Auteur Topic: Hef omroepen op  (gelezen 3071 keer)

Offline Malcolm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Hef omroepen op
« Gepost op: 29-10-2003, 18:30:20 »
We hebben 36 omroepen die ontstaan zijn in de tijd van de verzuiling. De directeur van de AVRO vindt dat er serieus gekeken moet worden of ze niet moeten opgaan in één organisatie.

Wat vind jij?

--------

AVRO-directeur: hef omroepen zo nodig op

Door onze redacteur Joep Dohmen

ROTTERDAM, 29 OKT. Om het publieke omroepbestel te verbeteren, moeten omroepverenigingen desnoods opgeheven worden. Dat zegt programmadirecteur Ad 's Gravesande van de AVRO.

's Gravesande bepleit dat omroepverenigingen in elkaar op gaan, als onderdeel van een ,,fundamentele wijziging'' van het omroepbestel. De AVRO-directeur wil dat een brede discussie op gang komt over de toekomst van het publieke bestel.

,,Het bestaande publieke bestel - met zijn 36 zendgemachtigden - sluit niet meer aan op de moderne Nederlandse samenleving, terwijl dat bestel wel een afspiegeling moet zijn van die samenleving'', aldus 's Gravesande. De AVRO-directeur is de eerste omroepbestuurder die openlijk het voortbestaan van het omroepbestel in de bestaande vorm ter discussie stelt.

Volgens 's Gravesande is de discussie die op dit moment gevoerd wordt over het publieke bestel te beperkt. ,,Die gaat te veel uit van het behoud van het bestaande systeem. Ik ben er voor om - heel zorgvuldig - te bekijken wat nu het ideale, toekomstige bestel is. Daarmee voorkomen we dat van buiten Hilversum modellen worden opgelegd. Laat de mogelijkheden niet uit de handen slaan, zou ik zeggen.''

Aan de manier waarop het publieke bestel functioneert, kan volgens 's Gravesande heel wat verbeterd worden. ,,De publieke omroep is daarmee bezig. Maar voordat we dat doen zou je een paar stappen verder moeten zetten. Je moet eens goed met elkaar praten over een inhoudelijk betere organisatie. Die discussie wordt niet op dit moment breed gevoerd.''

Mocht uit de brede discussie blijken dat de AVRO of andere omroepen opgeheven moeten worden om het bestel te verbeteren, dan zou dat ,,de uiterste consequentie'' zijn, aldus 's Gravesande. De Publieke Omroep moet volgens hem ,,de durf hebben'' om verder te kijken. En dus ook het systeem ter discussie te stellen. ,,Nu zijn er 36 zendgemachtigden, dat is té pluriform. Ik vind dat heilig hoor, die pluriformiteit, maar of dat alleen kan met 36 organisaties betwijfel ik. Volgens mij is integratie van omroepen mogelijk.''

De directeur van de AVRO vindt integratie ook hard nodig. ,,We hebben nu IKON, RKK, KRO, NCRV en EO en nog andere omroepen op religieuze grondslag. Dat is aan de forse kant. Ik betwijfel of op deze manier de samenleving nog adequaat wordt vertegenwoordigd. Zo kun je ook de vraag stellen of er zowel een AVRO moet zijn als een Humanistische Omroep, als een RVU, als een NPS, als een Teleac. Je kunt ook zo'n combinatie maken.''

Het bestaande publieke bestel met omroepverenigingen dateert uit het begin van de vorige eeuw. Toen kregen maatschappelijke en religieuze stromingen via verenigingen toegang tot de radio en later televisie om hun gedachtegoed te verspreiden.

Sindsdien zijn de 'zuilen' echter verdwenen en groeit de maatschappelijke kritiek op het bestel dat bureaucratisch en geldverslindend zou zijn. Bovendien zouden de publieke omroepverenigingen nog slechts een beperkte afspiegeling zijn van de veranderde Nederlandse samenleving.

Directeur 's Gravesande ziet in een nieuw publiek bestel ook ruimte voor méér, en anders ingedeelde publieke zenders. ,,Ik kan me voorstellen - en dit is mijn privé-mening - dat het publieke bestel twee algemene zenders krijgt en daarnaast drie zenders voor specifieke doelgroepen: één zender voor nieuws en sport, één zender voor kunst en cultuur, en één jeugdzender.''
(bron: NRC - 29-10-2003)

Dossier Publieke omroep (nrc.nl)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re:Hef omroepen op
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2003, 21:24:27 »
Ik vraag me af, of er echt 36 verschillende omroepen nodig zijn. Voelt een stroming zich dan zo snel niet thuis bij een andere omroep dat de enige oplossing is om dan maar een eigen omroep te beginnen?

Er is nog ergens een fenomeen, de Nieuwe Omroep, bij mijn weten een omroep die steeds achter het net viste, waar anderen wel een zendmachtiging kregen. Terwijl die Nieuwe Omroep het bestaan van een aantal kleine zendgemachtigden in mijn ogen overbodig zou maken, indien men HEN, in plaats van vele kleintjes een zendmachtiging zou geven. Want, voor zover ik begrepen heb, staat die Nieuwe Omroep toch voor veel stromingen, die nu ieder hun eigen weg gaan. Het kan allemaal zoveel goedkoper, zoveel efficiënter: maak van vele kleintjes 1 grote omroep, die zo nodig een behoorlijke vuist kan maken.

Offline daantje17

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2003, 14:14:30 »
hebben wij 36 omroepen?????

en hebben al die 36 omroepen ook meer dan 100.000 leden?

ik ken idd de "grote" omroepen, maar hebben al die kleine keutelomroepjes ook zoveel leden? ik kan me namelijk niet voorstellen dat BNN de enige was die onder de 100.000 leden zat en misschien van de buis af moest.

wie is er in godsnaam lid van bv. de RVU of de OHM???
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2003, 14:18:42 »
De kleinere omroepen, gericht op een select publiek, hoeven kennelijk niet aan die eis te voldoen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de KRO, daar valt ook zoiets als de RKK onder. Sommige omroepen overlappen elkaar geloof ik.

Offline mollinde

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2003, 15:51:13 »
 :o 36  :o

Tjee, dat zijn er wel een heleboel. Lijkt mij niet echt een gek idee om in ieder geval eens te onderzoeken of dat niet anders kan. Er moeten er wel een aantal zijn die bijna op een lijn zitten en samengevoegt moeten kunnen worden.
Zoiezo, als ik het articel goed begrijp bestaat dit systeem al sinds begin 1900. Nou dan wordt het ook wel eens tijd om na te denken of het misschien anders kan.
Maar goed, veel verstand heb ik verder ook niet van hoor! :P

Tja, die nieuwe omroep had idd grootse plannen, maar je hoort er niets meer van. Hebben wel een up to date internetsite trouwens, dus bestaat schijnbaar nog wel.

Ben destijds lid geworden, betaal geloof ik 5 euro ofzo per jaar. Heb ik laatst maar eens opgezegt via de site, waarom betalen aan iets waar je nooit iets van hoort of ziet ???
stap voor stap

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2003, 16:20:23 »
Er zouden zoveel omroepen onder de noemer De Nieuwe Omroep kunnen vallen. Want waar De Nieuwe Omroep voor staat (ik ga hier hun statuten niet herhalen ::) ::)), vind je in zoveel andere kleine omroepen terug, maar dan wel allemaal apart, met aparte besturen, aparte administraties, enzovoorts.

Dat zou inderdaad een stuk efficiënter kunnen, en dus ook goedkoper. Nee, iedere splinter in onze samenleving moet zo nodig een eigen omroep hebben. Ja, en ik zie de reacties al op mij afkomen: Respect voor ieders mening. Heb ik ook, en ik sta er nog steeds volledig achter, iedere stem moet gehoord kunnen worden, maar waarom moet dat zoals het nu in ons land gaat? Alles apart, het kan echt wel efficiënter. Desnoods 1 koepel, met allemaal sub-omroepen. Dan heb je in feite nog steeds 36 omroepen, maar dan onder 1 centraal bestuur. Waarin iedere ''bloedgroep'' uiteraard naar evenredigheid zijn zegje mag blijven doen.

Offline AlexF

• Forumlid
Re: Hef omroepen op
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2004, 21:19:38 »
Ik zou de omroepen niet opheffen.

Zou zonde zijn maar zou wel pleiten voor een andere indeling en programering.

Heb zelf wel bepaalde ideeen hier voor. is alleen te lang om het hier maar zo neer te zetten. Maar in iederegeval zijn er geen verliegevende partijen en maakt men winst.

;)
« Laatst bewerkt op: 4-01-2004, 23:30:43 door a.futselaar »
Eens denk je was ik maar eerder aan begonnen....

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Hef omroepen op
« Reactie #7 Gepost op: 5-01-2004, 18:27:00 »
Kun je dan geen samenvatting geven. Ik kan ook wel beweren dat ik een paar ideetjes heb om de wereld te verbeteren.  ::)