Asylum:
(n.) A sanctuary or place of refuge and protection, where criminals and debtors found shelter, and from which they could not be forcibly taken without sacrilege.
(n.) Any place of retreat and security.
(n.) An institution for the protection or relief of some class of destitute, unfortunate, or afflicted persons; as, an asylum for the aged, for the blind, or for the insane; a lunatic asylum; an orphan asylum.
Van Dale:
asiel (het ~, ~en/~s, ~en/~s)
1 bescherming door de staat of de kerk verleend aan of gevraagd door personen die elders door de overheid vervolgd worden
2 wijkplaats waar vroeger een misdadiger niet gegrepen mocht worden => vrijplaats
3 dierenasiel
asiel·aan·vraag (de ~)
1 officieel verzoek om asiel in een ander dan het eigen land
asiel·cen·trum (het ~)
1 asielzoekerscentrum
asiel·pro·ce·du·re (de ~)
1 procedure om asiel te krijgen in een land
Ik zie nergens 'tijdelijk' staan.
Er staat hier veel waarmee ik toch van mening/. inzicht met je verschil Mal. Zal proberen het niet te lang te maken (maar beloof niets
[[ edit: niet geheel gelukt
]]
-----------------------------------------------------------------------------
Ik ben het eens met de stelling.
Hoe je de grens ook trekt, altijd zal er een discussie zijn. Altijd gevallen die nét buiten de boot vallen. En een asielzaken zijn hard, daar ontkom je niet aan.
Dit is m.i. een platitude. Natuurlijk kan je niet iedereen opvangen - en als je 'nee' moet zeggen is dat altijd hard. Wat ik probeerde ter discussie te stellen is de grens, waar deze ligt op dit moment - Hoe we daar terecht zijn gekomen en wat het gevolg van deze besluitvorming is. Dat je ergens een grens moet stellen is duidelijk - en dat dit niet altijd met de hoogste morele menselijke waarden verenigbaar is misschien , is zeker tragisch & betreurenswaardig, echter in sommige gevallen haast onvermijdelijk. Maar nog steeds blijft daarmee m.i. de vraag onbeantwoord waarom de een wel en de ander niet.
Wat is asiel? dat je tijdelijk gratis bij je buren mag slapen omdat je eigen huis op instorten staat. Maar dat je het erg gezellig vindt bij je buren betekent niet dat je er eeuwig kan blijven.
Sorry Mal.. maar dit vind ik echt iets te kort door de bocht. Ten eerste is het niet zo dat 'asiel' per definitie iets tijdelijks is. We hebben het over een humaan asiel dat verleend wordt aan mensen die uit een dergelijk zorgwekkende en bedreigende situatie komen (politiek, economisch of beide) dat ze geen kans zien dan elders asiel aan te vragen , hun huis en haard moeten verlaten - wat voor velen op zich al een traumatische en trieste ervaring is. En een associatie met 'gezellig' is in deze m.i. echt ongepast . Je impliceert dan dat deze mensen als een soort verstekeling of ongewenste gast in dit land verblijven - als iemand die niet begrijpt dat 'he/she has long outstayed his/her welcome' . Even volledig voorbijgaand aan het feit dat wij zelf deze problematiek deels in het leven hebben geroepen destijds met de 'gastarbeiders' - waarvan toen de bedoeling was dat ze niet lang zouden blijven maar alleen voor werk hier zouden zijn, en daarna terug zouden keren- en het falende integratiebeleid en lakse handhaving van de regels indien wel tot afwijzing is besloten. Afgezien van het feit dat het m.i. inhumaan is mensen die hier al een bestaan hebben opgebouwd , mede door ons eigen falende beleid in deze - na al die jaren terug te sturen, was en is het een naieve gedachtegang geweest.
Vergeet niet dat meer dan de helft van de wereldbevolking (3 miljard mensen) moet leven van minder dan een euro per dag. Die kunnen niet allemaal hierheen. Dus moet je alleen de echte vluchtelingen toelaten. Daarvoor hebben we al jarenlang een procedure die eerlijk is. En juist door selectief te zijn kun je de echte vluchtelingen een veel betere verzorging geven. Maar asiel is en blijft een tijdelijk iets. Als het huis weer veilig is, moet je terug.
Natuurlijk kan niet iedereen hier blijven, dat betwist ook niemand, denk ik. De vraag is op welke grond iemand uiteindelijk wel/ niet afgewezen wordt - vooral als die procedures al jaren lopen. Wat zijn 'echte' vluchtelingen? De niet- economische vluchtelingen bedoel je? Alleen de politiek vluchtelingen die direct (en aantoonbaar?) voor hun leven te vrezen hebben? Even afgezien van het m.i. zeer goede argument dat Cora al aanvoerde - en volledig onderkennend dat er inderdaad ergens een grens getrokken moet worden uiteraard - Hoe doe je het dan mbt minderheden bijvoorbeeld?