Auteur Topic: Mensheid hypocriet?  (gelezen 4722 keer)

Offline Malcolm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Noorse militairen knallen honden af
« Reactie #20 Gepost op: 5-03-2004, 01:38:48 »
Wat zijn de gevolgen van het landbouwbeleid voor ons zelf?

We hebben in Nederland 100 miljoen kippen, 13 miljoen varkens en 4 miljoen koeien. Slechts een klein deel eten we zelf op. De overgrote meerderheid gaat naar het buitenland.
Als we er geld aan zouden verdienen, zou dat nog leuk zijn. Maar het kost ons geld! 1300 Euro per gezin jaarlijks.

Al die beesten moeten we ergens laten en we hebben een hoop grond nodig om de mest kwijt te kunnen. 80% van de grond in Nederland is landbouwgrond.

Gevolg:
- we leven hutje op mutje in kleine huizen die veeeel te duur zijn. Nederland is zwaar oververhypotheekt.
- Er is een groot tekort aan huizen, terwijl er genoeg ruimte is, maar die wordt bezet door boeren.
- Al die mest is zeer milieuvervuilend.

Video Nova 'Het groene hart' (18 min)
breedband
smalband

Landbouw is geen natuur! Het is een smerige bende van mest, kunstmest, pesticiden, amoniak, etc. Een woonwijk is milieuvriendelijker dan een weiland. :)

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 5-03-2004, 09:24:53 »
Dat is geen argument waarom het afknallen van honden zinloos is. ;)
Ik zie echt werkelijk niet het verschil met het mishandelen van de kippen en varkens, waar je als consument aan meewerkt. Het is in mijn ogen net zo erg.
Sja, als je er zo afstandelijk (en gevoelloos ;) ) naar kijkt...

Voor de rest:
Je hebt wel een punt. Ik denk dan dat mensen toch biovlees kopen om de kosten te drukken... ::ohno::

(laten we wel vooropstellen dat IK dat niet snel zou doen...)

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #22 Gepost op: 5-03-2004, 10:10:40 »
omdat de discussie toch wel af ging lopen van het oorspronkelijke topic, heb ik een afsplitsingkje gemaakt. discussieer hier verder over de bio-industrie.

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 5-03-2004, 20:05:05 »
Ik veroordeel niemand die vlees eet.
Nou, daar lijkt het anders toch wel behoorlijk op ::). 'Wij vleeseters' zijn indirect blijkbaar de oorzaak van alle ellende op aarde!  ::oink::

(Cora, bij je link naar de afsplitsing krijg ik een foutmelding..)

Offline Malcolm

• Forumlid
Re: Mensheid hypocriet?
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2004, 14:39:20 »
Supers gaan stunten met vlees[/size]

De prijzenslag tussen de supermarkten breidt zich uit naar vlees. De supermarktketen Albert Heijn prijst vanaf maandag 65 vleesartikelen structureel gemiddeld 15 procent lager. AH verlaagt prijzen van het eigen merk en van biologisch vlees.

Volgens supermarktdeskundigde G. Rutte is het de eerste supermarktonderneming die zich aan vlees waagt. Volgens een woordvoerster werkte AH al veel met tijdelijke aanbiedingen, maar ,,die werden niet altijd herkend door de consument.'' Rutte denkt dat vooral C1000, net als AH deel van Ahold, de klappen krijgt. ,,Die winkel richt zich vooral op gezinnen met kleine kinderen en die heeft AH niet.''
(...)

AD - 6 mrt 2004

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 7-03-2004, 16:15:50 »
Het enige wat ik wil aantonen is dat de mensheid(ook ik) hypocriet is.
Dat is natuurlijk zo, maar dat hou je toch altijd (zie ook wat Molice, d8 ik, zei). Dat wij zelf allemaal niet bepaald perfect zijn, wil toch niet zeggen dat we andere vreselijkheden niet mogen afkeuren, ook al is dat dan hypocriet.
'Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen'...

Het is veel te simpel om te zeggen "jij eet vlees en bent de oorzaak van alle ellende in de hele wereld!" Zo ligt het niet. Iedereen mag vlees eten van mij.
Maar
heb je de video's gezien? Daarin wordt wel duidelijk dat een aantal zaken in de wereld niet losstaat van elkaar en er een samenhang is.
Natuurlijk zeg je niet letterlijk dat vleeseters de (enige) oorzaak van alle ellende zijn, maar vegetariërs worden wel als 'betere' mensen beschouwd door jouw argumenten :-\\

Ander vraagje: hoe vaak koop je iets in de Wereldwinkel? ::)

Bijna iedereen zal toch wel op zijn/haar manier, op grote of kleine schaal, iets 'goeds' doen voor de wereld, maar je kunt niet alles doen..

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #26 Gepost op: 7-03-2004, 16:57:31 »
Het enige wat ik wil aantonen is dat de mensheid(ook ik) hypocriet is. Het is erg makkelijk om de Noorse militairen als 'fout' te bestempelen. Of te zeggen dat het zielig is dat een hond (met een goed leven?) wordt afgeschoten. Dit terwijl er achter de (goedkope) lap vlees op je bord een lange lijdensweg vol pijn en stress en een langzame pijnlijke dood schuilgaat.

Het voor het plezier doden van levende wezens is sadistisch.
Sadisme is volkomen terecht als fout gedrag te bestempelen.

Het slecht omgaan met dieren in de bio-industrie zal voortkomen
uit opportunisme of een gebrek aan of ander inzicht mbt. de morele verantwoordelijkheid van mensen tov. dieren.
Aangezien er niet vanuit kan worden gegaan dat de dieren in de
bioindustrie gedood worden met het doel hieraan plezier te ontlenen is dit gedrag echter niet vergelijkbaar.