Poll

Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?

Ik stem voor
Ik stem tegen
Ik weet het nog niet
Ik ga niet stemmen

Auteur Topic: Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?  (gelezen 19875 keer)

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?
« Reactie #80 Gepost op: 19-05-2005, 12:29:19 »
vreemd als ze niet informeren is het niet goed en nu informeren ze wel en krijgen ze het verwijt dat ze ja af dwingen , terwijl ze alleen maar de grondwet uitleggen en niet over ja of nee spreken

Het ligt meer aan de manier waarop ze ons informeren :) .

Heel verhaal van jeroen234

Met jou kan ik door één deur ::ok::

Offline Firefoot

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #81 Gepost op: 19-05-2005, 19:23:16 »
Ik nijg nog steeds naar "ja". Maar kan nog niet goed genoeg onderbouwen waarom dan... Wat anderen stemmen maakt me dus geen fluit uit, als was ik de enige die "ja" stemt, zolang het mijn eigen mening maar is... ;)

Overigens is de politieke partij waarop ik heb gestemd wel op "nee" koers... ::)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 20-05-2005, 14:43:01 »
Op www.jijkomttochook.nl staat nuttig info over de Europese grondwet..
Ook een test om uit te vinden wat alles inhoudt..
Met gedeelte waar je mening en kennis wordt getest over Europa..
Ik ben er heel wat wijzer van geworden, omdat het minder ala abracadabra is beschreven..
Mijn mening is wel iets verandert vanwege de uitleg, maar toch blijven er dingen waar ik het niet mee eens ben.
Onder andere de euro en over dat Europa zo groot is geworden.
Eerst was Europa westers met zijn denken, maar doordat er andere landen bij komen kan dat wel onrust met zich mee brengen. Andere culturen, wij worden gezien als het rijke westen (terwijl wij het van de jaren 50 wel alles opgebouwd hebben na de tweede wereld oorlog) en wij hebben nu de euro er is het ook minder rijk..
Oke de grenzen zijn open maar dat heeft ook zijn nadelen er is minder controle bij de grens wat ook weer nadelen heeft. bijv meer diefstal en je kan gestolen goed halen ver weg in niemandsland in Polen.
Misschien blijf ik wel kritisch en koppig en stem ik toch nee.
Dit heeft hoofdzakelijk te maken dat ik eerst wil dat de politiek in Nederland beter is geregeld!
En daar over ben ik niet tevreden, dus waarom buiten de grenzen kijken??? ???
IK laat een tegen stem horen zodat Den Haag hopelijk achter zijn oren gaat krabben.( klinkt misschien als een lachertje)Maar nu is het wel zo dat er meer NEE stemmers zijn dan Ja stemmers, ik benieuwd wat de uitslag wordt..

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #83 Gepost op: 20-05-2005, 17:40:13 »
Het is een raadplegend, niet-bindend referendum. Veel partijen hebben wel aangegeven dat bij een duidelijke uitkomst en een grote opkomst zij dit advies willen volgen.
Een van de argumenten die duidelijk is gegeven voor het houden van een dergelijk referendum is de mogelijkheid om op deze wijze de betrokkenheid van de bevolking bij de besluitvorming op Europees niveau te vergroten.
Misschien zouden de partijen die onder de bovengenoemde voorwaarden hebben aangegeven het advies te willen volgen zich toch eens af moeten vragen of het nog juist is dit te doen als onder een eventuele meerderheid voor 'nee' zich zoveel proteststemmers bevinden.
Deze proteststemmers zijn niet bereid de hun voorgelegde vraag de beantwoorden, maar menen via het middel van een referendum zich te moeten verzetten tegen het regeringsbeleid in het algemeen. Dit verzet in de vorm van een 'nee' stem vertroebelt de uitslag van dit referendum en maakt het mi. als toetsingsmechanisme tav. de beoordeling van de Europese grondwet onbruikbaar.
De 'Nee' stemmers bieden wel op deze wijze, in tegenstelling tot wat zij mogelijk denken, de overheid een legitieme reden de uitslag te negeren.
Wel kan men zich afvragen wat het draagvlak voor deze regering is als het houden van een inhoudelijk referdum op deze wijze feitelijk onmogelijk wordt gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 23:05:22 door Castor_en_Pollux »

Offline nulnul7

• Forumlid
  • doesn't mean that much to me to mean not much to u
« Reactie #84 Gepost op: 20-05-2005, 22:41:38 »
Ben het met je eens dat onder de nee-stemmers een nogal heterokliete bevolking zit. Zelf ben ik voor een federaal Europa maar ik heb niet veel zin om deze grondwet botweg te accepteren omdat er m.i. geen enkele garantie is voor de interpretatie of het vervolg. Het hangt er maar van af hoe je invalshoek is. Aangezien de meerderheid van de Europese regeringen, dus ook de vertegenwoordiging in de Europese Commissie, (ultra)liberaal is, vrees ik dat deze grondwet niets gaat verbeteren op sociaal-economisch gebied (verbeteren is voor mij minder werkloosheid, minder armen, minder zelfverrijking door hooggeplaatsten enz.). Bedrijven zullen toch verhuizen naar plaatsen met lagere arbeidskosten, publieke instellingen worden verplicht aan konkurrentie blootgesteld (denk eens aan energiebedrijven, spoorwegen, watervoorziening, gezondheidszorg, onderwijs), individuele vrijheden die nu afhangen van nationale wetten worden onder Europese druk gelegd. Ik voel er niets voor 30 of 40 jaar achteruit te gaan in bv de abortuswetgeving (Polen, Portugal liggen 50 jaar achter). Ik ben van mening dat deze grondwet veel te vaag is en eens te meer alleen een liberale economie wil bevorderen, het alles een beetje besprenkeld met vage referenties aan eventuele sociale vooruitgang. Kortom, een poging van de beter bedeelden om de grote financiele taart, die overheidsinstellingen nu zijn, in een als democratisch opgesmukte komedie, onderling te verdelen ten koste van de machteloze midden -en arbeidersklassen (als die tenminste nog bestaat) die dan ook nog worden beschuldigd van "nationalisme", "egoïsme" of "kortzichtigheid" indien ze nee stemmen. Maar ja, hoe kan het anders als je weet dat de voorzitter van de raad voor de grondwet Giscard d'Estaing heet? ;)

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 21-05-2005, 20:19:00 »
ik stem voor

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 21-05-2005, 20:56:43 »
ik stem voor

Oke...
Dat weet ik inmiddels wel...
Maar waarom stem jij voor?

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 22-05-2005, 11:30:07 »
In het begin wist ik het niet omdat ik er nog niet veel over gelezen of gesproken had. Inmiddels heb ik het vóór-overheidsfoldertje, twee tegen-SP-blaadjes, het vóór-PvdA-blaadje en dit topic gelezen en er verder ook behoorlijk wat gesprekken over gevoerd met zowel veel voor- als tegenstanders, maar ik ben er nu juist nog steeds niet uit. Ik heb wel een beter beeld van wat het ongeveer inhoudt, maarja, dat zijn nu eenmaal een aantal pluspunten en een aantal minpunten. Dat maakt het echt heel moeilijk vind ik :-\\. Wat Cora al zei: het is een compromis...

Dus ik moet er nog achterkomen of ik nu die plus- of die minpunten belangrijker vind, en ondertussen nog maar wat meer van die gesprekken voeren, maar het maakt mij daarbij niet uit dat de overheid graag wil dat ik ja stem of dat er veel proteststemmers nee zeggen. Ik ben het met Castor en Pollux eens dat uit protest tegen stemmen niet echt de beste reden is. Wel ben ik erg blij met de mensen hier in dit topic die argumenten (die mij dus helpen bij mn afweging) geven, o.a. C&P dus, Gerard, Wouter W en anderen. ::ok:: Bedankt. Jammer van de mensen die alleen maar hard schreeuwend hun mening willen opdringen :-X (of ze nu voor of tegen zijn!).

Wat anderen stemmen maakt me dus geen fluit uit, als was ik de enige die "ja" stemt, zolang het mijn eigen mening maar is... ;)
::ok:: vind ik dus echt goed van je FF.
« Laatst bewerkt op: 23-05-2005, 17:11:41 door Annemieke »

Offline Eirc

• Forumlid
  • de lokroep roept
« Reactie #88 Gepost op: 22-05-2005, 17:28:01 »
EU Grondwet: 'Er is wel een plan-B'
22 mei 2005, 14:07:10

LONDEN (ANP) - De Europese leiders hebben wel een geheim plan om de Europese grondwet te redden als de Franse kiezers die in het referendum van 29 mei met een kleine meerderheid afwijzen. Dat stelt de Britse krant The Sunday Telegraph.
Tot dusver was het parool in de EU dat er geen 'plan-B' is. Daarmee werd de indruk gewekt dat een Frans 'non' het einde van de grondwet zou betekenen, maar dat niemand daar eigenlijk aan wilde denken.
Het 'plan-B' is er volgens de krant alleen voor het geval het verschil tussen de Franse ja- en nee-stemmers klein is. Op een groot verschil ('grand Non') hebben de leiders volgens The Sunday Telegraph geen antwoord, behalve dan dat de Europese grondwet 'in feite dood is'.

Petit Non
Plan-B houdt in dat er na een 'petit Non' een spoedverklaring van de 25 Europese lidstaten komt, waarin onder meer staat dat de ratificatieprocedures moeten doorgaan en dat het verdrag door alle 25 landen moet worden goedgekeurd om van kracht te kunnen worden.
In het plan staat verder dat Frankrijk nog een keer moet gaan stemmen als alle andere landen het verdrag geratificeerd hebben.
In Zweden is kennelijk nog niet doorgedrongen dat er een 'plan-B' is. Daar hebben de twee kleinste regeringspartijen - Groenen en Links - zondag gezegd dat Zweden moet ophouden met het ratificatieproces als de Fransen tegen stemmen. Groenen en Links regeren samen met de sociaal-democraten, die zonder hun steun niet aan de macht kunnen blijven.
Minister Bosse Ringholm van Europese Zaken vindt echter dat zijn land moet doorgaan. ,,Elk EU-land moet zijn antwoord aan de Europese Unie en de Europese Commissie geven.''
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #89 Gepost op: 22-05-2005, 18:18:44 »
Het enige dat typisch is, is het feit dat we pas wat mogen zeggen als we fijn met zijn allen al bijna onomkeerbaar in de europese eenheid gedoopt zijn.
tis door onze strotten geduwd :-\\

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 29-05-2005, 23:11:53 »
nog een paar dagen en dan...
Mogen wij stemmnen..
De Fransen hebben nee!! gezegd, nu zeggen ze dat het de Nederlanders meer stimuleert om meer NEE te stemmen..

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #91 Gepost op: 29-05-2005, 23:13:40 »
Ik denk dat er hier ook een Nee zal gaan klinken  ::jaja::

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #92 Gepost op: 29-05-2005, 23:19:17 »
nog een paar dagen en dan...
Mogen wij stemmnen..
De Fransen hebben nee!! gezegd, nu zeggen ze dat het de Nederlanders meer stimuleert om meer NEE te stemmen..

Dit houdt dus in dat t straks zo'n beetje van de nederlandse mening af zal hangen als wij als een van de laatsten gaan stemmem.. :-\\
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline ceetje

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 29-05-2005, 23:23:42 »
Ik ben er zelf nog steeds niet helemaal uit. Konden we maar per hoofdstuk stemmen...

Overigens staan op de NOS-site stemadviezen van belangenorganisaties.

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #94 Gepost op: 29-05-2005, 23:25:15 »
Volgens mij zijn wij niet één van de laatsten. Ik heb ooit eens ergens een overzichtje gezien...
Ah ja, op nos.nl. Na ons moet nog Denemarken, GB, Ierland, Luxemburg, Polen, Portugal en Tsjechië. Veel landen hebben helemaal geen referendum. Vooral Oost-Europees. En let op, mocht er toch een grondwet komen, dan zullen juist die Oost-Europese landen de macht gigantisch overnemen en moeten wij, als rijke westen, die landen financieren.
The British are not impressed.

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 29-05-2005, 23:28:48 »
En zo rijk ben ik niet..
Wij nederlanders worden steeds armer en nu moeten wij voor de oostblok geld geven??
Dan ga ik toch maaaar weer naar NEEEEEE..
Mijn arme geld.. ;) Allles is verslechterd door die euro...
Het enige handige is dat ik niet meer hoef te wisselen bij de bank aand de grans!!

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 30-05-2005, 22:56:14 »
Veel over nagedacht en uiteindelijk besloten om toch voor de grondwet te gaan stemmen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Eirc

• Forumlid
  • de lokroep roept
« Reactie #97 Gepost op: 30-05-2005, 23:04:38 »
Veel over nagedacht en uiteindelijk besloten om toch voor de grondwet te gaan stemmen.

:o echt waar?

En ik begin steeds meer naar een NEE te neigen  :-\\
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #98 Gepost op: 30-05-2005, 23:32:13 »
Ik weet t nog steeds niet :-\\
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Nîcky

• Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Wie is de .... Mol???
« Reactie #99 Gepost op: 30-05-2005, 23:33:45 »
Ik mag eindelijk stemmen me eerste keer Woensdag ik Stem Tegen  :)