Beste vrienden,
wat mij opviel tijdens de herhaling vanmiddag:
1. Alle teams bij de foto-opdracht bestaan uit twee mensen. Frédérique en Milouska, Richard en Peggy, Toine en Mary-Lou. Alle teams, met uitzondering van Toine en Mary-Lou, zijn bij alle platforms in de boomtoppen samen te zien, terwijl men er probeert achter te komen van wie de foto's zijn. Toine en Mary-Lou zijn bij foto #1 (van Roderick) níet samen te zien, als enigen. Richard en Peggy zijn daar bijvoorbeeld wél samen te zien. Als je goed oplet in de montage kun je dat zien. Je ziet tweemaal (bij de foto's van Roderick en Mary-Lou) Toine zeggen "daar zie ik een foto", en dan komt Mary-Lou in beeld, maar het is een ander shot en je ziet ze niet in één shot en je ziet ze ook niet overleggen.
Het opvallende hieraan is dat Mary-Lou bij foto #1 Toine noemt (en niet Roderick, die het was), de enige voor de hand liggende vergissing (Chris en Geert zitten niet meer in het spel, Richard was duidelijk een andere foto, dus dan moet het óf Roderick óf Toine zijn). Toine is notabene haar partner uit het groepje! Als zij samen met Toine daar had gestaan, zouden ze wel tot de conclusie Roderick gekomen zijn, zeker omdat de foto van Toine ook heel duidelijk was!
Ook heb ik deze twee niet samen het hele rijtje zien herhalen, zoals Milouska en Frédérique, en Richard en Peggy wel deden. Naderhand praten ze wel, Toine geeft toe dat hij bang was, en Mary-Lou vraagt zich af waarom.
Dat kan twee dingen betekenen; óf Toine is telkens te snel verdergegaan bij het platform, en heeft zo een streek uitgehaald met de hoop dat Mary-Lou de verkeerde zou noemen. Zelf noemde hij wel de juiste persoon. Dat kan een mollenstreek zijn.
Óf Mary-Lou heeft weer met haar hoogtevrees geschermd, of was te langzaam, of er is iets anders misgegaan, om zo te mol te kunnen uithangen bij foto 1. Zelf herkende ze haar eigen foto ook niet, want dan wel weer vreemd is.
Kortom: De uitleg van de opdracht over het werken in teamverband is niet in de uitzending gemonteerd. Van Toine en Mary-Lou zijn volgens mij alleen ná de opdracht beelden samen. Je ziet Mary-Lou in beeld twijfelen bij opdracht 1. Toine en Mary-Lou overleggen daar níet. Verder kwam niet duidelijk aan de orde in de uitzending waarom ze niet samen alle foto's hebben gedaan.
Conclusie: Hier is iets vreemds aan de gang. Mary-Lou heeft het in aflevering 1 over het zijn van een eekhoorn vliegend van boomtop tot boomtop. De montage probeert te verdoezelen dat zij niet met elkaar op een platform in een boomtop hebben gestaan. Mary-Lou herkent de foto verkeerd. Ik zeg: Mollenstreek!
2. Het dagboek van de mol heeft het over de lengte van Roderick. Eén vraag in de test ging over de lengte van de mol.
3. Frédérique's stem is als enige niet vervormd in de flashbacks. Is zij de winnares? Of de mol?
4. Mary-Lou herkent haar eigen foto niet. Nu vraag ik me af; ís het wel Mary-Lou op de foto, of is Mary-Lou de mol, en is dit bijvoorbeeld haar broertje met lang haar, en is dit gedaan om de anderen te misleiden? Dat zou natuurlijk de ultieme mollenstreek zijn! Iedereen raakte door de foto in de war. De foto is bovendien vrij oud en zwart-wit. De kleding op de foto lijkt ook vrij ouderwets en het kind heeft bretels aan. Toine, Frédérique en Roderick zijn eigenlijk nauwelijks ouder dan Mary-Lou, dus of zwart-wit nu nodig was geweest vraag ik me af.
5. Roderick weet niets te zeggen als Liz hem vraagt waar zijn pruik vandaan komt en gaat dan door met iets anders.