Voor mij zit het er dit jaar financieel ook niet in, maar ik had ook 2004 in gedachten (hoewel, oorspronkelijk dus dit jaar).
Ik heb er dus goede ervaringen mee om door dat stuk van Canada te reizen. De afstanden zijn niet overdreven groot, de mensen daar behandelen je niet alsof je een buitenaards wezen bent. En als je een beetje uitkijkt, hoef je voor je overnachtingen ook helemaal niet zo duur uit te zijn, zelfs als je hotels pakt. Dat Chateau Frontenac bijvoorbeeld, dat ziet er ontzettend duur en luxe uit. Het is dus wel luxe allemaal, maar ik lachte me dood, toen ik zag voor welke prijs je er kon overnachten (als je tenminste je kamer deelde): omgerekend 45 euro voor een kamer met faciliteiten. Dat was een standaardprijs voor 2001, want ik ben er dan weliswaar in 1990 en in 1987 geweest, maar ik had recente informatie opgevraagd. En raad eens waar?
http://www.tourism-montreal.orgHier kun je de gekste informatie krijgen, je moet wel even zoeken naar de juiste link, maar je krijgt zelfs een webcam-beeld van vier locaties van de stad.
Hálifax is een must, met zijn gezellige uitgaanscentrum rondom de haven. Ook hier hoeft een overnachting niet veel te kosten. En het eilandje van de laserproef is te bezichtigen, ik heb dat in 1990 dus al gedaan. En er liepen studenten rond, bverkleed als soldaten uit de 18e eeuw, om de toeristen te vermaken, met hun grappen en onverwachte optredens.
Québec City is Petit Paris, ofwel het Parijs uit de 19e, begin 20e eeuw.
Toronto moet je dus nu even niet bezoeken, maar het zal in 2004 toch wel zijn opgelost met die SARS, hoop ik? Een bezoekje aan de CN-tower daar is een must. Ik heb hoogtevrees, maar heb er geen enkele angst gekend.
Montreal zelf: een wereldstad waar het praktisch onmogelijk is, om er te verdwalen, tenzij je Ferdi heet, natuurlijk. Genoeg te beleven, voor de natuurliefhebber is er een groete botanische tuin, sportliefhebbers komen aan hun trekken met een bezichtiging van het Olympische complex. Honger hoef je er zeker niet te lijden, en zeker niet in mei met het Lobster-festival, een uitstekende tijd om de regio te bezoeken. Vuurwerkliefhebbers komen dan ook aan hun trekken, eind mei. Want bij mijn weten vindt dan het jaarlijkse festival plaats. Geen armetierig Koninginnedagvuurwerk zoals bij ons. Nee: grote shows van 3 kwartier. Mooiste plek om ervan te genieten? Midden op de Jacques Cartier-brug.
Meer informatie? Ik zie wel een reactie hierop verschijnen hierbeneden.