Er zat zeker een gedeelte frustratie bij maar hij had wel een punt. Hiukwan komt heel onschuldig over terwijl ze ook een volwaardige speler is die intriges absoluut niet schuwt. Ze doet het alleen veel zorgvuldiger. Wat dat betreft pakt ze het slimmer aan dan Hans en Yin, die vanwege hun gedeeltelijke openheid door de andere kandidaten en zelfs de kijkers voortdurend beticht worden van vuil spel. Ik vind het dan ook vermakelijk dat er mensen zijn die Hans en Yin verafschuwen vanwege hun spel en Hiukwan prijzen voor datzelfde spel.
Dat is niet helemaal waar. Wat je Hiukwan kunt verwijten is dat ze al die weken laf heeft meegereist op de trein die werd geleid door Hans en Yin. Zij deed mee aan hun complot, maar smeedde dat niet zelf. Zelf smeden deed ze pas twee weken terug, om haar hachie te redden. Dat deed ze slim en precies zoals het hoorde in mijn ogen. En pal voor de camera, als ik het even mag zeggen (Hans..?).
De complotten van Hans en Yin ondertussen hebben veelal buiten bereik van de camera's plaatsgevonden. Je hoorde er pas over via anderen. Dat weet ik, omdat ik vaak heb zitten denken: "Hoe zou dat precies in zijn werk gegaan zijn, hoe heeft hij dit unanieme resultaat bereikt!?
Complotten smeden is de enige manier geweest die Hans gehanteerd heeft op zijn weg naar het Robinsonschap. Het was geen onderdeel van zijn gedrag, hij deed het niet soms, hij deed het categorisch en geslepen op een manier waar ik op een wat kromme manier nog wel bewondering voor kan hebben ook. Daarbij was hij net zo afhankelijk van Yin en Geert (en Hiukwan!!!) als zij van hem.
Hiukwan is af en toe dom en naïef geweest. Maar niet gemeen, noch laf. Hans wel, door bij het complot smeden consequent voor de sterksten te gaan.