De grondslagen van de alliantie werden gelegd tijdens het uitgebreide diner van de vier uitverkorenen. Wie precies het eerste initiatief daartoe nam weten we niet en doet eigenlijk ook niet terzake. Hiukwan was een deelgenoot en is net zo goed schuldig aan het vertrek van bijvoorbeeld Geert D en Kyra als Yin en Hans. Het wordt haar echter niet kwalijk genomen. Ze was erg goed op de hoogte van alles dat zich afspeelde terwijl anderen nog in het duister aan het tasten waren. Hiukwan liet dat niet merken omdat ze verwachtte dat de alliantie haar verzekerde van een plaats bij de laatste vier. Het was dus totaal niet in haar voordeel om een einde aan de alliantie te maken. Ik denk dan ook dat ze lang niet zo naïef is als ze overkwam gedurende de eerste afleveringen na de samensmelting.
De alliantie van Hans en Yin was voor de samensmelting al duidelijk en ze hebben een aantal keren aangegeven absoluut niet op elkaar te stemmen. Zowel de afspraken die ze maakten met Geert T en Hiukwan als de tijdelijke alliantie met Geert D, Kyra en Sharon ten einde Prince weg te stemmen zijn gefilmd. De allianties hebben Yin en Hans inderdaad gebracht tot waar ze zijn maar hetzelfde is van toepassing voor Hiukwan en bijna alle Robinson finalisten uit voorgaande jaren. Op eigen kracht in de finale komen is alleen mogelijk als je elke week immuniteit wint, is dat niet het geval dan ben je medeafhankelijk van wat anderen beslissen.
Ik ben het met je eens dat Hiukwan minder onschuldig is dan her en der gesuggereerd wordt. Wat ik alleen naïef vind, is dat 'bij de laatste vier zitten' niet genoeg is om Robinson te worden. Als ze een beetje vooruit had gedacht, als anderen een beetje vooruit hadden gedacht... Toch? Of maak ik een denkfout?
De alliantie die ertoe leidde dat Prince zou worden weggestemd is inderdaad gefilmd (ik zie nog Hans voor me die het ene moment aangaf dat het een zwakke kandidaat moest worden en vervolgens instemmen met Prince
), het gedoe rond Kyra in het geheel niet. Dat is heel achterbaks gegaan, met verdachtmakingen rond vermeende complotten om 'de mannen' eruit te stemmen, wat werkelijk totaal nergens op sloeg. Later, tijdens een eilandraad, gaf Hans ook toe dat de beslissing om Kyra weg te stemmen al genomen was vóór die zogenaamde verdenking. Daarvan is niets te zien geweest.
Wat mij hindert is dat Hans en Yin een beeld willen schetsen waarin zij met open vizier mensen hebben 'geliquideerd' (niet letterlijk uiteraard) en daarmee kennelijk willen suggereren dat het dan okay is. Het ligt vast aan mij, maar ik vind dat dus niet okay. Openlijk of stiekem, complotten smeden heeft iets lafs en iets Robinson-onwaardigs.
Verder ben ik het totaal niet met je eens dat de meeste Robinson-finalisten er m.b.v. allianties gekomen zijn. Karin niet, Derek niet, Jutta niet, Ryan niet, Olga niet. Ik weet geen details meer, hoor, maar deze deelnemers zijn er wel degelijk op eigen kracht gekomen. Zéker niet op een puur op complotten gebaseerde zegetocht als nu het geval is.