Over drukke jobs gesproken, ik denk dat scholieren veel meer tijd op school zitten dan iedereen denkt. Zelf zit ik in de 4e klas van het gymnasium (vwo) en was ik (helaas) een van de weinigen in Amsterdam die serieus staakten.
1040 uur gedeeld door 40 lesweken is inderdaad erg weinig, als ik die verkeerde berekeningen van politici hoor over 5,5 uur per dag op school dan merk ik dat ze geen idee hebben hoe het er werkelijk aan toe gaat op school. 5.5 uur per dag! Dat zou echt een scholierenhemel zijn
![Verbaasd ::oink::](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/stunned.gif)
(als je van veel vrije tijd houdt)
Als je op zo'n antwoord uitkomt houdt je geen rekening met:
-ongeveer 1uur aan pauzes per dag (voor het geval iemand het nog niet wist, scholieren moeten ook lunchen)
-excursies, projecten, uitwisselingen, vieringen(bijv. kerst/pasen) lerarenvergaderingen e.d. het gaat hier cumulatief om heel wat dagen.
-proefwerkweken, wij hadden er eerst 6, geweldig systeem! is helaas teruggedraaid naar 4 wat betekent dat de proefwerken zwaarder worden en je meer overhoringen in gewone lesweken krijgt, wat weer als gevolg heeft dat je sneller en meer moet leren waardoor je dus minder onthoud wat je weer moet herhalen wat weer meer tijd kost.
-het gaat om "gerealiseerde uren" dit betekent dat echt ieder lesuur dat uitvalt door een afwezige docent (komt regelmatig voor) opgevangen moet worden door een andere, helaas kan dat niet op een kwalitatief verandwoorde wijze vanwege het lerarentekort.
-Ik weet niet hoe het op andere scholen gesteld is maar ik heb minstens 2 uur huiswerk per dag (als ik het allemaal maak)en daar komen nog dingen bij als boeken lezen en verslagen maken (hier gebruik ik altijd de vakanties voor)
-Vakken zijn zo ingedeeld dat ze een vast aantal (2 of 3) lesuren per week hebben, dit is de afgelopen jaren toch ook genoeg geweest? Als je meer lesuren wilt hebben moet je dus sommige vakken een uur extra geven per week, dan krijg je dus problemen Welke? en Wat moeten die vakken met die extra tijd, huiswerk heet niet voor niets huiswerk, thuis kun je rustiger beter en sneller studeren dan op school waar je sneller wordt afgeleid.
-tussenuren, het is erg moeilijk een rooster zo te maken dat alle uren op elkaar aansluiten waardoor je in de bovenbouw vaak zomaar tussendoor een uur vrij hebt(dat niet meetelt in de norm!). Deze uren zijn niet zo relaxed als het lijkt. Zoals ik al zei ben je op school minder productief dan thuis en naar huis gaat vaak niet door de afstand. Veel mensen vervelen zich dus in deze tijd, terwijl je werkdag wel langer duurt. Ik vertrek de meeste dagen bijvoorbeeld om 7:45 van huis om pas rond 16:45 weer thuis te komen.
Als je dit allemaal bedenkt betekent dat dus dat een gemiddelde scholier dus doordeweeks ongeveer 10 uur per dag aan school besteedt! plus reistijd, en veel mensen hebben dan ook nog meerdere keren per week een bijbaantje, en vergeet niet hobbys en sport die ook niet altijd leuk zijn (maar wel belangrijk voor je gezondheid of om je talenten goed te benutten!)
Maar het ergste is nog dat je met dat nieuwe systeem dus meer tijd aan school besteedt en er minder voor terug krijgt in de vorm van kennis (zie mijn punt bij proefwerkweken).
Gelukkig vindt onze schoolleiding de eis van de regering belachelijk en voldoet zei ook niet helemaal aan de norm zodat ik gelukkig geen "ophokuren" heb.
Wat veel mensen trouwens niet weten is dat de regering tegelijkertijd geld wil besparen op het onderwijs en ze nog steeds geen goede oplossing heeft voor veel problemen zoals het lerarentekort. In Den Haag denkt men dus door de urennorm op te krikken het onderwijs te verbeteren en er tegelijkertijd ook nog aan te verdienen door boetes op te leggen! Schandalig! Ze zouden met structurele oplossingen moeten komen, tot nog toe hebben ze alleen nog maar blunders gemaakt in het onderwijs denk aan gratis schoolboeken die steeds uitgesteld worden, de salarissen die achtergebleven zijn en het lerarentekort, de invoering en afschaffing van het studiehuis, de mavo die niet bleek te werken, etc
Zo denk daar maar eens over na
![Wink ;)](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/wink.gif)