Auteur Topic: Fata Morgana  (gelezen 9483 keer)

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Fata Morgana
« Gepost op: 2-08-2004, 11:53:12 »
Hoe krijg je een hele gemeenschap zo ver om wintersport te vieren in hartje zomer? Kan je in Vlaanderen een modeweek organiseren waar Milaan jaloers op is?

Deze zomer worden 10 Vlaamse steden en gemeenten uitgedaagd om zichzelf op een originele manier in de kijker te zetten. Die uitdaging krijgen ze van een Bekende Vlaming, die een biezondere band heeft met de uitdaging.

Om de gemeenten te helpen stuurt TV1 een doortastend en bijzonder duo op pad: Geena Lisa en Sergio. Iedere maandagochtend strijken ze met de Fata Morgana-karavaan ergens neer in Vlaanderen. Daar begint het avontuur!

Het gaat elke keer om uitdagingen die de hele gemeenschap mobiliseren, zowel bewoners als kijkers. Iedere week is er een spannende race tegen de klok. Iedere gemeente krijgt immers exact 6 dagen om zijn uitdaging te halen.

Fata Morgana is een progamma op TV1, op zondag om 21.05 uur.

De opdracht die ze krijgen, bestaat uit 5 onderdelen, waarvoor ze 5 sterren kunnen verdienen.

Deze week is de uitdaging:
Het wereldrecord kussen verbreken. Tot op heden staat dat record op naam van de stad Ontario in Canada waar 1588 koppels elkaar gelijktijdig een kus van 10 seconden gaven. Het is aan Lo om dat beter te doen!
Tijdens die kus wil ik ook een regen van rozenblaadjes om het geheel extra poëtisch te maken.
Ik wil een geweldig romantische openingsdans met 500 paartjes die dit jaar trouwen of getrouwd zijn.
Maak 50 originele huwelijksbootjes waarin zoveel mogelijk mensen een romantische rondvaart doen.
En ten slotte zorg dat er voor alle genodigden een indrukwekkende bruidstaart is van minstens 6 verdiepingen hoog.

Je kunt het dagboek bekijken op www.fatamorgana.be , gaat het lukken om de 5 sterren te verdienen?

Zijn er meer mensen die dit progamma kijken? En wat vind je er van?
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Fata Morgana
« Reactie #1 Gepost op: 2-08-2004, 17:56:01 »
Zeer leuk programma, ik kijk het elke week. ::ok:: Ik sta er altijd van te kijken hoe ze het voor elkaar krijgen te opdrachten te doen slagen.
Trouwens altijd lachen met Sergio, ik keek ook altijd naar zijn vorige programma 'Verborgen Verleiders.' :)

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 7-08-2004, 21:23:08 »
Hey, Sergio is idd leuk! ::jaja:: Maar mss lees ik dit nu al te laat..? Komt het morgen nog?

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #3 Gepost op: 7-08-2004, 22:15:25 »
Morgen komt het nog, om 21:05 geloof ik. :)

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 8-08-2004, 21:50:11 »
Idd, ik heb het eerste deel gezien, maar daarna wilden mn ouders iets anders zien, dus de rest ben ik nu aant opnemen... Kvind t wel leuk maar ik had wel gedacht dat t een stuk grappiger zou zijn, zeker ook met Sergio... Nja, ik denk niet dat ik t vaker ga kijken, dat programma van mn ouders komt ook elke week dus das sowieso niet handig. Maar ik ben nu wel benieuwd of het ze deze afl gelukt is natuurlijk ;).

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 8-08-2004, 22:05:12 »
Idd, ik heb het eerste deel gezien, maar daarna wilden mn ouders iets anders zien, dus de rest ben ik nu aant opnemen... Kvind t wel leuk maar ik had wel gedacht dat t een stuk grappiger zou zijn, zeker ook met Sergio... Nja, ik denk niet dat ik t vaker ga kijken, dat programma van mn ouders komt ook elke week dus das sowieso niet handig. Maar ik ben nu wel benieuwd of het ze deze afl gelukt is natuurlijk ;).

Dan zal ik nog maar niks zeggen, ga eerst maar kijken ;)
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 12-08-2004, 17:43:41 »
Hmm, de opdrachten waren op zich wel spectaculair, maar hoe ze het brachten vond ik niet zo bijzonder. :-\\ Dat dat andere meisje er bij gehaald werd als scheidsrechter ??? zal wel een onwijs bekende Vlaming zijn.. maar ik vond dr een btje te hysterisch :P, en ze deed net of t ammaal voor haar gedaan werd zeg maar. Sowieso ontbrak er een btje de motivatie waarom al die mensen er nou zoveel moeite voor deden, alleen maar die 'sterren' en het bevorderen van samenwerking ofzo. En van Sergio meende ik te weten dat hij veel leuker kan zijn..! Het einde vond ik ook te abrupt, had best nog een leuk nawoordje gemogen. Klaagklaagklaag, ja ach het was wel aardig, maar nee ik sta niet te springen ::ohno::.

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 19-08-2004, 18:48:45 »
iedereen NU zondag kijken want het is in mijn stad !! en ik ben nog aan het twijfelen of ik niet mee zou doen met het samba dansen... mn zus gaat alleszins djembé spelen!
banaan begint met een b, soms met een s

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 19-08-2004, 19:18:22 »
Leuk A&K! Ik ging zowiezo al kijken hoor ;)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2004, 19:58:48 »
iedereen NU zondag kijken want het is in mijn stad !! en ik ben nog aan het twijfelen of ik niet mee zou doen met het samba dansen... mn zus gaat alleszins djembé spelen!

En, heb je meegedaan?  :)

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2004, 11:30:53 »

En, heb je meegedaan?  :)

nah, te koud  ;D maar kben wel gaan kijken!!  :D
banaan begint met een b, soms met een s

Offline lebon simon

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 20-06-2005, 22:29:44 »
Vanmiddag luidruchtige zanger/TV-presentator Sergio bijna omver gelopen op de Grote Markt in Hasselt !  ::rofl::

Was met 'n cameraploeg bezig opnamen te maken voor het programma Fata Morgana, dat aanstaande zondag wordt uitgezonden op TV1.

Even op de site van de VRT gekeken wat de bedoeling is...

Glitter en glamour nemen de Limburgse stad over in de vierde aflevering van Fata morgana 2005. Regisseur en Hollywoodkenner Jan Verheyen zakt af naar Hasselt om zijn filmpassie te delen met de Limburgers. Hij daagt de Hasselaren uit om hun stad in één week te transformeren in het plaatselijke Hollywood.

Jan Verheyen laat zondag 19 juni zijn uitdaging los op Hasselt. Zes dagen later trekt hij naar de provinciehoofdstad om na te gaan of Hasselt de vijf sterren heeft kunnen verzilveren.

De sterren

1: Laat 100 Hollywood look-a-likes over de rode loper paraderen.
2: Laat een stoet van limousines en cadillacs de sterren naar het podium rijden.
3: Installeer in 'Hollywood-letters' de naam van de stad op een plaats waar iedereen ze minstens een jaar lang kan zien van 2 kilometer afstand.
4: Zorg ervoor dat er minstens 1 échte Hollywoodvedette op het evenement is.
5: Zorg dat 'Hollywood in Hasselt' deze week het nieuws in Amerika haalt.

Kijken dus aanstaande zondag op TV1 om 21.25 uur !  :D

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 26-06-2005, 23:44:52 »
Geslaagd in de opdracht !  ::trots::  ::bravo::

De letters 'HASSELT' prijken vanop het hoogste punt v/d stad  had ik vrijdag al gezien én er waren 2 Hollywood-stars present...

De van Star Wars bekende Mike Edmonds...

én de Italiaanse diva Gina Lollobrigida !!  ::bravo::

Offline Grace

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 27-06-2005, 22:10:27 »
Kijken dus aanstaande zondag op TV1 om 21.25 uur !  :D

Shit...heb ik het nog gemist.  :(
That's all

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 27-06-2005, 22:32:26 »
Ik heb het ook niet gezien :( , want ik was op Parkpop :D

Maar vanaf 3 juli is er ook een Nederlandse 'Fata Morgana', alleen dan heet het 'Tegen de Klok'. Het wordt alleen gemaakt door domme hollanders, die hebben het voor elkaar gekregen om Tegen de Klok op zondagavond om 21.15 uit te zenden, en dat is precies tegelijk met Fata Morgana, dus ik ga Fata Morgana kijken, en dan Tegen de Klok op uitzendinggemist.nl  ;D

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 12-06-2008, 21:31:14 »
Het zit intussen al in het derde seizoen en deze week is het de beurt aan Turnhout! Vlakbij voor mij en natuurlijk ben ik dus gaan kijken en zelfs gaan helpen met één van de opdrachten, namelijk peperkoeken manetjes versieren voor de opdracht 'Maak 10.000 peperkoeken mannetjes'!

Verslagje!

Woensdag was ik te laat, de mensen met de 100 dansende waterlelies waren al opgeroepen. Ze stonden recht voor de neus van 2 vrienden van mij, waar ik mee had afgesproken. Grote kans dat ze dus in beeld komen.
Er was niet zo heel veel volk. En volgens mij is dat nooit echt op die volksvergadering. Er wordt weinig reclame over gemaakt. Mensen die al mailen om te helpen krijgen het bericht om naar die volksvergadering te komen en lezen dan waar en wanneer. Zo kwamen wij het ook te weten.
Bovendien werd er blijkbaar aan sommige mensen gevraagd om daar en daar te staan en zich wat meer te verspreiden. Dan lijkt het alsof er meer volk aanwezig was natuurlijk.

De ene na de andere werd naar voren geroepen. Telkens werd er 2 keer geroepen 'Applaus voor [naam van persoon]'. Want soms duurde het even voordat die persoon het podium bereikt had en tegen dan was het applaus al uitgestorven. Dat past niet op tv natuurlijk dat die persoon dan met een stilte dat podium op komt. Dus werd het regelmatig herhaald om te klappen.
Eén van de mensen was een aanstellerige vrouw. Kijk zondag maar. Je zal wel snappen wie ik bedoel. Ze doet het sprookjesboek.

Het was snel gedaan en Geena Lisa en Stef Goossens poseerden en deelden handtekeningen uit, terwijl die mensen met hun grote gele platen met daarop hun opdracht, wachtten op mensen die hulp wilden aanbieden. Wij luisterden bij de dansende waterlelies, maar daar konden we niet veel doen. Maar bij de 10000 peperkoeken mannetjes konden we wél helpen. We spraken af dat we er de volgende dag na het werk mannetjes kwamen versieren.

Een andere collega was eerder gaan shoppen in Turnhout en was heel Fata Morgana compleet vergeten. Ze loopt diep in verdachten gezonken over de stoep en plots rijdt er een wagen voorbij met een luidspreker erbovenop waaruit keihard 'ZWAAIEN!!!' wordt gegild door Geena Lisa. Ze schrok zich een ongeluk en pas toen ze besefte hoe en wat, was de auto al weer weg.
En ik die dacht dat die shots van zwaaiende mensen kei spontaan waren. Dat die mensen zelf spontaan en enthousiast zwaaiden. Niet dus, het is op bevel van Geena Lisa die zelf niet eens in de auto zit, maar één keer Zwaaien heeft geroepen en dat wordt constant op een bandje afgespeeld terwijl de auto drie uur lang Turnhout rond rijdt. Voor minder dan een minuut zwaaiende mensen.

En vandaag dus gaan versieren. Het was niet erg druk. We kregen kort de uitleg van hoe en wat en er was nergens een cameraploeg te bespeuren. Die kunnen natuurlijk ook niet dag en nacht hetzelfde filmen. We hebben er samen zeker 100 gedaan. De een deed mondjes met rood spuiten, de ander wenkbrauwen met blauw. En ik handjes, voetjes en het middel van het mannetje met wit. We hoorden al wel dat de bakkers (alle bakkers van Turnhout werken samen aan deze opdracht) de versierders niet konden bijhouden. Na een tijdje was alles dan ook versierd en was het wachten op de volgende lading. Er stonden al dozen vol klaar. Er waren er schijnbaar al zo'n 5 à 6 duizend gemaakt en versierd!
Tijdens het wachten gingen we bij een groepje mensen staan, waaronder Anke (die vast ook wel in beeld zal komen) die ronduit vanalles vertelde. Nog meer geheimen van dit tv programma werden onthuld. TV is en blijft bedrog, het is nooit zo romantisch en geweldig als het er op de beeldbuis uitziet.

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 12-06-2008, 21:32:46 »
Wat blijkt namelijk?
- Geena Lisa en Stef Goossens zoeken dus vrijwilligers om die opdrachten te doen. En als ze er een gevonden hebben zoeken ze een ander voor de volgende opdracht. Zo lijkt het althans op tv. In realiteit hebben ze soms wel 4 of 5 vrijwilligers per opdracht. Die moeten dan om 16:00 uur allemaal samenkomen op het stadhuis, waar aan elkaar gevraagd wordt van "Wat vind je van hem/haar?" en pas dan besluiten de makers wie de opdracht mag doen.
- De man die de koekjes nu doet, is bakker en was zélf naar Geena Lisa gestapt me de mededeling dat hij het wou doen. Maar dat klopt niet volgens het concept van het programma, dus werd het opnieuw gefilmd dat Geena hem aanspreekt met de vraag of hij die opdracht ziet zitten en hij aanvaardt dan. En hoezee, Geena heeft dan weer iemand gevonden!
- Toen maandag om 16:00 uur de man gekozen werd voor de koekjes werd hem ook verteld dat hij geen actie mocht ondernemen tot dinsdag 16:30. Want ze moeten het filmen als ze gaan bellen en die leveranciers mogen niet op de hoogte zijn. Die moeten uit de lucht komen vallen. Maar dat zijn dus eigenlijk al twee verloren dagen, want als hij pas om half vijf mag gaan bellen... en om vijf uur zijn de meeste leveranciers gesloten... Dus hebben ze stiekem toch al leveranciers gebeld voor ingrediënten en vanalles. De volgende dag 's avonds hadden ze zelfs al dingen in de garage staan, toen de filmploeg kwam. Maar ze waren door de mand gevallen, want één van die leveranciers antwoordde, na de vraag of hij mee wou helpen 'Ja, maar dat was allemaal toch al geregeld?' hahaha
- Ze waren toen zelfs al aan het bakken geslagen en hebben de filmploeg en pers naar een andere bakker gestuurd, onder het mom van 'Wij zijn vandaag gewoon geopend en moeten echt werken, dus we kunnen geen filmploeg gebruiken." Een pientere journalist merkte op "Wel vreemd dat ik bij die ene bakkerij dan allemaal koekjesgeur ruik dan!". De bakker:"Ja duh we zijn gewoon geopend, daar wordt volop gebakken voor de klanten."

Nouja, best wel leuk om al die achtergrondverhalen te horen. Hebben we dat ook eens meegemaakt.
Om iets na zessen gingen we door, want we konden sowieso niet lang blijven en waren al lang op de nieuwe lading aan het wachten. Maar ach we hebben ons steentje bijgedragen.

Foto's:

De menigte

De borden:

Anke, die alle inside information opdiste.

Cameramannen op het balkon van het gemeentehuis en het dak van een bestelbusje (inclusief geluidsman en kabeldrager)

Leuke cameraman (volgens mijn vriendin)

Geena Lisa poseert met fan.

Stef Goossens

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2008, 22:38:13 »
ik heb echt nog nooit van het hele programma gehoord  ???

maar jammer als je er achter komt dat televisie vaak verdraaid wordt ja, dat had ik ook wel een beetje toen ik julien z'n verhaal over WIDM las..

op wat voor zender komt het en wanneer?
ik snap er nog niet veel van moet ik zeggen  :P

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 13-06-2008, 19:34:06 »
Een Bekende Vlaming geeft 5 opdrachten (rond éénzelfde thema) aan een stad op zondag.
Maandag gaan de presentatoren op zoek naar mensen in die stad die de verantwoordelijkheid willen dragen van die opdrachten (één persoon per opdracht). Die moeten er dan voor zorgen dat de opdracht uitgevoerd wordt. Als ze daarin slagen, verdient de stad een ster. En zo kunnen ze dus vijf sterren winnen en dus een "vijf-sterren-stad" worden. Geen geld ofzo, gewoon die eer.

Ze krijgen tot zaterdag om de opdrachten te volbrengen. Op zaterdag wordt de finale namelijk opgenomen en kan heel de stad en omstreken naar het evenement komen.

De opdrachten die Turnhout kreeg:
1. Laat 100 Indische waterlelies dansen op een vijver.
2. Laat 100 fluitende rattenvangers 300 kleine ratten meenemen in een lange stoet.
3. Maak het enige echte Turnhoutse sprookjesboek met 10 magische verhalen.
4. Bak een koekenmannetje voor elke bezoeker.
5. Bouw een gigantisch sprookjesdecor met minstens 20 levende taferelen.

Je kan hier een video zien van de uitdaging.

Het resultaat is zondagavond op de zender één te zien (de Belg dus) om 20:20.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 13-06-2008, 19:54:09 »
Een Bekende Vlaming geeft 5 opdrachten (rond éénzelfde thema) aan een stad op zondag.
Maandag gaan de presentatoren op zoek naar mensen in die stad die de verantwoordelijkheid willen dragen van die opdrachten (één persoon per opdracht). Die moeten er dan voor zorgen dat de opdracht uitgevoerd wordt. Als ze daarin slagen, verdient de stad een ster. En zo kunnen ze dus vijf sterren winnen en dus een "vijf-sterren-stad" worden. Geen geld ofzo, gewoon die eer.

Ze krijgen tot zaterdag om de opdrachten te volbrengen. Op zaterdag wordt de finale namelijk opgenomen en kan heel de stad en omstreken naar het evenement komen.

De opdrachten die Turnhout kreeg:
1. Laat 100 Indische waterlelies dansen op een vijver.
2. Laat 100 fluitende rattenvangers 300 kleine ratten meenemen in een lange stoet.
3. Maak het enige echte Turnhoutse sprookjesboek met 10 magische verhalen.
4. Bak een koekenmannetje voor elke bezoeker.
5. Bouw een gigantisch sprookjesdecor met minstens 20 levende taferelen.

Je kan hier een video zien van de uitdaging.

Het resultaat is zondagavond op de zender één te zien (de Belg dus) om 20:20.
Robbie,na Veurne was ik er vorige week in Ieper weer bij,maar weer kwam ik niet in beeld  :\'( :\'(