De overheid wil minder subsidie geven en vindt vervolgens dat de net-managers creatiever moeten gaan programmeren om meer reclame inkomsten te genereren.
Enerzijds ben ik het er wel mee eens, A Hard Day's Night werd uitgezonden in verband met John Lennon's sterfdag, maar wat gebeurt er, die film komt doordeweeks van 0:20 tot 2:00 uur. Dat er nog 69.000 mensen hebben gekeken is nog veel voor dat tijdstip.
Anderzijds denk ik dat door de vele commerciële zenders de adverteerders niet méér aan de publieken zullen geven. Hun aandacht wordt verdeeld over alle zenders en als Talpa relatief goedkope zendtijd rondom bijvoorbeeld Big Brother aanbiedt, dan zullen de adverteerders echt niet zo makkelijk naar de publieken stappen.
Dar komt bij dat men ook de Ster af wil schaffen. Reclames zoregen voor één derde van de inkomsten op dit moment, dus als dat wegvalt, kan je zeggen dat er gewoon één net weg zal moeten. En ik vrees dat dat Nederland 3 wordt. Als de overheid dan ook nog de subsidies halveert, zoals volgens mij ook voorgesteld, kan er dus nog een net weg, houden we er eentje over. En daar moet dan alles wat er nu is ingepropt worden?
Ik zou zeggen, kan de NPS niet met Talpa gaan samenwerken?