Poll

Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?

Ik stem voor
Ik stem tegen
Ik weet het nog niet
Ik ga niet stemmen

Auteur Topic: Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?  (gelezen 19869 keer)

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stem jij voor of tegen de Europese Grondwet?
« Reactie #40 Gepost op: 13-05-2005, 19:32:03 »
Column: Was al lang zo!
door Ronald Plasterk in Buitenhof

De discussie over de Grondwet begint een beetje op gang te komen. Ik wil er vandaag een argument uitpikken, dat steeds terugkomt.
Deze Grondwet bevestigt dat we op veel terreinen onze macht aan Brussel geven. De regering doet daar dubbelzinnig over. Ze zegt: ten eerste is het niet waar, en ten tweede is het goed dat het wel waar is, want anders werd het een vrijblijvende puinhoop. Neem bijvoorbeeld de website van Buitenlandse Zaken: daar staan "Tien fabels over de Europese Grondwet". "Fabel 2: de Nederlandse Grondwet wordt ondergeschikt aan de Europese." Als je de hele Grondwet leest, dan is het glashelder dat dat geen fabel is. Het staat netjes samengevat in artikel 1 lid 6: "De Europese Grondwet heeft voorrang boven het nationale recht." Duidelijker kan niet, de een heeft voorrang, de ander is ondergeschikt. De regering spreekt op haar voorlichtingssite gewoon niet de waarheid. En de terreinen waarop Brussel de baas is staan keurig opgesomd: dat is niet alleen terrorismebestrijding, ook sociaal beleid, economische samenhang, milieu, consumentenzaken, vervoer, energie, en nog zo wat. Nederland mag beleefd vragen om heroverweging, maar heeft niet meer het laatste woord. Die macht zijn we kwijt. Daar kun je maar één keer over besluiten, en dat is nu.

En dan het argument dat je steeds van de regering hoort, dat is dit: we dragen hiermee geen macht over aan Brussel, want die macht hadden we al lang weggegeven. Het was al zo dat Brussel die macht heeft. Dus je kunt net zo goed voor stemmen.

Dat vind ik zo'n eigenaardig argument, want dit is de eerste keer dat wij als burgers onze mening mogen geven. We stemmen over het gehele document. Laat het nu eens waar zijn, wat de regeringscampagne zegt, dat veel hiervan al lang zo was. Dat is niet helemaal zo, want we hadden veto-rechten, maar laat het nu eens zo zijn. Dan hebben onze politici in Brussel dus op al deze terreinen de macht, in feite de souvereiniteit van ons land, ingeleverd, zonder dat we daarover expliciet geraadpleegd zijn. Dan is dit de gelegenheid voor ons als burgers om te zeggen of we het daar mee eens zijn, of dat we vinden dat men misschien een snippertje is doorgeschoten.

De discussie is niet of deze Grondwet veel macht bij Brussel legt, dat is glashelder en de regering kan beter ophouden dat te ontkennen. Het argument dat Brussel die macht toch al had zal twijfelaars niet overtuigen. Nee, we moeten het erover eens worden of het wenselijk is. Willen we het? Is het nodig? Moeten over milieu en vervoer en energie de Zweden en de Kroaten, de Belgen en de Bulgaren, binnenkort de Roemenen en de Turken samen willen regelen wat er in elkaars land gebeurt? Zoals de grondwet zegt: "steeds hechter verenigd", willen we dat? Daar moet het over gaan; we hebben nog zes weken.

hier kun je hem bekijken.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 14-05-2005, 18:30:18 »
typisch nederlands , eerst paars volgen en samengaan met europa en nu het bevestigd moet worden terug krabbelen , zijn we weer het lachertje van europa net als met de paus

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
« Reactie #42 Gepost op: 14-05-2005, 22:10:28 »
typisch nederlands , eerst paars volgen en samengaan met europa en nu het bevestigd moet worden terug krabbelen , zijn we weer het lachertje van europa net als met de paus
Als we toen een referendum hadden gehad voor of tegen Europa had ik zeker tegen gestemt.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 14-05-2005, 22:17:29 »
Ik stem niet, want ik mag niet stemmen :P
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 14-05-2005, 22:52:47 »

Het enige dat typisch is, is het feit dat we pas wat mogen zeggen als we fijn met zijn allen al bijna onomkeerbaar in de europese eenheid gedoopt zijn.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 15-05-2005, 10:18:27 »
ik zou wim kok bellen en vragen waarom hij het gedaan heeft ......en weet je wat het ergste is ...en nu lopen die linkse sukkels nog allemaal achter de pvda aaan ...als je dan toch tegen wil zijn stem dan op de   SP .....kijk die zijn overal tegen...en als je dat maar vol houd dan hoef je ook geeen verantwoording te nemen

Offline Nostradamus

• Forumlid
  • Never say more than is necessary
« Reactie #46 Gepost op: 16-05-2005, 13:20:09 »
ik mag nog niet stemmen, maar als dat wel mocht zou ik het ook nog niet weten
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Super_Jerom

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 16-05-2005, 13:25:29 »
Wie gaat nou weer voor de nieuwe Euorpese grondwet stemmen want dan krijgen al die arme landen iets over ons te zeggen. We betalen al ons rot voor die landen en dan kunnen ze ons ook nog eens de baas zijn

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 17-05-2005, 00:23:03 »
Ze hadden de europese grondwet al veeel eerder in moeten voeren!!
Dat was een stuk handiger geweest..
Tien jaar gelden had Europa ongeveer 12 landen..toen was de situatie veel beter geweest om te stemmen!!
Minder landen, minder arme landen en de situatie in de werld was toen ook anders...
IK vindt dat het referendum veel te laat komt..!!
Zo heb je duidelijke regels voor landen die zich bij Europa willen voegen..
Op dit moment stem ik nog steeds tegen..
Nederland begint anders ook zijn gezicht te verliezen als klein kikkerlandje..dat zijn stem straks in Europa bijna niet meer hoorbaar is..

Offline Eirc

• Forumlid
  • de lokroep roept
« Reactie #49 Gepost op: 17-05-2005, 10:18:05 »
Ik geloof dat er nogal een vertroebeld beeld ontstaat over de Europese Grondwet.
De inhoudelijke voorlichting is ook nogal onder de maat.
De campagne van de TEGEN-stemmers is veel groter en diverser. Zij hebben de mogelijkheid om op zeer verschillende punten de Grondwet, de EU of de Nederlandse regering op spottende wijze in een kwaad daglicht te stellen.
De VOOR-campagne kan uitsluitend gevoerd worden op inhoudelijke punten en dat spreekt mensen niet aan, het is gewoon TE ingewikkeld en uitgebreid om aan te spreken.

Dit referendum is (wat mijn betreft) weer een volledige misser van de regering  :-\\

Oh ja, als je toch nog zelf een mening wilt vormen voor het Referendum, lees dan ook eens de objectieve bronnen, zoals de verspreide folders en de grondwetkrant.  :( Helaas weet ik ook wel, dat daar vrijwel niemand doorheen geworsteld komt  ::niet-ok::
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 17-05-2005, 10:59:01 »
maak nederland niet het het lachertje van europa , en stem voor 

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 17-05-2005, 12:26:19 »
maak nederland niet het het lachertje van europa , en stem voor 
Hoezo??? ???
Als Nederland tegen zou stemmen???
Dan is het toch zo dat de mensen gebruik maken van hun mening..Daar is toch niets mis mee??
Ze vragen daar toch om..
Als Nederland tegen zou stemmen dan moet de regering zich afvragen waarom de mensen tegen stemmen..en op dit moment (nog)niet voor Europa zijn..
Het is toch een teken dat Europa verder van de mensen afstaat en de mensen denken toch aan hun eigen land, waarbij ze bang zijn om hun identiteit kwijt te raken..

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 17-05-2005, 12:54:04 »
de regering is onze volksvertegenwoordiger dus toen het paarse kabinet met  dhr kok aan de leiding accoord ging met Europa hadden we moeten protesteren maar niet nu ....
zo werkt dat nu eenmaal een man een man een woord een woord
joh dat is typisch nederlands , kijk naar gisteren die gekke wilders begint een actie staan er 8 camara,s bij en waarvoor programma vulling en sensatie het liefst zouden ze nog zien dat hij  neergeschoten zou worden ..alles voor de kijkcijfers

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 17-05-2005, 17:24:57 »
Ik ben tegen de Europese Grondwet. Ik ben tegen zolang de regering niets heeft gevonden om mij te overtuigen om ja te stemmen. Ook vind ik het onzin dat ze je proberen 'ja' te laten stemmen. Het is een referendum, ze vragen je mening en vervolgens gaan ze je manipuleren om ja te gaan stemmen. Dan is het niet meer mijn mening, maar de mening van de regering die mij is opgedwongen.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #54 Gepost op: 17-05-2005, 17:55:57 »
Ik ben tegen de Europese Grondwet. Ik ben tegen zolang de regering niets heeft gevonden om mij te overtuigen om ja te stemmen. Ook vind ik het onzin dat ze je proberen 'ja' te laten stemmen. Het is een referendum, ze vragen je mening en vervolgens gaan ze je manipuleren om ja te gaan stemmen. Dan is het niet meer mijn mening, maar de mening van de regering die mij is opgedwongen.
Waarom zou een poging iemand te overtuigen op basis van argumenten bij voorbaat verkeerd zijn en manipulatief. Iemand overtuigen op basis van argumenten is op zichzelf toch juist het tegenovergestelde van manipulatie en het enige alternatief voor manipulatie en propaganda.

Het uitsluitend geven van je mening zonder onderbouwing met argumenten en het oproepen tot het niet luisteren naar argumenten die de overheid zou kunnen geven is op zichzelf een (weliswaar bescheiden) vorm van manipulatie (ofwel propaganda, waarbij getracht wordt mensen te overtuigen op basis van sentimenten en niet op basis van argumenten). ;)
« Laatst bewerkt op: 17-05-2005, 18:00:18 door Castor_en_Pollux »

Offline rosmalen

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 17-05-2005, 21:12:41 »

je vind het onzin dat ze proberen je ja laten te stemmen maar je wil wel overtuigd worden ...wat wil je nou eigenlijk....maar je bent wel het proto type van een nederlander...   ALTIJD DWARS .......

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 17-05-2005, 21:18:22 »
je vind het onzin dat ze proberen je ja laten te stemmen maar je wil wel overtuigd worden ...wat wil je nou eigenlijk....maar je bent wel het proto type van een nederlander...   ALTIJD DWARS .......
Oke Ros maar hoe denken de Belgen dan over de Europese grondwet?
Hoe is bij hun de peiling?
Is al wat meer bekend over de meing van andere landen?
Hebben die voor of tegen gestemd... ???

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 17-05-2005, 23:18:02 »
je vind het onzin dat ze proberen je ja laten te stemmen maar je wil wel overtuigd worden ...wat wil je nou eigenlijk....maar je bent wel het proto type van een nederlander...   ALTIJD DWARS .......

Ow, nu weet ik waardoor ik zo dwars ben. 't Is mijn nationaliteit.
:(

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #58 Gepost op: 17-05-2005, 23:30:39 »
je vind het onzin dat ze proberen je ja laten te stemmen maar je wil wel overtuigd worden ...wat wil je nou eigenlijk....maar je bent wel het proto type van een nederlander...   ALTIJD DWARS .......
Misschien laten wij ons gewoon niet zomaar iets aansmeren? ::)

En dan nog, ik weet zeker dat als we met z'n allen nee stemmen de regering dan toch voor ja gaat want het is natuurlijk niet bindend. Das dan wel dwars natuurlijk he? ;)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #59 Gepost op: 17-05-2005, 23:43:34 »
mag nog niet stemmen ::)