Poll

Teun moet door de rechter veroordeeld worden

Eens
Oneens

Auteur Topic: Chocolade - kindslaven  (gelezen 20451 keer)

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Chocolade - kindslaven
« Reactie #80 Gepost op: 5-06-2003, 14:29:47 »
Dit charitatieve topic wordt onderbroken door een goed nieuws bericht:

Batterij-ei definitief in de ban    

AMSTERDAM Na 30 jaar actievoeren liggen
 er vanaf 2004 geen legbatterij-eieren  
 meer in de schappen van de Nederlandse
 supermarkten,meldt de stichting Wakker
 Dier.Die had een groot aantal winkels  
 al overgehaald om de eieren uit de    
 legbatterijen in de ban te doen.      

Deze week zijn ook C1000,Super de Boer,
 Edah en Konmar overstag gegaan,zodat nu
 alle grote winkelketens alleen nog maar
 scharrel- of uitloop-eieren verkopen.  

Nu Nederland geheel op diervriendelijke
 eieren overgaat,verlegt de stichting  
 haar campagne naar de zogeheten kooi-  
 eieren,van kippen die net iets meer    
 ruimte hebben dan in een legbatterij.  

Goed nieuws? of...?

Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #81 Gepost op: 5-06-2003, 14:57:13 »
Goed nieuws
Eh het bericht is ook een beetje vaag "Deze week zijn ook C1000,Super de Boer,
Edah en Konmar overstag gegaan,zodat nu
alle grote winkelketens alleen nog maar
scharrel- of uitloop-eieren verkopen.  "

en later spreekt men over kooi-eieren, wie verkoopt die dan nog????

Maar goed nieuws

« Laatst bewerkt op: 5-06-2003, 14:58:43 door mollemans »
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • SMF rulez!
« Reactie #82 Gepost op: 5-06-2003, 15:03:55 »
en later spreekt men over kooi-eieren, wie verkoopt die dan nog????
Kennelijk is het zo dat de kooi-eieren nog onder 'scharreleieren' valt(?)

Hoe dan ook: de meeste eieren zijn volgens mij toch voor de export, dus het feit dat wij ze niet meer in de supermarkt kunnen krijgen hoeft denk ik niet te betekenen dat de legbatterij-kippen helemaal zullen verdwijnen.

Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #83 Gepost op: 5-06-2003, 18:17:38 »
Dat wordt ook niet gezegd , maar het is wel een signaal dat nedreland er echt in gelooft dat de manier van kippen houden om de eiren iets is waar paal en perk aan gesteld moet worden. Een mooi teken denk ik

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Poekie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 5-06-2003, 18:47:42 »
Inderdaad goed nieuws, alhoewel ik een beetje moeite heb met de term 'geheel diervriendelijke eieren' net zoals het woord 'milieuvriendelijk' vaak te pas en te onpas gebruikt wordt.

Natuurlijk is het goed dat het legbatterij tijdperk in Nederland dan ten einde loopt, maar scharreleieren hoeven niet per definitie 'diervriendelijk' te zijn, helemaal niet. Kan mij de beelden van duizenden op elkaar gepakte scharrelkippen nog goed voor de geest halen.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #85 Gepost op: 6-06-2003, 20:57:31 »
Inderdaad goed nieuws, alhoewel ik een beetje moeite heb met de term 'geheel diervriendelijke eieren' net zoals het woord 'milieuvriendelijk' vaak te pas en te onpas gebruikt wordt.

Natuurlijk is het goed dat het legbatterij tijdperk in Nederland dan ten einde loopt, maar scharreleieren hoeven niet per definitie 'diervriendelijk' te zijn, helemaal niet. Kan mij de beelden van duizenden op elkaar gepakte scharrelkippen nog goed voor de geest halen.

precies! dat is het dus....valse diervriendelijkheid. scharrelen helmaal niet die kippen hoor, als je echt op zeker wilt gaan koop dan biologische eieren.

Offline Lauren

• Forumlid
  • Koekoek!
« Reactie #86 Gepost op: 6-06-2003, 21:12:59 »
Gezellig met zn 50en op 1 m2 lekker scharrelen!! Jeej!

Koekoek!

Offline Malcolm

• Forumlid
Re: Chocolade - kindslaven
« Reactie #87 Gepost op: 11-04-2004, 16:51:19 »
Vervolg op de chocolade-kindslavernij: KVW - dinsdag 13 april - 21.30u Ned. 3

Eten van chocolade strafbaar?

Als je weet dat er in de cacao-industrie slavernij voorkomt, hoe strafbaar ben je dan op het moment dat je een reep chocola eet? Voor verslaggever en chocoladeliefhebber Teun van de Keuken was deze vraag reden om een speurtocht in te zetten. Hij kwam tot een verregaande conclusie. Hij acht zich medeplichtig aan een strafbaar feit en heeft zich aangegeven bij de politie. Hij vraagt uw steun bij het voor de rechter krijgen van zijn zaak. In de Consumentengids van april, die vrijdag 26 maart 2004 verschijnt, staat een interview met Teun.

Teun las over de cacao-industrie, sprak met gevluchte slaven, journalisten en deskundigen. Zijn conclusie is dat vrijwel alle chocoladeproducten ‘besmet’ zijn. De bonen van ‘slavenplantages’ worden namelijk gemengd met de andere. De meeste chocoladefabrikanten weten dus niet of hun chocola met slavenarbeid is gemaakt.

Ook de Consumentenbond vindt dit een zeer slechte zaak! Steeds meer consumenten willen bij hun keuze in de winkel rekening houden met hoe een product is gemaakt. Onze overheid verwacht zelfs van consumenten dat ze hier rekening mee houden. Maar dan hebben consumenten wel informatie nodig over productieomstandigheden.

De bond heeft er bewondering voor dat Teun van de Keuken zich zo verantwoordelijk voelt voor zijn koopgedrag, dat hij zichzelf heeft aangeklaagd voor het kopen van chocola. Een uitspraak van de rechter in deze zaak kan duidelijk maken wat de verantwoordelijkheid van de consument is. Is hij medeplichtig aan een strafbaar feit?

Teun werkt er samen met zijn advocaat hard aan om de zaak rond te krijgen. Hij kan alle steun gebruiken om de officier van justitie ervan te overtuigen deze zaak voor de rechter te brengen. U kunt Teun helpen door deze elektronische bon in te vullen.

De zaak van Teun komt ook aan de orde in het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde van de RVU, waarvoor Teun als verslaggever werkt. De nieuwe serie uitzendingen start op 13 april om 21.30 uur op Nederland 3.
consumentengids.nl - 25 mrt 2004

homepage KVW
-----------

Helaas is het mij afgelopen jaar niet gelukt om van de chocolade af te blijven.  ::) :-[

Offline Malcolm

• Forumlid
Re: Chocolade - kindslaven
« Reactie #88 Gepost op: 18-05-2004, 11:08:21 »
Vervolguitzending van de Chocoladezaak:

Vanavond
Ned 3
21.30u

Teun van de Keuken, verslaggever van de Keuringsdienst van Waarde, geeft zichzelf aan bij justitie. Omdat hij meer weet van de chocola die hij eet. Hij zocht uit hoe het zit met de slavernij op Afrikaanse cacaoplantages. Een woordvoerder van een chocolade multinational gooide vorig jaar in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde woedend de haak er op. Maar niet nadat hij had uitgeroepen: 'Goed dan, noem het slavernij, maar ze zijn daar dan ook straatarm, weet u...' - 'Omdat u ze niet genoeg betaalt', zei Van de Keuken en dat deed bij die producent de deur dicht. Zoveel weet Van de Keuken, wie chocola eet maakt zich mede schuldig aan foute praktijken in de cacaocultuur. De verslaggever zelf ook. Hij eet chocolade. Hij geeft zich aan. De Keuringsdienst van Waarde volgt hoe het de eigen crimineel vergaat in zijn pogingen om de bak in te draaien. Komt het tot een veroordeling dan is repen eten opeens riskant. Wie kijkt, weet wat hij eet en is medeplichtig. Kijk dus niet!
bron: tvgids.nl