Geert D een andere val. Prince heeft ook geen enkele vis gevangen bijv. Waarom vindt men hem toch zo'n Robinson?

Omdat hij de jonge, sterke man is? Lenny werd twee jaar terug ook meer als een Robinson gezien, terwijl Ignazio meer "overleefde" (voedsel zocht, vissen ving, etc.).
Nog even niks.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 6-10-2008, 11:06:51 »
Oneens. Lenny bewees wel degelijk dat hij goed was in proeven, Prince heeft ook laten zien dat hij goed in proeven was, maar natuurlijk nog in veel mindere mate dan Lenny (hij heeft ook nog geen individuele proeven gedaan, dus zullen we nooit weten hoe goed Prince was).

Ignazio daarentegen werd in mijn ogen toch vooral als een 'overlever' gezien door zijn uiterlijk: ruig uitziende types hebben bij sommigen toch al gauw een streepje voor, omdat ze er zogenaamd meer als een Robinson uit zien. Het is maar de vraag of hij nou echt meer een 'overlever' was dan alle andere kandidaten in dat jaar.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #86 Gepost op: 6-10-2008, 11:13:46 »
Goh KD, ben ik het alweer helemaal met je eens  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Art

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 6-10-2008, 11:41:29 »
Oneens. Lenny bewees wel degelijk dat hij goed was in proeven,

Okay, daarin verschillen we dan van mening want ik vind dat de proeven heel weinig met het Robinson-zijn te maken hebben. Ik geloof dat Robinson Crusoë kansloos zou zijn in een evenwichtsproef of een krachtproef. :P

(hij heeft ook nog geen individuele proeven gedaan, dus zullen we nooit weten hoe goed Prince was).

Prince heeft meegedaan aan de visproef, die individueel had moeten zijn. :P
Nog even niks.

Ocampa

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 6-10-2008, 12:43:45 »
Dat een hoog Robinson-gehalte broodnodig is om ver te komen is niet waar. Kijk maar naar Judge uit het seizoen 2003. Die kon niks en was aartslui maar wist het ver te schoppen omdat hij de juiste vrienden had uitgekozen om bij aan te haken.
« Laatst bewerkt op: 6-10-2008, 12:58:22 door Ocampa »

Offline Clown

• Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
« Reactie #89 Gepost op: 6-10-2008, 12:58:36 »
Poeh, poeh, nou, nou, wat een heerlijke pittige discussie. Als ooit gewezen insider moet ik toegeven dat het misschien minder meeslepen kan zijn voor de kijker en de forummer om zich lekker te laten gaan over de reeks, wanneer insiders zich gaan uiten en inzicht geven in wat er werkelijk zou zijn gebeurt (we waren er namelijk niet bij). Ik heb zelf dan ook gewacht met posten op het forum, totdat ik uit de reeks was en er zich niets meer over mijn persoon zou voorvallen en ik dus ook niet wist wat er verder zou gaan gebeuren. Ik zag dat jaar wel dat publiek opinie afhankelijk was van de foruminput van insiders die nog in het spel zaten. Je kan je als forummer niet onttrekken aan de invloed van insiders die uitleg geven of op een bepaalde manier overkomen op het forum. Ik heb overigens geen waardeoordeel over de input van insiders, de invloed op de kijker daardoor. Dus ik spreek mij zeker niet uit over goed of slecht of iets in het midden. Ik constateer alleen dat het invloed heeft en dat het de mysterie van het programma doorbreekt.
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #90 Gepost op: 6-10-2008, 13:01:02 »
Dat een hoog Robinson-gehalte broodnodig is om ver te komen is niet waar. Kijk maar naar Judge uit het seizoen 2003. Die kon niks en was aartslui maar wist het ver te schoppen omdat hij de juiste vrienden had uitgekozen om bij aan te haken.

En wat dachten we van de schattige Emma, die 2e werd maar in haar eentje waarschijnlijk binnen een week dood was geweest?

Offline Rogue

• Forumlid
  • Hear me roar.
« Reactie #91 Gepost op: 6-10-2008, 14:13:48 »
Wie was emma ook alweeer? Kan het me niet eens meer herrinneren. Judge was idd een finalist van niks maar dat vond ik ook van Jutta. Terwijl echte Robinsons als Robin en Gio naar huis moesten.  ::ohno:: Vind het wel slim van Hans en yin om alsnog op prince te stemmen ( baal er wel van )want zo wipt hans de sterkste en meest tactische ( dus het grootste gevaar voor hem ) eruit. Maar ik vind er verder weinig meer aan, kreeg spontaan koppijn van al die complotten gister.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 6-10-2008, 20:34:31 »
Maar Frank, die je daar in je avatar hebt staan, was ook niet vies van tactiek hoor!
Die heeft echt niet alléén maar gewonnen omdat hij een supersurvivor was. ::ohno::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #93 Gepost op: 6-10-2008, 21:22:12 »
Wie was emma ook alweeer?

Emma is die heel lieve Belgische jongedame, die het in de 2005-versie net moest afleggen tegen Marnix.

Ik sta met haar en Douwe op een foto tijdens de fandag 2005. Ik moet zeggen: hoe Emma hier beschreven werd, dat klopt ook wel een beetje: veel te lief voor de grote boze wereld.......

Offline Rogue

• Forumlid
  • Hear me roar.
« Reactie #94 Gepost op: 7-10-2008, 04:27:38 »
Maar Frank, die je daar in je avatar hebt staan, was ook niet vies van tactiek hoor!
Die heeft echt niet alléén maar gewonnen omdat hij een supersurvivor was. ::ohno::

Nee hij deed idd wel aan tactiek maar hij speelde het wel eerlijk en hij was voor mij nog steeds de ultieme robinson, goed in het survival maar ook sociaal sterk en slim.

Ow ja nu weet ik Emma weer, nogal nietszeggend meisje idd.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 7-10-2008, 15:11:04 »

Hmm zo'n meesterbrein was hij ook niet hoor. Hij ging een 'complot' aan met de andere 2 'originals' (Matthias en Marjolein dacht ik) en streed toen tegen 5 (!) anderen. Echt heel tactisch zou ik dat niet noemen. Gelukkig voor die 3 deed Klaar ineens iets totaal onverwachts (zich tegen Ronald keren), en daarom bleven ze erin. Verder heeft Frank de hele expeditie geen stem tegen gehad, alleen een symbolische van Klaar ('ik bedoel hier niks mee, voor mij ben je de ultieme Robinson'). Ook zonder zijn 'complot' had hij gewonnen.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 7-10-2008, 15:43:14 »
Nee, een tactisch meesterbrein zou ik hem ook inderdaad niet willen noemen, zoals je zegt heeft hij
behoorlijk mazzel gehad met die maffe Klaar.

Maar zelfs nog los van de complotten, ben ik ervan overtuigd dat Frank vooral gewonnen heeft door zijn "allemansvriendjes-tactiek", méér dan door zijn survivor-vaardigheden. Je wordt geen 'Robinson' door de beste survivor te zijn, maar door ervoor te zorgen dat iedereen je mag (of in ieder geval: doordat niemand een hekel aan je heeft). Frank heeft geen enkele stem tegengekregen, doordat hij zich nooit écht heeft uitgesproken in conflicten en dergelijke, maar steeds de grote vredesstichter was.
Dat is dus inderdaad sociaal sterk, zoals Rogue zegt, maar het is in mijn ogen ook net zo goed tactiek, zij het wat moeilijker te doorzien dan een uitgesproken complot.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 7-10-2008, 15:55:51 »
Maar zelfs nog los van de complotten, ben ik ervan overtuigd dat Frank vooral gewonnen heeft door zijn "allemansvriendjes-tactiek", méér dan door zijn survivor-vaardigheden. Je wordt geen 'Robinson' door de beste survivor te zijn, maar door ervoor te zorgen dat iedereen je mag (of in ieder geval: doordat niemand een hekel aan je heeft). Frank heeft geen enkele stem tegengekregen, doordat hij zich nooit écht heeft uitgesproken in conflicten en dergelijke, maar steeds de grote vredesstichter was.
Dat is dus inderdaad sociaal sterk, zoals Rogue zegt, maar het is in mijn ogen ook net zo goed tactiek, zij het wat moeilijker te doorzien dan een uitgesproken complot.

Oh bedoel je het op die manier, dan ben ik het met je eens. Ik denk dat ik echter ook zo'n 'allermansvriend' zou zijn, en dat niet uit tactiek, maar gewoon omdat ik het in het normale leven ook ben.

Offline Art

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 7-10-2008, 20:21:48 »
Hmm zo'n meesterbrein was hij ook niet hoor. Hij ging een 'complot' aan met de andere 2 'originals' (Matthias en Marjolein dacht ik) en streed toen tegen 5 (!) anderen. Echt heel tactisch zou ik dat niet noemen. Gelukkig voor die 3 deed Klaar ineens iets totaal onverwachts (zich tegen Ronald keren), en daarom bleven ze erin. Verder heeft Frank de hele expeditie geen stem tegen gehad, alleen een symbolische van Klaar ('ik bedoel hier niks mee, voor mij ben je de ultieme Robinson'). Ook zonder zijn 'complot' had hij gewonnen.

Frank had dan wel de pech dat Mo & Peter vrijwillig opgaven. Anders hadden ze met 5 tegen 5 (of 6 tegen 4 omdat Darline meteen van de vijf wegsprong) gestaan. ;)
Nog even niks.

Offline michael22

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 8-10-2008, 21:28:31 »
Als groot fan van Expeditie Robinson moet ik toch echt concluderen dat het zijn glans verloren heeft. De kandidaten zijn niet interessant genoeg, ik weet niet wat het is maar het is niet boeiend meer. Heel jammer want ik vol het al sinds het begin. Vorig jaar was het al een drama, maar dit jaar is het gewoon nog erger. Normaal verheugde ik me er altijd op maar dat is niet meer zo. Wie deelt mijn mening?

Ik deel je mening niet. Dit seizoen is inderdaad wat zwak (weinig aansprekende personen) en low-budget (oninteressante/weinig proeven), maar vorig seizoen vond ik het beste seizoen ooit. Had trouwens nog beter gekund als echte toppers zoals de rapper en de chef-kok er wat langer in waren gebleven.

Dus: zwak seizoen, maar wat mij betreft geen neerwaartse lijn over all. Neemt niet weg dat het volgend seizoen beter moet en dat de productie bij zichzelf te raden mag gaan. De juiste deelnemers selecteren is een kunst.