Poll

Alle mensen die belasting betalen zouden ook stemrecht moeten hebben, inclusief mensen die geen nederlands paspoort bezitten.

mee eens
10 (50%)
niet mee eens
7 (35%)
gedeeltelijk mee eens
2 (10%)
geen mening
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: De Stelling: Stemrecht voor vreemdelingen  (gelezen 7696 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:De Stelling: Stemrecht voor vreemdelingen
« Reactie #40 Gepost op: 20-10-2003, 12:05:23 »
De rijkdommen van de wereld verdeeld??? 

HERverdeeld, staat er. Dat is een niet onbelangrijk detail. Ik zou nog een stapje verder willen gaan, door te stellen, dat degenen die van oudsher tot de AUTOCHTONE bevolking behoren, hard aangepakt zouden moeten worden, indien zij de kantjes ervan aflopen. Zij hebben "van nature" op een bepaalde leeftijd stemrecht, maar zouden dat recht net als iedereen moeten ''verdienen''.

Lees mijn bijdragen hier in dit topic nog eens rustig over. Ik praat namelijk niet alles goed, ik vind niet alles goed wat allochtonen hier doen. De essentie is voor mij: op een zinvolle manier meedraaien in de maatschappij, dan wel een goede reden hebben om er NIET in mee te draaien. Zoals daar zijn: (langdurige) ziekte, het arbeidsleven door de bereikte leeftijd reeds achter de rug hebben. Noem maar op. Het is de asielzoeker niet te verwijten dat de (binnen-)grenzen in Europa nagenoeg vervallen zijn, die asielzoeker maakt gebruik van de mogelijkheid die die situatie hem/haar biedt. Dat hier vraagtekens bij gezet kunnen worden, is een ANDER verhaal.

Maar is het niet zo, dat ieder ander in een vergelijkbare situatie hetzelfde zou doen, als de gelegenheid er is? Ik heb al eens ergens geschreven, kan het niet zo snel terugvinden: wanneer je in de situatie verkeert dat je, door weg te gaan van je geboortegrond, je eigen positie kunt verbeteren, je toekomst rooskleuriger uit kan laten zien, wie zou dat nalaten, indien hij of zij daar de gelegenheid voor krijgt? Ik heb het in iets andere woorden gezegd, maar hier komt het voor mij wel op neer.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #41 Gepost op: 21-10-2003, 20:17:24 »
Jos het ging zelf eerst over illegalen, dat woord alleen al impliceert dat ze zaken opzoeken die niet zijn toegestaan. Aan de term illegalen en heel de procedure daarom heen moet iets gedaan worden. Het kan niet zo zijn datzon status jaren voortsleept.

Het is de asielzoeker niet te verwijten dat  etc...
Toch raar dat landen binnen Europa met een minder goed ziektewet, ziekenfonds, ww, kindergeldsysteem, aanzienlijk minder vluchtelingen hebben.  En dat vele vluchtelingen naar landen willen als Canada, Vs, engeland ,maar liefst met adres in Nederland. Waarom toch???(zijn wij te lang luilekkerland geweest en komt daarom de harde klap zo hard aan, nee toch!!!!!!)

Waar nu de tabels in ons (westers)voordeel staan, staan ze in een volgende conjunctuur in het voordeel van de aziaten. zo is het altijd geweest en zal het altijd zijn. De macht draait door. en zorgt ervoor dat de wereld doordraait.

Ik weet uit ervaring wat het is om zonder werk te komen, deels door eigen fouten , en dus te moeten leven van de staat in een xenofobe stad als antwerpen als Nederlander. Dat is niet gemakkelijk, omdat je als Nederlander een dikke nek hebt en dus zeker niet vooraan komt te staan bij het baantjes uitdelen. Maar om dat als argument te gebruiken om VB te stemmen dat is echt triest. Verder kun je in steden als Borgerhout en Rotterdam bijna niet meer spreken van allochtonen en autotochtonen omdat die steden zo veel veranderd zijn in de laatste decennia. Het rare is dat in Rotterdam Pim Fortuyn de macht kon grijpen en Borgerhout AEL. Terwijl de situatie niet zo verschillend is.

Statistisch gezien is het zeker zo dat er allochtonen in het Antwerpse op het VB van De Winter hebben gestemd.

Dus stemrecht aan vreemdelingen kan hele rare gevolgen hebben.

Ik denk dat de algehele tendens hier wel is, zolang iemand zich aanpast aan onze cultuur( als die er nog is een nederlandse cultuur)(voor mij is dat proberen te werken (betaald of vrijwilligerswerk), Nederlands spreken en geen agressief gedrag tov andere mensen) dat zon mens stemrecht moet krijgen.

« Laatst bewerkt op: 21-10-2003, 20:25:56 door mollemans »
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 25-10-2003, 12:58:39 »
Lees net in de krant dat 80 pct. van de Vlamingen TEGEN migrantenstemrecht is, wat toch heel erg veel is.

De weerstand loopt trouwens parallel met de leeftijdsopbouw. Hoe ouder de mensen, hoe meer tegenstanders.

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #43 Gepost op: 25-10-2003, 14:27:18 »
Het rare is dat in Rotterdam Pim Fortuyn de macht kon grijpen en Borgerhout AEL. Terwijl de situatie niet zo verschillend is.
AEL de macht in Borgerhout ?? Waar haal je dat ?
Voor zo ver ik weet is in Antwerpen, en dus ook in het district Borgerhout nog steeds het Stadsbestuur van Antwerpen aan de macht.
En daarin zetelen 0,0 vertegenwoordigers van het AEL...

Citaat
Statistisch gezien is het zeker zo dat er allochtonen in het Antwerpse op het VB van De Winter hebben gestemd.
Allochtonen hebben geen stemrecht noch stemplicht in België.
Ik zie dus niet in hoe ze kunnen stemmen op het VB...
En niets lijkt wat het is...

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 25-10-2003, 14:38:46 »
Lees net in de krant dat 80 pct. van de Vlamingen TEGEN migrantenstemrecht is, wat toch heel erg veel is.

De weerstand loopt trouwens parallel met de leeftijdsopbouw. Hoe ouder de mensen, hoe meer tegenstanders.

Want hoe groter de angst voor het onbekende...

In Nederland bestaat het migrantenstemrecht al lang, als ik me niet vergis.
Staat daardoor de Nederlandse maatschappij op de rand van een burgeroorlog, zoals dat hier wel eens als een mogelijk gevolg wordt gezien ?
Absoluut niet, dus.
In Nederland zijn er net zo goed intermenselijke problemen als bij ons, en daar heeft het al dan niet hebben van stemrecht geen moer mee te maken.

Als je de migranten het recht geeft om te stemmen, dan geef je ze ten minste toch al een stem in het maatschappelijk gebeuren...

Maar ja, aangezien ik bij de "verkeerde " 20 % zit, zal dat er wel nooit van komen.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #45 Gepost op: 28-10-2003, 00:09:21 »
Baziel als een Belg van marokkaanse afkomst door jou als Belg wordt gezien, klopt hetgeen je zegt, maar in mijn ogen blijft dat een allochtoon.

En die mag toch zeker wel stemmen. Verder zijn de incidenten rondom abu jajah en de dood van een Marokkaan door( ik meende) zijn buurman, toch een overduidelijk signaal dat er binnen een woonkern als Borgerhout een grote haard is waarin het vuur van Abu kan ontbranden.

Dat zon partij het niet redt via een politiek bestel is een zegen.

Verder zeg je dat het antwerps stadsbestuur daar baas is, Dan zou ik een heel zware bal kunnen terugkaatsen,(in hoeverre vertrouwt men nog op een bestuur waar de volledige top afgehaald is, maar de stank der verrotting zelfs dooringt tot het boerenbuiten). Maar dat gaat ver weg van de oorspronkelijke stelling.

In Landen als zweden en ik meen ook Finland, kan iemand alleen zich vestigen indien hij of zij kan aantonen zich op maatschappelijk of enomisch vlak gaat inzetten voor zijn/haar nieuwe land. Ik denk dat het daar allemaal op neerkomt.

Geen Nederlander of Belg heeft een hekel aan de vele shoarma en kebab tenten die onze landen tellen. Maar we hebben allen wel onze mening over de vele over straat schuimende jongeren van dezelfde afkomst. Het is dus voor mij niet de kleur die bepaalt, maar veel meer de houding tov de medemens.

Offline idefix

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
« Reactie #46 Gepost op: 28-10-2003, 08:50:38 »
In Landen als zweden en ik meen ook Finland, kan iemand alleen zich vestigen indien hij of zij kan aantonen zich op maatschappelijk of enomisch vlak gaat inzetten voor zijn/haar nieuwe land. Ik denk dat het daar allemaal op neerkomt.
Ik vind zo'n houding toch een beetje eenzijdig. Ze mogen alleen komen als we profijt van ze kunnen hebben. Zo lang wij als rijke westen niet kunnen zorgen dat die mensen fatsoenlijk te eten hebben, (en dat hebben we niet alleen in de hand, er moet daar ook vanalles gebeuren, dat realiseer ik me, maar dat is geen excuus om het dan maar zo te laten) zolang we daar dus niet voor kunnen zorgen, hebben mensen het recht om bij ons van de grote hoop wat mee te pikken. En als zij bijdragen aan de samenleving deste beter, maar om het bij de grens al als voorwaarde te stellen vind ik eigenlijk te ver gaan. Wat geeft ons het recht om hen te weigeren.
we're back :(

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #47 Gepost op: 28-10-2003, 09:32:02 »
Ik vind zo'n houding toch een beetje eenzijdig. Ze mogen alleen komen als we profijt van ze kunnen hebben. Zo lang wij als rijke westen niet kunnen zorgen dat die mensen fatsoenlijk te eten hebben, (en dat hebben we niet alleen in de hand, er moet daar ook vanalles gebeuren, dat realiseer ik me, maar dat is geen excuus om het dan maar zo te laten) zolang we daar dus niet voor kunnen zorgen, hebben mensen het recht om bij ons van de grote hoop wat mee te pikken. En als zij bijdragen aan de samenleving deste beter, maar om het bij de grens al als voorwaarde te stellen vind ik eigenlijk te ver gaan. Wat geeft ons het recht om hen te weigeren.

helemaal mee eens idefix. idd zolang het maar in ons straatje past. ik wordt omsingeld door mensen die niet rasictisch zijn en met open armen politieke vluchtelingen welkom heeten, maar economische vluchtelingen? daar hebben ze geen begrip voor. alsof het gvd geen legitime reden is om te emigreren als je kinderen dood gaan van de honger....

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 28-10-2003, 17:31:49 »
Baziel als een Belg van marokkaanse afkomst door jou als Belg wordt gezien, klopt hetgeen je zegt, maar in mijn ogen blijft dat een allochtoon.
En die mag toch zeker wel stemmen. Verder zijn de incidenten rondom abu jajah en de dood van een Marokkaan door( ik meende) zijn buurman, toch een overduidelijk signaal dat er binnen een woonkern als Borgerhout een grote haard is waarin het vuur van Abu kan ontbranden.

Iemand die hier geboren is heeft automatisch de Belgische nationaliteit.Dat geldt zowel voor mij, als authentieke, goedgekeurde en gepriviligieerde blanke Belg als voor iemand met buitenlandse ouders. Dat zijn allemaal Belgen.
Ook iemand die de Belgische nationaliteit aanneemt , onder welke omstandigheden dan ook, is in mijn ogen een Belg.
Al deze mensen hebben allemaal dezelfde stemplicht in België,dus ook voor mij het recht om hun stem uit te brengen.

Wat jij doet is een selectie maken tussen "echte" of "goeie" Belgen en "anderskleurige" of "rondhangende" Belgen die niet voldoen aan jouw maatschappijbeeld, en daar dan het recht aan koppelt om al dan niet te mogen stemmen...

Ik begrijp ook absoluut niet dat 80 % van de Belgen tegen dat stemrecht is.

Ik kan bijna niet anders dan concluderen dat België aan het evolueren is naar een land waar onverdraagzaamheid dé leidraad is.

Eerst tegen alles wat vreemd is, dan daarna tegen iedereen die ziek of zwak is, want dat kost ook massa's geld, en vervolgens keihard ieder voor zich tot het bittere eind.
Waar en wanneer heeft  dat zelfde verhaal zich nog eens afgespeeld ...?

Citaat
Geen Nederlander of Belg heeft een hekel aan de vele shoarma en kebab tenten die onze landen tellen. Maar we hebben allen wel onze mening over de vele over straat schuimende jongeren van dezelfde afkomst.

En die is simpel hé... Een shoarmakeet runnen is OK, ook al lap je alle wetten rond arbeid en hygiëne aan je laars, maar rondhangen op straat betekent dat je d'office crimineel geboefte bent....

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #49 Gepost op: 28-10-2003, 19:05:19 »
Baziel lees eerst en reageer dan, ik zeg wat de mens op straat zegt, een marrokkaan die een kebab tent heeft is oke.

Voor mij is datgene wat die man heeft of welke kleur hij heeft niet van belang. voor mij gaat het om termen als assimileren(aanpassen). en verdraagzaamheid en respect.

Verder maakt een land als Zweden dezelfde afweging als een Nederlander zich in dat land wil verstigen dus ook dat is zeker niet rascistisch. Maar wel vanuit een economische situatie beredeneerd. Of dat goed of fout is, is wat anders.

Men noemt me rascistisch als ik zeg dat als alle somaliers uit nederland naar engeland willen, ik als staat ze graag op het vliegtuig zou zetten en de vlucht zou willen betalen.

Maar dat is omdat nu de mensen daadwerkelijk wonen in Engeland maar nog steeds ingeschreven staan in Nederland en dus betaalt de nederlandse staat. Dat vind ik een vorm van profiteren.

Verder zou IK graag zien dat er een aciever beleid kwam voor het vluchtelingen probleem. Ik denk hierbij aan een directere opvang met een soort snelrecht systeem, nabij de luchthaven.
Een eerste uitspraak binnen een x termijn(bv 2 weken) en daarna krijgen ze al directe priviliges, waaronder mogelijkheid tot werken. In de 2e fase moeten ze wel verder werken aan hun dossier voor integratie(oa inburgeringscursus, nederlandse les etc). Na bv 6 maanden een definitieve uitspraak over mogelijke vestiging aan de hand van het voorgelegde dossier en de indrukken van de integratie ambtenaar die in deze 2e fase een aantal keren huisbezoeken, buurtbezoeken en evt werkbezoeken heeft afgelegd.

Ik weet het klinkt vrij zwaar, maar dat is een verblijf in een azc ook, binnen het voorstel zoals het ook in sommige politieke programmas is geweest, is de controle er nog steeds(helaas , maar zie nog geen manier hoe het zonder controle lukt om het kaf van het koren te scheiden en helaas is dat nodig), mar is er al een stuk meer vrijhied voor de mensen, zeker door de mogelijkheid al te gaan werken.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #50 Gepost op: 28-10-2003, 19:20:05 »
Nog even Baziel, in een eerdere post geef IK al aan dat Ik exact hetzelfde reageer op dropouts van Nederlandse, Belgische, Zwitserse, Zweedse, Chinese, Japanse afkomst. Waarva de geldstroom op zijn minst gezegd verdacht is.

Ik denk dat iedereen zulke groepen wel ziet op straat. Helaas is het zo dat het schoolsysteem in Nederland zich niet richt op droputs omdat daar :a)geen geld voor is
                                  b) gen tijd voor is
                                  c) zij het een zaak voor de ouders vinden.

Om over het probleem van Islamitische jongeren en de strenge opvoeding thuis tegenover de vrijheid van de westerse jongeren, nog maar te zwijgen.  IK vind het zeker niet vreemd dat velen van hen de vrijheid niet aan kunnen (zeker niet gezien de strengheid van de islamitsiche opvoeding) maar da is geen excuus voor de houding waarop ik doel. En helaas is het statistisch in een provinciestad als Tilburg zo dat dit "rondhangen" procentueel gezien veelvuldig gebeurd door jongeren van Marokaanse of somalische afkomst EN door jongeren uit kansarme gezinnen binnen een westerse gezinssamenstelling.

Het rondhangen waar ik op doel heeft een paar duidelijk kenmerken:
-het bezit van slag en steekwapens
- het provocerend karakter tegenover andere groepen
- het plegen van tasjesroven of zakkenrollerij
- het bezit en verkoop van softdrugs
en deze zaken van in een recidiverende sfeer.

Nogmaals Dit verafschuw ik , ongeacht de huidskleur van de mensen die zich eraan bezondigen. Maar het stadsbeeld van de Nederlandse grote steden wordt er meer en meer door gekleurd en veelal zijn er allochtone jongeren bij betrokken.
(in tilburg si er nog niet lang geleden een overleg geweest met bonden van jongerenwerkers speciaal voor allochtonen over een kloppartij. Er is toen geld beloofd voor bruikbare ideeen, helaas is het stil gebleven met ideeen, want ook de allochtone verenigingen en bonden betreuren dit soort zaken)

Dus zeer Marxistisch gezegd, mensen aller landen verenigt  u, bezint eer u begint. Want met ruzien is er nooit iemand die wint

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 28-10-2003, 21:20:26 »
Iemand nog geïnteresseerd in mijn mening over vrouwenkiesrecht?

:P
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #52 Gepost op: 29-10-2003, 07:56:24 »
Iemand die hier geboren is heeft automatisch de Belgische nationaliteit.Dat geldt zowel voor mij, als authentieke, goedgekeurde en gepriviligieerde blanke Belg als voor iemand met buitenlandse ouders. Dat zijn allemaal Belgen.
Ook iemand die de Belgische nationaliteit aanneemt , onder welke omstandigheden dan ook, is in mijn ogen een Belg.
Al deze mensen hebben allemaal dezelfde stemplicht in België,dus ook voor mij het recht om hun stem uit te brengen.

baziel, ik snap het niet helemaal. Hebben mensen die de belgische nationaliteit aannemen nou wel of geen stemrecht/plicht?
we're back :(

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 29-10-2003, 18:48:40 »
baziel, ik snap het niet helemaal. Hebben mensen die de belgische nationaliteit aannemen nou wel of geen stemrecht/plicht?

Van zodra je de Belgische nationaliteit verwerft, hetzij door geboorte of huwelijk, hetzij door de naturalisatieprocedure te doorlopen, verwerf je eveneens het stemrecht. Als je aan alle voorwaarden qua leeftijd en burgerrechten voldoet uiteraard.
Maar aangezien in België er een stemplicht is, verwerf je dus eigenlijk een stemplicht ipv een stemrecht.