Auteur Topic: [Kandidaat NL] Hans  (gelezen 203634 keer)

Offline Goyathlay

• Forumlid
Re: [Kandidaat NL] Hans
« Reactie #780 Gepost op: 1-12-2008, 15:44:51 »
Ik zag Hans of Hiukwan ook veel liever winnen dan Yin en als ik moest kiezen tussen Hans en Hiukwan had ik waarschijnlijk ook gekozen voor Hans. Hij is er helaas niet in geslaagd op tijd uit te leggen dat veel van zijn aanstootgevende uitspraken in de context van het spel gezien moeten worden. Om stemmen te winnen moet je op een bepaald moment in het spel toelichting geven op al de gedane acties en uitspraken. Yin besloot een soort van berouw te tonen en op de gevoelige vragen een ontwijkend antwoord te geven terwijl Hans zijn spel wilde verdedigen maar dat onvoldoende kon bewerkstelligen. Het summiere beeld dat ik van Yin te zien kreeg tijdens de expeditie stond mij minder aan dan het portret van Hans. Ze verschuilde zich achter de mannen en strooide onnodig met onoprechte zoethoudertjes. Die manier van spelen heeft haar echter wel de winst gebracht omdat veel mensen het Hans misgunnen. Mensen vinden het nu eenmaal vreselijk om een openlijk arrogant persoon die de confrontatie niet schuwt te belonen.

De invloed van de montage op het publiek was erg goed te merken. Met name de leden uit kamp Noord kwamen er ongunstig vanaf. Voor de samensmelting werd Geert D voor van alles en nog wat uitgemaakt, na de samensmelting was kamp Noord collectief geworden tot het mikpunt van ongenoegen doordat een zogenaamde sterke speler het veld moest ruimen en tenslotte werden Hans en Yin door gebrek aan spraakmakende personages gemaakt tot kwade breinen die eropuit waren zo veel mogelijk kandidaten te hersenspoelen ten einde zelf de finale te halen. Het aandeel van kamp Zuid in het welslagen daarvan werd voor het gemak vergeten. Immers ze waren slachtoffers die niet beter wisten. Hiukwan die heel bewust meewerkte met Hans en Yin wordt opeens de heldin en neergezet als iemand die geheel op eigen kracht zonder sluwheid de eindfase wist te bereiken.

Als ik terugblik op deze expeditie heeft het zeker boeiende stof opgeleverd. Daarbij doel ik niet alleen op de kandidaten maar ook op de reacties van kijkers op de personages. De scheidslijnen tussen spel en realiteit blijken voor velen flinterdun te zijn. Acties van favorieten worden goedgepraat door te wijzen op slim spel en acties van personen die irritatie opwekken worden geëxtrapoleerd naar de realiteit. Nuance is ver te zoeken. Een aantal afgevallen kandidaten etaleert ook de nodige hypocrisie. Ze lijken het moeilijk te hebben met de erkenning van hun falen en gebruiken Hans en Yin als zondebokken. Het spel mag op bepaalde momenten dan hard gespeeld zijn maar dat is niet de eerste keer en zal ook zeker niet de laatste keer zijn. Aan het einde van de rit is het belangrijk om de zaken te relativeren en te beseffen dat je een speler bent geweest in een uniek spel. Bitterheid dient niemand.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline pallas

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #781 Gepost op: 1-12-2008, 16:06:57 »
.... De scheidslijnen tussen spel en realiteit blijken voor velen flinterdun te zijn. ....

Spel of geen spel, montage of geen montage, maar ik denk dat je aardig zou opkijken mocht je alle kandidaten, inklusief die uit het verleden, een aantal weken meemaken "in real life". Ik ben ervan overtuigd dat de gelijkenissen met hoe ze werden ervaren tijdens ER, tamelijk groot zouden zijn. Een mens is wie hij/zij is. Zelfs als je een rol speelt blijf je voor een groot deel wie je bent.
Natuurlijk zal niet alles negatief zijn aan Hans en zal hij best wel zijn goede kanten hebben, maar ik wil het wat breder stellen dan Hans: hij behoort tot het type mens waar ik meer dan waarschijnlijk nooit zou mee optrekken.
In the beginning there was nothing and even that exploded

Offline Emiel.B.

• Forumlid
« Reactie #782 Gepost op: 1-12-2008, 16:09:37 »
Ik zag Hans of Hiukwan ook veel liever winnen dan Yin en als ik moest kiezen tussen Hans en Hiukwan had ik waarschijnlijk ook gekozen voor Hans. Hij is er helaas niet in geslaagd op tijd uit te leggen dat veel van zijn aanstootgevende uitspraken in de context van het spel gezien moeten worden. Om stemmen te winnen moet je op een bepaald moment in het spel toelichting geven op al de gedane acties en uitspraken. Yin besloot een soort van berouw te tonen en op de gevoelige vragen een ontwijkend antwoord te geven terwijl Hans zijn spel wilde verdedigen maar dat onvoldoende kon bewerkstelligen. Het summiere beeld dat ik van Yin te zien kreeg tijdens de expeditie stond mij minder aan dan het portret van Hans. Ze verschuilde zich achter de mannen en strooide onnodig met onoprechte zoethoudertjes. Die manier van spelen heeft haar echter wel de winst gebracht omdat veel mensen het Hans misgunnen. Mensen vinden het nu eenmaal vreselijk om een openlijk arrogant persoon die de confrontatie niet schuwt te belonen.

De invloed van de montage op het publiek was erg goed te merken. Met name de leden uit kamp Noord kwamen er ongunstig vanaf. Voor de samensmelting werd Geert D voor van alles en nog wat uitgemaakt, na de samensmelting was kamp Noord collectief geworden tot het mikpunt van ongenoegen doordat een zogenaamde sterke speler het veld moest ruimen en tenslotte werden Hans en Yin door gebrek aan spraakmakende personages gemaakt tot kwade breinen die eropuit waren zo veel mogelijk kandidaten te hersenspoelen ten einde zelf de finale te halen. Het aandeel van kamp Zuid in het welslagen daarvan werd voor het gemak vergeten. Immers ze waren slachtoffers die niet beter wisten. Hiukwan die heel bewust meewerkte met Hans en Yin wordt opeens de heldin en neergezet als iemand die geheel op eigen kracht zonder sluwheid de eindfase wist te bereiken.

Als ik terugblik op deze expeditie heeft het zeker boeiende stof opgeleverd. Daarbij doel ik niet alleen op de kandidaten maar ook op de reacties van kijkers op de personages. De scheidslijnen tussen spel en realiteit blijken voor velen flinterdun te zijn. Acties van favorieten worden goedgepraat door te wijzen op slim spel en acties van personen die irritatie opwekken worden geëxtrapoleerd naar de realiteit. Nuance is ver te zoeken. Een aantal afgevallen kandidaten etaleert ook de nodige hypocrisie. Ze lijken het moeilijk te hebben met de erkenning van hun falen en gebruiken Hans en Yin als zondebokken. Het spel mag op bepaalde momenten dan hard gespeeld zijn maar dat is niet de eerste keer en zal ook zeker niet de laatste keer zijn. Aan het einde van de rit is het belangrijk om de zaken te relativeren en te beseffen dat je een speler bent geweest in een uniek spel. Bitterheid dient niemand.

Goed en mooi verwoord! Ik sluit me er helemaal bij aan!

Offline Quickstrike

• Forumlid
« Reactie #783 Gepost op: 1-12-2008, 16:12:09 »

.....

Zie mijn post onder Yin. Het begon mij ook al op te vallen de laatste episodes wat jij zegt wat betreft Yin. In dat opzicht was het gewoon kiezen tussen twee kwaden, waarbij Hans uiteindelijk misschien iets minder het kwaad was, omdat hij zich ten minste nergens achter verschool. Arrogantie is 1 ding, maar je achter anderen verschuilen om zo te kunnen winnen is een ander en dat deed Yin en waarschijnlijk ook nog bewust ook.

Bij de rest van je post sluit ik me overigens aan.

Offline Art

• Forumlid
« Reactie #784 Gepost op: 1-12-2008, 20:08:33 »
Om stemmen te winnen moet je op een bepaald moment in het spel toelichting geven op al de gedane acties en uitspraken. Yin besloot een soort van berouw te tonen en op de gevoelige vragen een ontwijkend antwoord te geven terwijl Hans zijn spel wilde verdedigen maar dat onvoldoende kon bewerkstelligen.

Om deze reden vind ik Yin juist wel een goede winnares. Zij deed wat de jury wilde: berouw tonen, zeggen dat ze dingen misschien anders aan had moeten pakken, zeggen dat geluk een factor is geweest, dat andere mensen op haar plek hebben kunnen zitten.
Survivor-gerelateerde opmerking:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Yin zal het misschien niet bewust hebben gedaan om stemmen te krijgen, maar onbewust speelde ze het spel op het meest cruciale moment van de Expeditie wel beter dan Hans. En daarom vind ik haar een betere winnaar dan Hans.
Nog even niks.

Offline L..

• Forumlid
« Reactie #785 Gepost op: 1-12-2008, 23:36:38 »
Ik vind het meer dan terecht dat Hans werd afgestraft voor zijn daden in de finale.
Hij is niét altijd voor zijn tactische spelletjes uitgekomen (dat werd nogmaals bewezen tijdens de finale-aflevering), en wat nog lager bij de grond is, is dat hij de criteria die hij gebruikt om Huikwan niet Robinson-waardig te noemen, in het veelvoud op hem toepasbaar zijn.
Hij heeft het over normen en waarden die Hiu zogezegd heeft overtreden, maar wat deed hij dan ?
Hans heeft ervoor gezorgd dat de overige expeditieleden geen eerlijke kans kregen.
Hui heeft de enige kans die ze nog had gegrepen. Da's een gigantisch verschil.
Ik ben er heilig van overtuigd dat moest Hans in de positie van Hui hebben gezeten (toen Hui met haar geweldige meesterzet Geert naar huis stemde), dat hij nét hetzelfde had gedaan om zijn eigen vel te redden. Ik denk trouwens dat élk expeditielid zoiets zou gedaan hebben in zo'n situatie (tenminste als ze zo slim als Hui waren geweest en op dat idee zouden gekomen zijn).
Dus het is gewoon laf van Hans dat hij Hiukwan dingen verwijt die hij zelf op een veel doortraptere manier meerdere keren heeft gedaan. Alleen al om die reden is het goed dat zo'n persoon geen Robinson is geworden
(al vond ik Yin nu ook niet bepaald de ideale winnaar).

Trouwens, dat Hans maar 16 van de 81 stemmen van ex-deelnemers achter zich kreeg, zegt ook al meer dan genoeg..
« Laatst bewerkt op: 1-12-2008, 23:50:40 door L.. »

Offline Cout

• Forumlid
« Reactie #786 Gepost op: 2-12-2008, 00:37:14 »
Praten over normen en waarden, zonder er zelf te hebben, das Hans voor mij.
De enige norm en waarde die hij heeft is zn eigen persoontje,pardon,persoon. ???
Je bent gestopt met leven de dag dat je geen plannen meer maakt

Offline Expeditie Rob

• Forumlid
« Reactie #787 Gepost op: 2-12-2008, 01:35:06 »
Ik ben afgekeurd :( helaas, medicijn dingen, maar sinds ik geen medicijnen meer gebruik, tijd om weer eens te proberen! :)

Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen;
Waarom mocht je niet mee doen vanwege medicijnen, waren ze zo heftig?
There's no show like a reality show ;)

Offline pallas

• Forumlid
« Reactie #788 Gepost op: 2-12-2008, 10:31:21 »
Wie wil kan op http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF01122008_113" een kort interview met Hans lezen. De inleiding is veelbelovend, je zou voorwaar gaan denken dat hij één en ander beseft als hij zegt "Ik heb een grens overschreden, ja". Maar als je verder leest: niet dus.
ER 2008 is voorbij, tijd om het hoofdstuk Hans af te sluiten. Ik word tegenwoordig al zenuwachtig als ik zelfs maar een foto zie van hem in de krant.

O ja, voor wie het interview niet zou lezen: als Hans ooit nog 's meedoet zou hij het nóg achterbakser doen: dezelfde manier van 'spelen' maar niets meer tegen de camera zeggen.

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #789 Gepost op: 2-12-2008, 10:42:27 »
Hans,

Blijkbaar was iemand me voor. Ik ken je ook op deze manier. Zolang jij maar wint en voordeel ergens bij hebt zijn we de beste vrienden-man. Achterbaks en leugenachtig mannetje ben je, en nu zag heel Nederland wat wij destijds zagen. Dat boekje wil ik niet eens open doen en ook ik ben blij dat je niet hebt gewonnen!

Gerard, een andere oud-collega

Je mag niet klonen Dwaastoo... :P
Geniet nooit met mate...

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #790 Gepost op: 2-12-2008, 10:47:00 »
Hij is er helaas niet in geslaagd op tijd uit te leggen dat veel van zijn aanstootgevende uitspraken in de context van het spel gezien moeten worden.

Volgens mij heeft hij zelf in de finale aangegeven dat hij af en toe over de scheidslijn tussen spel en realiteit is gegaan. Ik denk ook dat de andere kandidaten hem dat aanrekenen. Hij is over een bepaalde fatsoensgrens gegaan.

Om deze reden vind ik Yin juist wel een goede winnares. Zij deed wat de jury wilde: berouw tonen, zeggen dat ze dingen misschien anders aan had moeten pakken, zeggen dat geluk een factor is geweest, dat andere mensen op haar plek hebben kunnen zitten.
Survivor-gerelateerde opmerking:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Yin zal het misschien niet bewust hebben gedaan om stemmen te krijgen, maar onbewust speelde ze het spel op het meest cruciale moment van de Expeditie wel beter dan Hans. En daarom vind ik haar een betere winnaar dan Hans.

Mee eens! Daarbij was zij duidelijk de sterkste in de proeven. Hans heeft er misschien ook een paar gewonnen maar deed fysiek duidelijk onder voor Yin
Geniet nooit met mate...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #791 Gepost op: 2-12-2008, 11:47:33 »
Je mag niet klonen Dwaastoo... :P

Ahum... ik probeerde het punt iets duidelijker te maken... GErard is inmiddels missing in action  ;D (maar ik zal het niet meer doen  ::schaam::)
« Laatst bewerkt op: 2-12-2008, 11:49:19 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Narya

• Forumlid
« Reactie #792 Gepost op: 2-12-2008, 12:39:20 »
Ahum... ik probeerde het punt iets duidelijker te maken... GErard is inmiddels missing in action  ;D (maar ik zal het niet meer doen  ::schaam::)

Ah, jij was dus die "Gerard67"?

Goed dat je het even zegt, in het kader van de demonisering van Hans doet het me goed om te weten dat dit niet echt was.  ;)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #793 Gepost op: 2-12-2008, 13:09:37 »
Ah, jij was dus die "Gerard67"?

Goed dat je het even zegt, in het kader van de demonisering van Hans doet het me goed om te weten dat dit niet echt was.  ;)

Natuurlijk, ik had het vandaag sowieso wel gezegd hoor... ik ben namelijk ook van mening dat hij hier TEVEEL afgemaakt wordt. Het punt is en blijft dat IEDEREEN hier zich kan registreren en dan maar zeggen dat hij Hans persoonlijk kent... en sommigen nemen dat dan serieus...  ::)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Cout

• Forumlid
« Reactie #794 Gepost op: 2-12-2008, 14:49:02 »
Natuurlijk, ik had het vandaag sowieso wel gezegd hoor... ik ben namelijk ook van mening dat hij hier TEVEEL afgemaakt wordt. Het punt is en blijft dat IEDEREEN hier zich kan registreren en dan maar zeggen dat hij Hans persoonlijk kent... en sommigen nemen dat dan serieus...  ::)

Ja, dat is natuurlijk het nadeel van die nick-names. Maar anders zouden we wss veel minder uitgesproken meningen krijgen. :(

Als we daar allemaal een beetje rekening mee houden komen we er wel uit, ja toch?
Je bent gestopt met leven de dag dat je geen plannen meer maakt

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #795 Gepost op: 2-12-2008, 14:51:12 »
Als we daar allemaal een beetje rekening mee houden komen we er wel uit, ja toch?

::ok::  :)

Offline pallas

• Forumlid
« Reactie #796 Gepost op: 2-12-2008, 14:56:56 »
Ja, dat is natuurlijk het nadeel van die nick-names. Maar anders zouden we wss veel minder uitgesproken meningen krijgen.

O, maar dan heb ik tóch iets gemeen met Hans ( ::schaam:: ): ik kom altijd uit voor wat ik zeg.
Pallas = Geert Overmeire (geert.overmeire@skynet.be)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #797 Gepost op: 2-12-2008, 15:00:32 »
O, maar dan heb ik tóch iets gemeen met Hans ( ::schaam:: ):

Niet álles aan Hans is zo slecht hoor vind ik... nogmaals zijn eerlijkheid (uiteindelijk) kan ik wel waarderen... meer dan geniepige gedoe van Yin (naar min mening) want nogmaals... ik denk dat Yin precies hetzelfde denkt als Hans...maar het alleen niet zegt om zo de overwinning binnen te halen.... slim dat wel...

(PS ik ben ook gemakkelijk te achterhalen hoor met naam telefoon nummer en weet ik wat allemaal... het kost maar een heeel klein beetje moeite ;) )

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #798 Gepost op: 2-12-2008, 18:27:12 »
Om deze reden vind ik Yin juist wel een goede winnares. Zij deed wat de jury wilde: berouw tonen, zeggen dat ze dingen misschien anders aan had moeten pakken, zeggen dat geluk een factor is geweest, dat andere mensen op haar plek hebben kunnen zitten. Yin zal het misschien niet bewust hebben gedaan om stemmen te krijgen, maar onbewust speelde ze het spel op het meest cruciale moment van de Expeditie wel beter dan Hans. En daarom vind ik haar een betere winnaar dan Hans.

Uiteindelijk heeft de winnaar het beste spel gespeeld daarover valt amper te twisten, het is alleen erg jammer dat in dit geval een beroep werd gedaan op een jury die los stond van het hele spel. Hans en Yin konden dit gewoon niet voorzien. Daar komt nog bij dat ik het mogelijk acht dat de jury beïnvloed is door de zeer kritische en soms bijna veroordelende vragen die Ernst Paul op Hans afvuurde. Zo ook in de allerlaatste uitzending, nu is het denkbaar dat Ernst Paul tevens Yin op degelijke scherpzinnige wijze heeft ondervraagd maar dat bleek niet uit het getoonde beeldmateriaal (misschien gaf Yin minder spectaculaire antwoorden?). Ik kreeg de indruk dat Ernst Paul negatiever of minder neutraal tegenover Hans stond dan tegenover Yin en dat zou zijn weerslag gehad kunnen hebben op de juryleden. De oud-kandidaten hadden wellicht meer het gevoel aanwezig te zijn om op een gepaste manier afscheid te nemen van Ernst Paul dan een winnaar te kiezen voor Expeditie Robinson 2008.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #799 Gepost op: 2-12-2008, 18:27:46 »
Overigens het zal je waarschijnlijk niet verbazen wie ik bij Survivor All-Stars als winnaar had gekozen mocht ik een juryplaats bezitten ;)