Iemand 'verraden' om zichzelf te redden is nu niet meteen hetzelfde als liegen en bedriegen (dat wat Hans wél heeft gedaan). Ik denk dat met die uitspraak eerder bedoeld werd dat als het gaat over de overwinning, iedereen wel vatbaar is voor complotten (en nogmaals, wat Hans heeft gedaan vond ik veel verder gaan dan een 'gewoon' complot). Ik ben er van overtuigd dat élk expeditielid dezelfde zet zou gedaan hebben (als ze zo slim zouden geweest zijn om er op te komen) als de zet die Hui deed toen ze Geert uit de expeditie stemde. Hui kon geen kant meer op en wist dat ze naar huis gestemd zou worden. Dus ze zocht een uitweg. Dàn kwam haar meesterlijk plan en ging ze naar sharon toe. Wat Hans en Yin hebben gedaan is de andere kampleden systematisch wegstemmen opdat ze in de finale zouden geraken zonder dat er 'zekerheid' bestond dat ze weg zouden moeten gaan (wat bij Hui die bewuste eilandraad wel het geval was).
Geert noemde de stem van Hui verraad, maar ik ben er zeker van dat als Geert in de positie van Hui op dat moment had gezeten, dat hij nét dezelfde keuze (als die van Hui) had gemaakt (en dat was overigens geen echt verraad aangezien de afspraak daar was om de eerste 3 eilandraden niet op ex-kampgenoten te stemmen, en daarbij ging het om de 4e eilandraad, maar dit geheel terzijde).
Daarbij moet je er nog rekening mee houden dat Hans en Yin zich niet aan de afspraak v/d 4 eters hielden, en Geert dit wist en niets
heeft ondernomen om hun gedachte te doen veranderen. Vergeet niet dat er nog altijd een Sharon was om op te stemmen.
Die afspraak van 4 was er een met het mes in de rug van Hiukwan, want er was al lang beslist dat Hans, Yin en Geert de laatste 3 zouden zijn,
iets wat Hiukwan ook wel door had hoor.
En dat ze dan in volle eindstrijd ook alle remmen losgooid vind ik vrij logisch en normaal.