Auteur Topic: Wie kan mij helpen i.v.m. mijn afstudeeronderzoek?  (gelezen 6463 keer)

Offline Uk

• Forumlid
Wie kan mij helpen i.v.m. mijn afstudeeronderzoek?
« Gepost op: 17-06-2007, 11:58:44 »
Hallo allemaal,

Aangezien jullie mij niet kennen zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Vivi Terpstra en ik ben een 26-jarige studente Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. De reden dat ik dit bericht plaats is het feit dat ik bezig ben met mijn afstudeeronderzoek rondom de realityprogramma's Peking Express en Temptation Island.

Met wat voor afstudeeronderzoek ben ik bezig?

Mijn afstudeeronderzoek draait om deelnemers aan reality televisieprogramma’s. Maar dan niet echt om deze deelnemers zelf, maar om de manier waarop er door kijkers tegen deze deelnemers aangekeken wordt. Met andere woorden, hoe geven kijkers van reality programma’s betekenis aan de deelnemers van deze programma’s?

Waarom dit bericht?
Omdat de manier waarop mensen betekenis geven aan deelnemers van reality programma’s in mijn onderzoek centraal staat, ben ik op zoek naar mensen waarmee ik over dit onderwerp kan praten. Voor mijn onderzoek heb ik tien vrouwen nodig die meningen en ervaringen met mij willen delen.

Aan welke ‘eisen’ moeten de vrouwen voldoen?

- ten eerste moeten de vrouwen in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar vallen;
- hiernaast moeten ze Nederlands zijn;
- vervolgens moeten ze ook nog eens niet gelovig zijn;
- Hbo-opleidingniveau hebben;
- en de vrouwen moeten de reality programma’s Peking Express en Temptation Island goed kennen (en er dus regelmatig naar gekeken hebben).

Ben jij degene die aan al deze ‘eisen’ voldoet?
Als jij degene bent die aan alle ‘eisen’ voldoet hoop ik natuurlijk dat je aan mijn onderzoek mee wilt werken. Zo ja, dan kun je me een mailtje sturen naar onderstaand e-mail adres. Als je zelf nog andere vrouwen kent die aan de bovenstaande ‘eisen’ voldoen, dan mag je dit berichtje natuurlijk ook doorsturen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Vivi Terpstra
« Laatst bewerkt op: 20-06-2007, 12:27:27 door Uk »

Offline Beaudelaire

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie kan mij helpen i.v.m. mijn afstudeeronderzoek?
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2007, 12:41:40 »
Helaas, ik ben geen vrouw! :D

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2007, 12:51:33 »
Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben, maar vanwaar die strenge eisen?
« Laatst bewerkt op: 17-06-2007, 12:58:54 door Evenstar »
First you go backwards, but then forwards again

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 17-06-2007, 13:45:56 »
Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben, maar vanwaar die strenge eisen?
Dat vraag ik me ook af. Het zal wel lastig zijn om ze te vinden, met zoveel eisen. HBO-opleiding als laatste opleiding, dus Universiteit (na het HBO gevolgd bijv.) mag niet? En waarom niet gelovig?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Uk

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 17-06-2007, 14:04:44 »
Ik kan me voorstellen dat al die eisen inderdaad een beetje streng (en misschien onaardig) overkomen, maar bij een Universitaire opleiding is alles nogal precies. Hiermee bedoel ik dat de groep vrouwen die ik wil gaan interviewen heel erg goed afgebakend moet zijn, omdat het onderzoek anders niet representatief is.

Wat betreft het opleidingsniveau: een universitaire opleiding is natuurlijk ook goed. HBO kan gezien worden als een soort minimum. Weer één van de dingen die ik vanuit mijn opleiding heel specifiek moet afbakenen...

Ik hoop dat het voor jullie allemaal wat duidelijker is, maar als er nog meer vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het natuurlijk graag!

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 17-06-2007, 21:42:19 »
Sorry, ik ben nog geen 30. Maar ik heb wel ooit film en tv wetenschappen gedaan een jaartje, maar dan in Amsterdam  ;)

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #6 Gepost op: 17-06-2007, 22:17:33 »
Wat heeft geloofsovertuiging hier nou toch mee te maken ???

Offline Morgana

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 17-06-2007, 23:13:19 »
Ja ik weet het je kunt er niets aan doen dat het zulke strenge eisen zijn die je meekrijgt. Maar ik moet dit toch even kwijt. Ik ben 39, ben gelovig opgevoed (doe er alleen nu weinig mee), heb geen HBO opleiding genoten. Maar uit je verhaal lijkt het mij dat de mensen die "Hoog" opgeleid zijn beter kunnen beantwoorden wat men van een reality programma vind. Nou sorry maar ik denk dat iedereen hoog opgeleid of niet je kan vertellen hoe het zit, mijn mening is je moet fan zijn en het echt leuk vinden en dan maakt een opleiding niets uit.
Maar het kan dus ook zijn dat je opdrachtgevers willen bewijzen dat mensen met een hogere opleiding niet naar deze programma's kijken. Mocht dat de reden zijn dan zeg ik ze schamen zich hier waarschijnlijk voor. Maar ik hoop echt dat je reactie zult krijgen want ik gun je een goed resultaat.

Nu even aan de mensen die deze site tot een succes hebben gemaakt.
Ik hoop dat jullie dit niet zien als ongehoord gedrag tegen iemand want dat is dus niet mijn bedoeling.

groetjes Janneke
blessed be

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2007, 20:35:29 »
Maar ik moet dit toch even kwijt. Ik ben 39,
Idd Morgana, daar kan Vivi natuurlijk niets aan doen,jij bent dan nog wel een jaartje eeeuuuhhhm "rijper" dan ik,maar 30-tigers vallen in veel TV programma's en of enquetes of spelletjes, miss of welke verkiezingen dan ook uit de boot.Precies alsof je op het ogenblik je 30 wordt, je rondslenterd met een looprek en een stoma om  ::oink:: ::oink:: ::oink::
Ik heb niet gestudeerd(t)  ::tandpastasmiley:: maar ik vind die universiteit van Utrecht dan ook niet echt top  ::ohno::
Als men een goed onderzoek wil doen,in dit geval over de mening van de kijkers tov. de kandidaten van een realityprogramma,dan moet men niet enkel vrouwen zoeken tussen die en die leeftijd,da's toch onzin?
X-aantal tienermeisjes
X-aantal tienerjongens
X-aantal twintigers
Dertigers
veertigers enz....,dan kan men(volgens mij)een relatief correct beeld vormen van wat "de kijker" (van 7 tot 77) wordt vaak gebruikt van een bep. programma vindt.
Toch 1 lichtpuntje,men mag niet gelovig zijn,tja haloo!!!  moest dat er nog eens bijkomen  ::rofl:: ::rofl::

Tot slot, ik ben een man,ouder dan 35,niet Nederlands,heb geen hogere studies gevolgd,en toch ben ik vaak hoog geeindigd in het voorspellen van de afloop van een realityprogrogramma,en heb er zelfs eentje gewonnen. Wat hebben die Utrechtse profjes daarop te zeggen vraag ik mij dan af?

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #9 Gepost op: 18-06-2007, 20:41:29 »
en heb er zelfs eentje gewonnen.

met een 26-jarige 8)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2007, 20:52:41 »
met een 26-jarige 8)
was jij toen nog zo jong?  ;) ;)

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #11 Gepost op: 19-06-2007, 12:57:32 »
Ik heb niet gestudeerd(t)  ::tandpastasmiley:: maar ik vind die universiteit van Utrecht dan ook niet echt top  ::ohno::
....
 Wat hebben die Utrechtse profjes daarop te zeggen vraag ik mij dan af?

Daarop zullen ze zeggen dat al die andere groepen voor dit onderzoek totaal niet relevant zijn. Blijkbaar is er hier geen behoefte aan een representatieve / aselecte steekproef. Er is voor gekozen één min of meer homogene groep te bestuderen.
Onderzoeken is keuzes maken. ::ok::

Citaat
Aan welke ‘eisen’ moeten de vrouwen voldoen?
ik ben geen vrouw
- ten eerste moeten de vrouwen in de leeftijdscategorie van 30 tot 35 jaar vallen;
ik ben 19
ik ben wel Nederlands
ik ben niet gelovig
ik studeer nu aan de universiteit (ook in Utrecht!!!)
- en de vrouwen moeten de reality programma’s Peking Express en Temptation Island goed kennen (en er dus regelmatig naar gekeken hebben).
ik volg PE wel, maat TI niet

Dus helaas, ik voldoe niet aan je eisenpakket. Maar wel veel succes gewenst met je onderzoek, ik denk dat dit een redelijke plekken is om geschikte respondenten te zoeken, ook al reageert er nu nog niet 1. ::) Dat kan er ook mee te maken hebben dat het seizoen nu voorbij is.

Mag ik je uit interesse vragen waar dit onderzoekje binnen je studie valt? Master? Aan je leeftijd te zien ben je al een behoorlijk tijdje aan het studeren?
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Uk

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 19-06-2007, 13:13:35 »
Hai KD,

ik ben inderdaad al een behoorlijke tijd aan het studeren, maar heb dan ook al heel wat gedaan. Eerst Hoge Hotelschool in Maastricht voor een half jaar, toen Vrijetijdsmanagement helemaal afgemaakt, toch mijn bachlor Media & Cultuur aan de UvA en nu dus mijn master Film- en Televisiewetenschap aan de UU. Wat studeer jij aan de UU?

En je hebt helemaal gelijk: Onderzoeken is keuzes maken. Aangezien dit 'maar' mijn masteronderzoek is, is er geen ruimte om hele groepen verschillende soorten mensen te interviewen. Daarom richt ik mij specifiek op deze groep vrouwen, mede omdat de vrouwen een groep vormen die voor beide programma's binnen de doelgroep valt. Ik richt me dus niet op heel Peking Express en Temptation Island kijkend Nederland, maar op die ene door mij geselecteerde kijkersgroep. Anders ben ik nog jaren bezig met afstuderen ::schaam::

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #13 Gepost op: 19-06-2007, 13:48:53 »
Aha, je hebt je jaren dus niet bepaald 'verspeeld'. ::) ::ok::

Ik studeer Sociale Geografie en Franse taal & cultuur, en zit nu voor beide opleidingen (nog twee weken...) in mijn tweede jaar (bachelor).

Het klinkt als een heel interessant onderzoek, vooral als je zelf beide tv-programma's ook volgt. (en ik neem aan dat je dat doet, anders had je dit onderwerp vast niet gekozen  ;)) Maar het zal niet zo heel makkelijk worden tien geschikte mensen te vinden, vooral omdat hier op dit moment relatief weinig forummers zijn omdat er geen enkele realityserie meer draait nu.
Hopelijk ken je ook nog wat geschikte kandidates in je eigen omgeving, want de leeftijdscategorie is vrij smal. Maar je hebt gelijk, dit is wel de groep waar met name Net 5 zich sterk op richt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #14 Gepost op: 19-06-2007, 14:23:48 »
*Bodejos kijkt eens in zijn profiel, en komt tot de conclusie dat hij ook niet op alle punten tot de doelgroep behoort*

Desondanks wens ik je succes met je zoektocht, maar ik geef je 1 tip: haal je email-adres uit je bericht weg. Of geef het versleuteld weer.

Het zijn hier over het algemeen aardige mensen, maar zogenaamde ''grabbers'' struinen het internet af, specifiek naar geldige emailadressen.

Misschien dat je dat al een beetje had voorzien door je gmail-adres te gebruiken?

Offline Uk

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 20-06-2007, 12:29:09 »
Hallo allemaal,

ik heb de leeftijdscategorie in mijn oproep aangepast! De leeftijdscategorie van de vrouwen is nu van 25 t/m 35 jaar.

Dus als er iemand is die nu wel aan de 'eisen' voldoet, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Vivi

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #16 Gepost op: 20-06-2007, 18:28:40 »
UK, ik ben musicalacteur en ik heb al in een paar producties meegespeelt. Zal ik een slimme Nederlandse 30-jarige ongelovige vrouw spelen die graag naar Temptation Island en Expeditie Robinson kijkt?  :) ;) ;D

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2007, 19:32:38 »
Hallo allemaal,

ik heb de leeftijdscategorie in mijn oproep aangepast! De leeftijdscategorie van de vrouwen is nu van 25 t/m 35 jaar.

Dus als er iemand is die nu wel aan de 'eisen' voldoet, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Vivi
Tja, sorry, dat helpt voor mij niet. Ik voldeed al aan je eerste criteria, op 2 punten na (zoals eerder gemeld): universitair geschoold en wel gelovig (katholiek).
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 20-06-2007, 20:13:04 »
Ik voldoe op 2 punten na aan alle criteria. Ik ben te jong (22), maar nog belangrijker, ik kijk Temptation Island niet ;D

Maar in ieder geval succes met je onderzoek ::ok::

Offline Beaudelaire

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2007, 21:00:24 »
Citaat
- ten eerste moeten de vrouwen in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar vallen;
Ik ben een man van 15 , bijna 16
Ik ben Nederlands
Ik ben niet gelovig
Ik zit op de middelbare school
Ik kijk altijd naar TI en PE