Ik heb ook gestaakt, afgelopen vrijdag. De verwarring is dat mensen denken dat scholieren staken om minder uur les te krijgen.
Ik weet idd dat dat niet zo is, maar dat mensen denken dat het wel zo is, komt deels door de scholieren die het ook niet weten, maar wel gaan staken, omdat ze lekker een vrije dag willen. Of de scholieren, die heel hard roepen dat ze minder les willen.
Verder ben ik het er echt wel mee eens. Mijn moeder zat zelf in het onderwijs en kent heel veel mensen in het onderwijs en die zeggen ook allemaal dat het onhaalbaar is. Het lijkt niet veel, maar als je alle proewerkweken, excursieweken, sportdagen, lessenuitval door zieke docenten, lesuitval door een tekort aan docenten etc. allemaal meetelt, dan komt bijna geen enkele school aan die 1040 uur. Veel scholen (waaronder mijn eigen oude school), kiezen er dan voor om kwaliteit, boven kwantiteit te laten gaan, daar hun tijd in te steken, waardoor ze niet aan de 1040 uur komen en een boete krijgen. HOewel ze wel weer voor de zoveelste keer op rij beste school van Nederland worden. Andere scholen verzinnen de raarste dingen om maar aan die 1040 uur te komen, weinig van die dingen leiden tot een hogere kwaliteit, maar die scholen krijgen tenminste geen boete.