Gouden Kooi stopt ermee op RTL5
Het misschien wel meest besproken programma van het afgelopen jaar stopt ermee. De Gouden Kooi zal vanaf eind dit jaar niet meer te zien zijn bij RTL5, zegt Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, in de Volkskrant vanochtend. Dit zijn de afsprSample Imageaken die Van Westerloo met John de Mol had gemaakt tijdens de deal van Tien met RTL.
“We blijven De Gouden Kooi tot het eind van het jaar uitzenden, zodat hij het format in het buitenland kan verkopen. Want een programma dat van de buis is gehaald, breng je lastig aan de man“, zegt Fons. Van Westerloo vervolgt: “Maar aan het eind van het jaar is het afgelopen. We stoppen, tenzij we dan 1,5 miljoen kijkers hebben. Maar dat zie ik niet gebeuren.”
Eerder vertelde Van Westerloo al dat hij het niet echt eens is met dit programma: “Dat kan best een tandje minder, om het maar even eufemistisch uit te drukken“, zei Van Westerloo afgelopen juni. “Bovendien is de Luxemburgse mediawet een stuk puriteinser dan de onze. Natuurlijk moet De Gouden Kooi geen klooster worden. Ik ben geen moraalridder. Maar ik ben er ook geen voorstander van dat alles maar moet kunnen onder het motto goed voor de kijkcijfers.”.
Want De Gouden Kooi is goed voor de kijkcijfers bij RTL5 en scoort gemiddeld 450.000 kijkers per dag en daarmee lijkt het dat de Gouden Kooi fans van Tien netjes zijn overgegaan naar RTL5.Het programma wat normaal op dat tijdstip stond: Dharma and Greg scoorde nog geen 250.000 kijkers per dag.
Hoe het programma zal worden afgewikkeld is nog niet bekend.
mediacourant.nl