Ja het was redelijk vaak snertweer. Heel koud vooral. We hadden idd wel mangobomen en slakken. Omdat wij geen vis konden vangen, lukte voor geen meter, hebben we vooral mango, slak en cocosnoot gegeten. Dat was in elk geval de eerste twaalf dagen zo. Ik ben op dag twaalf na de eilandraad uit de expeditie gestapt en eigenlijk ook gehaald toen het uitkwam dat ik al vier dagen compleet doordraaide, niet meer at en ook niet meer sliep. De reden hierachter gaf aanleiding om het onverantwoordelijk te achten mij door te laten gaan. Ik vind het nog steeds superspijtig dat dit zo is gelopen, want ik ging met volle moed en zeker ook een goed gemoed die kant op. Ik had het absoluut niet zien aankomen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie expeditie af gaat lopen. Ik zou mijn geld momenteel nog op niemand durven zetten, omdat het volgens mij nog alle kanten op kan gaan. Het begint wat mij betreft nu echt spannend te worden.
Je moet het niet spijtig vinden hoe het is verlopen, want alleen kandidaten kunnen zeggen hoe het echt voelt om daar te zijn.. wat mensen ook beweren, hoe mentaal sterk ze ook in het dagelijks leven zijn.. je kan je nooit en te nimmer voorbereiden op zo'n sociaal isolement met onbekende mensen..
En, een hongergevoel kan je niet nabootsen met de omstandigheden hoe het zal zijn op zo'n eiland.. Honger met 40C en dan ook nog delen met zoveel personen EN nog bezig zijn met een sociaal en fysiek spelletje.. het maakt je wel beetje gek..
Hoe mensen er ook uitgaan, vrijwillig, eruitgehaald of eruitgestemd.. ik heb echt nadat ik het heb meegemaakt diepe respect voor alle mensen die het uberhaupt hebben meegemaakt..
Het is geen makkie, en dat zie je elk jaar.. mensen die opgeven.. niet omdat ze het zo graag willen, maar omdat het anders niet meer verantwoord is.. meestal is het niet fysiek dat je moet opgeven, maar als het in het koppie niet meer werkt.. dan kan je het vergeten..
Ik hoop dat je wel met een goed gevoel kan terugkijken op je eigen expeditie! Panama hebben ze maar 1x gebruikt toch als locatie voor de Nederlandse/Belgische ER..