Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 100268 keer)

Offline Erik TKS

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #260 Gepost op: 14-03-2006, 07:58:03 »
  A B C D E F
1|O F O R O L
2|P 2 1 G O O
3|O M 1 R G 1
4|O T O 2 P O
5|C O L O 2 1
6|2 F O C M T
Knap gedaan! ::ok:: Ik heb op mijn site ook geprobeerd het bord te reconstrueren maar ik kon de blokjes rechtsonder niet vinden.

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #261 Gepost op: 14-03-2006, 08:03:37 »
We weten dat Geert geen mol is en dat het dus mogelijk is dat een kandidaat een verkeerd antwoord geeft. De mol is samen met Geert de enige die zeker weet dat Geert de mol niet is. Er is voor de mol dus geen enkele reden om echt zijn best te doen, er is immers sowieso een medeverdachte voorgegaan: Geert.

Iedereen die na Geert iets positiefs bijdraagt aan de speeddate-quiz valt daarom voor mij af als mol. Chris en Peggy, Frédérique en Toine, Mary-Lou. Blijven wat mij betreft uit deze groep alleen Milouska en Richard over. Richard omdat hij een verkeerd antwoord geeft, Milouska omdat niet helemaal duidelijk is wat zij allemaal heeft verteld over haar favoriete combinatie dranken.

Offline lilith

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
« Reactie #262 Gepost op: 14-03-2006, 08:07:21 »
Wat ik nu ga zeggen, gaat een beetje ver (denk ik)
Maar ook aan het stemgedrag zegt iets over de mol. Met 6 jokers op zak zouden Geert en Toine redelijkerwijs niet er uit vliegen. Je kunt als mol dus met gemak zeggen dat je een van deze twee verdenkt.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #263 Gepost op: 14-03-2006, 08:29:16 »
Dat Geert verdacht werd, was niet meer dan logisch. Hij gaf een (al dan niet afgedwongen) verkeerd antwoord in de quiz en draaide twee keer -1000 om. Degene die Toine verdenkt, let niet goed op of is de mol. Toine geeft een perfect (ingewikkeld) antwoord op een vraag en draait daarna ook nog eens twee bordjes met +2000 om.

Offline marijnkool

• Forumlid
« Reactie #264 Gepost op: 14-03-2006, 08:43:06 »
Over het gespeculeer of Milouska wel of niet tegen Geert gezegd heeft of ze van bier met whisky houdt: nadat Geert geëlimineerd is zie je in zijn 'terugblik'-filmpje dat 'ie  zegt: "Bier met whisky?" . Hieruit is volgens mij op te maken dat Milouska het toch echt wel goed gezegd heeft tegen hem en dat de fout volledig bij Geert lag.

Offline dre

• Forumlid
  • de mol werkt verslavend
« Reactie #265 Gepost op: 14-03-2006, 10:19:10 »
Maar jah Geert ligt er jammer genoeg al uit. Of denken jullie dat hij weer terugkomt?

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #266 Gepost op: 14-03-2006, 11:16:40 »
Op een gegeven moment zegt Karel: "De mol  kan naast je staan." Dan zie je Toine in beeld, naats Miloushka en Liz. Dat ligt heel erg voor de hand natuurlijk, maar toch heb ik een ontzettend klein vermoeden dat hier toch iets in zit.

Aan de hand van de eerste aflevering in het algemeen, gaat mijn gevoel het meest uit naar Chris of Richard. Geen echte dudielijke acties, maar zo blijkt ook enigszins uit het dagboek.

Zouden de tranen van Mary-Lou echt zijn? Ik denk van wel. Als ik er drie uit moet kiezen die in mijn meest verdachte lijstje staan: Milouska, Chris en Richard.
Laten we jabberen.

Offline lynnlynn

• Forumlid
« Reactie #267 Gepost op: 14-03-2006, 11:19:35 »
Even terugkomend op de foto van Peggy die haar Molboekje opeet  ::trots:: ; volgens mij zijn er nog 2 momenten die je hierin zou kunnen betrekken > zij trommelt een keer met haar vingers heel duidelijk op haar boekje in gezelschap en later zit zij met een pen heel duidelijk op het schriftje te timmeren. Ga dit toch nog een terugkijken... fijne tip!

Overigens geloof ik niet dat Roderick en Liz de mol zijn. De mol wil geld verliezen en nu kunnen ze 2 rondes niet meedoen aan het spel. Met de tango valt alleen een vrijstelling te verdienen en die heeft de mol niet nodig. Hij zou dus hooguit kunnen zorgen dat de mede-tango-kandi géén vrijstelling heeft. Dat weegt m.i. niet op tegen de schade die hij kan aanrichten in de grote groep.

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #268 Gepost op: 14-03-2006, 11:26:18 »
Knap gedaan! ::ok:: Ik heb op mijn site ook geprobeerd het bord te reconstrueren maar ik kon de blokjes rechtsonder niet vinden.

De meeste kaarten komen op een zeker moment in beeld. De enige kaart die ik niet gezien heb is de foto van Toine rechtsonder. Logischerwijs is dat zijn foto, want dat is de enige foto die nog mist.

Offline Poekie

• Forumlid
« Reactie #269 Gepost op: 14-03-2006, 11:51:17 »

Overigens geloof ik niet dat Roderick en Liz de mol zijn. De mol wil geld verliezen en nu kunnen ze 2 rondes niet meedoen aan het spel. Met de tango valt alleen een vrijstelling te verdienen en die heeft de mol niet nodig. Hij zou dus hooguit kunnen zorgen dat de mede-tango-kandi géén vrijstelling heeft. Dat weegt m.i. niet op tegen de schade die hij kan aanrichten in de grote groep.

Dat vraag ik me dus af... Het zou me niets verbazen als er buiten vrijstellingen (voor het goed dansen van de tango) ook een smak geld kan worden verloren als er NIET goed wordt gedanst. Kan me niet voorstellen dat er geen addertje onder het gras zit, maar ja, we zullen zien, aflevering drie is al 'binnenkort'  ;)

Offline Tanic

• Forumlid
  • 'Ik was een vuile, vieze, geniepige mol!' (George)
« Reactie #270 Gepost op: 14-03-2006, 12:15:47 »
ik ga het proberen (ben niet zo technisch, anders zal ik even kijken welke tijd het was

okee ik heb even gechecked.

rond de 20.55 en 21.09 zie je achter de kandidaten een aantal mensen een iemand met een blauwe jas....
ik kon helaas geen prinscreen maken, want het beeld was niet zo duidelijk, maar rond de 28 minuten als frederique over de brug heen loopt, dan zie je over haar rechter schouder een persoon naast een bosje staan. Deze persoon heeft een soort groene regen.vissers jas aan....

sorry dat ik er geen beeld van heb, misschien dat iemand anders dat nog kan maken/posten

Whoehaaaa, dat is echt spannend man, ik ga ook nog een keer kijkeeeeen!!!  ::vergroot::
Grand me the courage to accept the things I cannot change, change the things I can and the wisdom to know the difference

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #271 Gepost op: 14-03-2006, 12:27:45 »
(memory - deel 2)

De eerste beurt voor Peggy.

O . . . . .     Beurt 10:      X . . . . .
. . 1 . O .                    . . X . X .
O . 1 . . .     Peggy          X . X . . .
. . O . . O                    . . X 2 . X
. O . . . .     D4: 2          . X . . . .
. F . . . .     B6: F          . F . . . .

Het lijkt alsof Peggy ook weet waar de tweede +2000 (op A6) ligt, maar ze draait de kaart ernaast om, met de foto van Fréderique. Haar beurt is over en Geert speelt verder.

O . . . . .     Beurt 11:      X F . . . .
O . 1 . . .     Geert          X . X . . .
. . O . . O                    . . X . . X
. O . . . .     B6: F          . X . . . .
. . . . . .     B1: F          . F . . . .

Geert draait die laatste kaart van Frédérique weer om, en gaat (met zekerheid?) af op de andere kaart van Frédérique: zij ligt eruit.

Geert mag nog een keer (beurt 12), deze beurt is niet te zien. Ook de volgende vier beurten van Richard (beurt 13), Milouska (beurt 14), Mary-Lou (beurt 15) en Chris (beurt 16) komen niet in beeld. Ze maken allemaal geen paar, maar ze tonen wel veel kaarten aan de rest, waar Toine in de volgende beurten zijn voordeel mee zal doen.

O F . . . .     Beurt 17:      X X . . . L
O . 1 . . .     Toine          X . X . . .
. . O . . X                    . . X . . X
. O . . . .     C5: L          . X L . . .
. F . . . .     F1: L          . X . . . .

Toine draat (op inzicht?) de twee foto's van Mary-Lou om, zij ligt uit het spel.

O F . . . L     Beurt 18:      X X . R . X
O . 1 . . .     Toine          X . X R . .
. . O . . O                    . . X . . X
. O L . . .     D3: R          . X X . . .
. F . . . .     D1: R          . X . . . .

Toine speelt goed verder, draait (op inzicht?) ook de twee foto's van Richard op, en er ligt een derde speler uit het spel.

(wordt vervolgd)

Offline Tanic

• Forumlid
  • 'Ik was een vuile, vieze, geniepige mol!' (George)
« Reactie #272 Gepost op: 14-03-2006, 12:34:01 »
Wow, Siebrand, jij bent echt lekker bezig  ::ok:: ::ok::
Grand me the courage to accept the things I cannot change, change the things I can and the wisdom to know the difference

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #273 Gepost op: 14-03-2006, 12:39:00 »
Er zijn hier al heel wat theorieën betreffende het memory spel geopperd, dus dacht ik: laten we er nog een simpele theorie aan toevoegen.

We moeten ons eens afvragen wat de taak kan zijn van een Mol bij een dergelijk spel in aflevering 1.
Hierbij moeten we er van uitgaan dat de Mol de bordjes op voorhand kent.

Volgens mij zijn er twee doesltellingen die niet door de Mol worden nagstreefd:
- Iemand specifiek wegspelen. Zou niet eerlijk zijn, tenzij iemand hem zeer specifiek verdenkt, maar indien je die persoon eruit zou spelen maak je de verdenking alleen maar erger.
- Geld verdienen. Tenzij om je niet-verdacht te maken. Maar dat laatste geloof ik ditmaal niet.

Wat blijft er dan wel over:
- Geld verliezen. Maar hier is het risico tijdens afl. 1 groot omdat de Mol zichzelf hierdoor voor de ganse groep verdacht zou maken.
- Onopvallend spelen, dus geen speciefieke winst, verlies of iemand eruit spelen.

Ik ga het spel nogmaals herkijken en eens goed nagaan wie er "onopvallend" heeft gespeeld bij het memory spel, omdat dit volgens mij het meest aangewezen gedrag is tijdens dit spel in deze fase van de reeks.

Ook hou ik een volledig ander alternatief in het achterhoofd, namelijk dat de Mol de bordjes niet op voorhand kende en gewoon deelnam aan het spel.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #274 Gepost op: 14-03-2006, 13:22:40 »
Volgens mij zijn er twee doesltellingen die niet door de Mol worden nagstreefd:
- Iemand specifiek wegspelen. Zou niet eerlijk zijn, tenzij iemand hem zeer specifiek verdenkt, maar indien je die persoon eruit zou spelen maak je de verdenking alleen maar erger.

Ik denk inderdaad niet dat dat de strategie van de Mol is. Wat wel kan is proberen zoveel mogelijk kandidaten weg te spelen. Dat is een gunstige strategie zowel voor de Mol (kandidaten tegenwerken, minder geld in de pot) als ook voor een kandidaat (kans op vrijstelling). Je bent dus aan het mollen, maar omdat je strategie overeenkomt met die van een goede kandidaat, valt het niet zo op.

- Geld verdienen. Tenzij om je niet-verdacht te maken. Maar dat laatste geloof ik ditmaal niet.

Hier ben ik het mee eens.

- Wat blijft er dan wel over:
- Geld verliezen. Maar hier is het risico tijdens afl. 1 groot omdat de Mol zichzelf hierdoor voor de ganse groep verdacht zou maken.

Het zou de eerste beurt van Milouska (2x -1000) en de laatste beurt van Toine (niet 2x +2000 pakken) kunnen verklaren. Je bent zo opzichtig aan het mollen, dat het juist niet meer verdacht kan zijn.

- Onopvallend spelen, dus geen speciefieke winst, verlies of iemand eruit spelen.

Dit zou wel eens de meest aannemelijke theorie kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2006, 13:25:55 door Siebrand »

Offline lynnlynn

• Forumlid
« Reactie #275 Gepost op: 14-03-2006, 14:19:27 »
Citaat
Dit zou wel eens de meest aannemelijke theorie kunnen zijn.

KLinkt best goed. Aan de andere kant; Milouska en Toine verloren geld. Daarna Peggy. Peggy - als mol - zou gedacht kunnen hebben; ik verlies 2000 euro en speel mijzelf dan weg. Zij kan zichzelf dan minder verdacht maken terwijl ze zich kan 'camoufleren' tussen meerdere geldverliezers. Moeilijk kiezen dus wie je dan de mol vindt...

Toine is hierin zeker geen mol. Hij verliest eerst geld - 2000 euro meen ik - maar wint dan 4000 euro. Om in de laatste ineens niet te cashen... Makes no sense. Bovendien; waarom zou de mol het risico lopen pas in de laatste beurt zijn slag te slaan als hij - net als alle anderen - het risico loopt er voor die tijd uit te liggen.

Het zou kunnen dat de mol de bordjes op voorhand wist te liggen. Tenslotte hoeft hij alleen maar de + en - bordjes te onthouden. Foto's zijn niet belangrijk; in deze fase van het spel maakt het voor de mol niet uit wie eerder uit een opdracht ligt of niet. Ook de jokers zijn voor hem niet belangrijk om eerdergenoemde reden; wie hoeveel jokers inzet zal hem een zorg zijn omdat het hem niet uitmaakt wie afvalt. Iedereen weet zo ongeveer evenveel over hem/ haar of beter gezegd... even weinig.

Ik denk niet dat de mol op voorhande positie van de bordjes kende. Misschien kan Siebrand hierin duidelijkheid geven; heb je ook een plaatje waarop alle bordjes staan afgebeeld? Zit er een logica in de + en - bordjes? Mocht hierin wél een logische reeks zitten, dan zou het vermoeden kunnen zijn dat dit is gedaan om de mol de kans te geven dit makkelijker te onthouden. Voor de kandidaten is deze reeks moeilijker te doorzien omdat de bordjes willekeurig worden omgedraaid.

De belangrijkste stap in dit spel brug/ memory is de positie waarin je vertrekt; dit bepaalt nml. wanneer je mag spelen. Als 1e spelen is niet goed want dan weet je nog nix, als laatste spelen is niet prettig want theoretisch heb je kans dat er al 7 x 2 bordjes zijn omgedraaid en dus heb je een redelijke kans dat jouw foto's er bij zitten en je al uit het spel ligt voor je aan de beurt bent geweest. Als we dit wat ruimer nemen, dan zijn ook de plekken 2 en 7 niet fijn dus hou je over de plekken 3 t/m 6. Ik denk dat de mol 1 van deze 4 mensen is.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2006, 14:23:08 door lynnlynn »

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 14-03-2006, 14:32:11 »
(memory - deel 3)

Voor het gemak geef ik nog even het speelbord, zoals ik denk dat het is. De kolommen heb ik van links naar rechts de letters A tot en met F gegeven, de rijen van boven naar beneden de cijfers 1 tot en met 6. In het speelbord staat 1 voor -1000, 2 voor +2000, O voor een joker. De overige letters komen overeen met de beginletter van de persoon op de foto, waarbij Milouska de M heeft en Mary-Lou de L.

A B C D E F
1|O F O R O L
2|P 2 1 G O O
3|O M 1 R G 1
4|O T O 2 P O
5|C O L O 2 1
6|2 F O C M T

Beurt 19 is voor Toine.

O F . R . L     Beurt 19:      X X . X . X
O . 1 R . .     Toine          X . X X . .
. . O . . O                    . . X 2 . X
. O L . . .     D4: 2          . X X . . .
. F . . . .     A6: 2          2 X . . . .

Toine doet hier (op inzicht?) de zet die Peggy in beurt 10 al probeerde, en hij verdient 2000 euro voor de pot.

Vervolgens wordt de analyse een beetje lastig. De volgende beurt die je ziet is beurt 22 van Peggy. In één frame kun je zien dat Peggy al vier jokers heeft en dat de joker op D5 al omgedraaid is voordat ze speelt. Tussen beurt 19 en 22 zitten dus twee (of eventueel meer, maar daar ga ik niet vanuit) beurten: een beurt waarin Toine twee verschillende kaarten omdraait en een beurt waarin Toine of Peggy twee jokers omdraait.

Wie van de twee draait die twee jokers om? Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Wat me opviel was dat in de beelden na beurt 22 Peggy de vierde joker van Karel krijgt en aan haar ring hangt. Dit klopt niet, ze zou hier haar vijfde joker moeten krijgen. Deze beelden zijn dus van voor beurt 22. Omdat Peggy vooraan staat als ze haar vierde joker krijgt, denk ik dat zij deze verdiend heeft. Dat moet ze dan in beurt 21 gedaan hebben.

Beurt 20 is dus voor Toine, hij draait twee verschillende kaarten om.

Beurt 21 is voor Peggy.

O F . R . L     Beurt 21:      X X O X . X
. . 1 . O .                    . . X X . .
O . 1 R . .     Peggy          X . X X . .
. . O 2 . O                    . . X X . X
. O L . . .     C1: O/D5: O    . X X O . .
2 F . . . .     D5: O/C1: O    X X . . . .

Deze beurt is dus niet te zien, het is de enige beurt met twee gelijke kaarten waarvoor dat geldt. We weten dus ook niet welke kaart Peggy als eerste omgedraaid heeft. Dat ze de joker op D5 heeft omgedraaid, kun je zien in de beelden van beurt 22. Dat op C1 de andere joker ligt, kun je halen uit een bijna-totaalbeeld van het bord later in het spel. Peggy haalt dus de vierde joker binnen.

De volgende beurt is wel weer te zien.

O F O R . L     Beurt 22:      X X X X . X
. . 1 . O .                    . . X . X O
. . O 2 . O                    . . X X . X
. O L O . .     C6: O          . X X X . .
2 F . . . .     F2: O          X X O . . .

Peggy haalt (op inzicht?) de vijfde joker binnen. Ze speelt verder in de volgende beurt.

O F O R . L     Beurt 23:      X X X X . X
. . 1 . O O                    . . X . X X
. . O 2 . O                    . . X X P X
. O 2 O . .     E5: 2          . X X X 2 X
2 F O . . .     E4: P          X X X . . .

Peggy heeft pech en laat zien waar haar tweede foto ligt. Daar maakt Geert in de volgende beurt gebruik van.

O F O R . L     Beurt 24:      X X X X . X
. . 1 . O O                    P . X . X X
O . 1 R . .     Geert          X . X X . .
. . O 2 . O                    . . X X P X
. O 2 O . .     A2: P          . X X X . .
2 F O . . .     E4: P          X X X . . .

Geert speelt (op inzicht) de vierde kandidaat, Peggy, uit het spel.

De volgende drie beurt krijgen we niet te zien. Dit zijn beurten waarin Geert (beurt 25), Milouska (beurt 26) en Chris (beurt 27) geen paar omdraaien.

(wordt vervolgd)

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 14-03-2006, 14:43:00 »
Ik denk niet dat de mol op voorhande positie van de bordjes kende. Misschien kan Siebrand hierin duidelijkheid geven; heb je ook een plaatje waarop alle bordjes staan afgebeeld? Zit er een logica in de + en - bordjes? Mocht hierin wél een logische reeks zitten, dan zou het vermoeden kunnen zijn dat dit is gedaan om de mol de kans te geven dit makkelijker te onthouden. Voor de kandidaten is deze reeks moeilijker te doorzien omdat de bordjes willekeurig worden omgedraaid.

Een diagram van de plek van alle bordjes kun je vinden bovenin de post hierboven. Ik kan er geen logica in ontdekken. Ik denk inderdaad niet dat de Mol de locatie van alle kaartjes kende, maar het onthouden van een paar cruciale (bijvoorbeeld hoe je in de eerste beurt direct 1000 euro verspeelt) is goed mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2006, 16:09:16 door Siebrand »

Offline Tram

• Forumlid
« Reactie #278 Gepost op: 14-03-2006, 15:46:38 »
De plaatsen van de -1000 bordjes zijn toch vrij makkelijk te onthouden, dat is toch het enige wat voor de mol telt.

Offline -Jutta-

• Forumlid
« Reactie #279 Gepost op: 14-03-2006, 15:55:27 »
Bij het memory-spel zou ik als Mol geprobeerd hebben om wat jokers eruit te vissen. Het levert toch geen geld op, dus dat maakt helemaal niks uit, maar ondertussen vind de groep je minder verdacht omdat je iets 'goed' hebt gedaan. Maar als Mol maakt het je niet uit of ze jokers hebben of niet, maar ondertussen ben je minder verdacht  :D
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta