Nettie, ik heb wel een idee. Toen ik je topic zag staan, dacht ik: als DAT maar leuke reacties op gaat leveren.
Mijn idee:
Een termijnloterij.
Wat is een termijnloterij? Je koopt een lot van bijvoorbeeld 50 euro. Er zijn slechts 1500 tot 2000 loten nodig, om een flinke opbrengst te halen, en de kans op een prijs voor een bezitter van een lot is relatief groot. In mijn omgeving zijn al vaker loterijen zoals deze gehouden, en altijd was er voldoende belangstelling.
Je moet dit wel via een notaris laten lopen, maar die kosten worden gedekt door de inkomsten die je krijgt, door de lotenverkoop. Mocht de belangstelling tegenvallen, dan wordt het prijzenpakket erop aangepast. Vaak is het zo dat de plaatselijke middenstand de kleinere prijzen sponsort, mits hun naam op het lot komt te staan.
Een grotere geldprijs kan voor een deel gesponsord worden door een bank, die dan ook haar naam aan de loterij verbindt.
Een termijnloterij loopt langere tijd, maar het grootste deel van de inkomsten is doorgaans al binnen, voordat de eerste trekking gedaan wordt. Je kunt de lotenkopers namelijk stimuleren om het volledige bedrag te betalen VOOR de eerste trekking, en daaraan een snelheidsprijs verbinden. Tel eens uit, als je 1500 loten verkoopt voor 50 euro per stuk, dan heb je een BRUTO-opbrengst van 75000 euro. Trek daar het prijzengeld vanaf, en de organisatiekosten zoals de notaris, de gedrukte loten, enzo, en je hebt een NETTO-opbrengst van 45000 tot 50000 euro.
Daar komt nog bij: de trekkingen worden meestal in een café georganiseerd. Er kan met de eigenaar afgesproken worden dat de meer-omzet door het extra bezoek gedeeld gaat worden.
Wil je serieus met dit idee aan de slag, dan ga ik op zoek naar de mensen die destijds die loterijen hebben georganiseerd. Die vertellen je hoe het allemaal juridisch zit.
Ik moet er nog iets aan toevoegen: een lot van 50 euro is veel geld, maar het blijft dus alle trekkingen geldig. Het is dus niet zo, dat je lot uit de roulatie wordt genomen, als er bijvoorbeeld in de eerste trekking een kleine of grotere prijs op valt. En het kan tegenvallen met de lotenverkoop, maar als er meer belangstelling is, kun je loten laten bijdrukken, tegen een geringe meerprijs voor het drukken wordt dan de opbrengst wel fors hoger.