Poll

Om ervoor te zorgen dat er meer geld aan onderwijs besteed wordt ben ik best bereid meer belasting te betalen. Het gaat tenslotte om de toekomst van onze kinderen.

mee eens
7 (50%)
niet mee eens
3 (21.4%)
weet niet
3 (21.4%)
geen mening
1 (7.1%)

Totaal aantal stemmen: 13

Auteur Topic: De stelling: Onderwijs in Nederland  (gelezen 4066 keer)

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 8-11-2003, 10:20:32 »
In mijn tijd op de basisschool (ben nu 19 :P ) had ik ook per jaar 1 leraar en een aparte leraar voor muziek, die dan de hele school muziekles gaf. Schijnbaar waren de rest van de docenten zo a-muzikaal als een mossel ofzo... Pas in groep 8 kreeg ik twee docenten, maar die wisselden elkaar gewoon af. Maandag en dinsdag de een, woensdag om de week dezelfde, donderdag en vrijdag de ander. Ik zou trouwens niet weten hoe het nu daar is, ben er al lang niet meer geweest.

Kinderen worden in principe wel snel als probleem aangezien, maar in mijn ogen zijn kinderen ook sneller een probleem dan toen ik 13 jaar was... klinkt misschien stom, maar ik heb het gevoel dat ook de jongeren van een jaar of 16 nu heel anders zijn dan toen ik 16 was, en dat is echt nog maar 3 jaar geleden. Ik wil trouwens ook niet zeggen dat alle jongeren zo zijn, maar het gros wel. Veel van die BrEeZaH-meiskes en zwaar veel make-up... Opstaan voor een ouder iemand in de bus? Ho maar, terwijl ik dat altijd geleerd heb. En veel mensen van mijn leeftijd ook.
De kinderen en jongeren van nu zijn ook brutaler dan een paar jaar geleden volgens mij. Ik zat gister in de klas te observeren (4 VMBO) en leerlingen waren super brutaal tegen de docent, hij kreeg allemaal ijzeren dingen naar het bord gegooid en werd 5 minuten voor het einde van de les bekogeld met een cassettebandje! Nu vraag ik je... die jongeren zijn 15-16 jaar! De docent was boven de 50... dat doe je dan toch niet? Of ligt dat dan aan mij...

Ik las ook dat scholen leerlingen extra hoge punten geven om ze maar te laten slagen... Gister moesten de raportcijfers ingevuld worden en de leerlingen krijgen alleen maar een 5, 6 of 7 op het rapport. Ze mogen ook geen 8 of 9, hoewel sommige leerlingen een 8,7 gemiddeld stonden. Maar dus ook niet lager dan een 5, waardoor leerlingen die een 3 gemiddeld staan, ook niet zo heel slecht overkomen.

Bij ons in de docentenkamer hangt:

You should be proud to be a teacher, you make the future.
« Laatst bewerkt op: 8-11-2003, 10:22:08 door Annuh »

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 10-11-2003, 15:13:24 »
Wat is de gedachte achter dit idee? Want zoals het hier staat hevel je dus geld over van de scholen naar de student. Ik zie niet waar dit zinnig voor is.

Ja en nee.
Je hevelt idd van het ene potje naar het andere, maar ik weet nog goed wat een ramp hetwas als dat collegegeld weer betaald moest worden.
Veel studenten hebben geldproblemen, en als het collegegeld wordt afgeschaft en studenten genoeg krijgen om rond te komen vervallen veel leningen en schulden...
Ik neem aan dat ze dat bedoelen/

oja en bij mijn moeder op school hebben ze 2 (twee!) brugklassen met hoogbegaafde kinderen!!
Ik had vroeger niet één hoogbegaafd iemand in de klas, of ik moet het zelf geweest zijn....

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 10-11-2003, 18:40:51 »
Ik heb vandaag op m'n stageschool eens veel informatie ingewonnen over de werkwijze van de school.

1. Niemand kan blijven zitten. Een leerling had vorig jaar 4 vijven en 4 vieren op z'n rapport en toch ging hij over. "Als we maar van hem af zijn."

2. De leerlingen krijgen alleen een 5, 6 of 7 op hun rapport, zelfs als ze een 10 gemiddeld staan. Zo kunnen ze op hun volgende rapport niet snel achteruit gaan. Ook mogen ze per rapport maar max. 2 punten achteruit gaan, dus van een 7 naar een 5.

3. De boeken zijn voor de tweede en derde klas hetzelfde, dat wil zeggen: In de tweede klas zitten alle niveau's nog bij elkaar, maar vanaf de derde klas wordt het gesplitst. Het laagste niveau krijgt nog een jaar dezelfde stof als in de tweede klas.

Dit alles gebeurt zodat de kinderen maar slagen, zodat de school maar subsidies krijgt. Ik schrok er wel van toen ik dat hoorde, ik vind het niet kunnen, maar toch gebeurt het.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #23 Gepost op: 10-11-2003, 18:53:09 »
Belachelijk. Wat zegt mijn voormalig directrice hiervan, of mag een school dit ECHT zelf bepalen? Wat betreft die onvoldoendes: weten ze niet dat dit de leerling alleen maar verder benadeelt? En volgens mij werkt het ook echt niet motiverend voor een leerling om goed zijn/haar best te doen, als het hoogst haalbare rapportcijfer een 7 is. Dan zou iemand die gemiddeld een 7 haalt, in verhouding met degene die gemiddeld een 10 haalt, dus ee 5 op het rapport moeten krijgen, want anders is het meten met twee, of meer, maten.

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #24 Gepost op: 11-11-2003, 10:17:27 »
Wat vinden jullie hiervan?

De verhalen die hier staan over schoolpraktijken bundelen in een worddocument en dit sturen naar de poltieke partijen
Misschien dat er dan kamervragen over gesteld gaan worden, en wordt er misschien ook daadwerkelijk iets aan gedaan.

Wie weet haalt het niks uit, maar als we niks doen gebeurt er ook niks.

Bij deze vraag ik de toestemming van Annuh en Dopey om hun verhalen (zonder naam en toenaam) alvast te sturen naar "mijn" partij, de SP.

we're back :(

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #25 Gepost op: 11-11-2003, 10:23:29 »
Wat vinden jullie hiervan?

De verhalen die hier staan over schoolpraktijken bundelen in een worddocument en dit sturen naar de poltieke partijen
Misschien dat er dan kamervragen over gesteld gaan worden, en wordt er misschien ook daadwerkelijk iets aan gedaan.

Wie weet haalt het niks uit, maar als we niks doen gebeurt er ook niks.

Bij deze vraag ik de toestemming van Annuh en Dopey om hun verhalen (zonder naam en toenaam) alvast te sturen naar "mijn" partij, de SP.

het is zeker het proberen waard!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #26 Gepost op: 11-11-2003, 15:30:47 »
Perfect,

Als je het ook aan mij had gevraagd, had ik ook ja gezegd. Waarom niet rechtstreeks aan minister van der Hoeven? Dan bedoel ik meer in het bijzonder mijn reactie op het verhaal van Annuh. Bij deze: mijn opmerking mag er zeker bij.

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 11-11-2003, 17:39:43 »
Ik vind het een heel goed idee, Idefix!  ::ok:: Van mij mag je. Ik weet trouwens ook niet of ik de schoolnaam in m'n verhalen heb genoemd, maar zou je die ook niet willen noemen alsjeblieft? Ik weet namelijk niet of ze daar zo blij mee zullen zijn  :-\
« Laatst bewerkt op: 11-11-2003, 17:42:12 door Annuh »

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 11-11-2003, 17:41:27 »
Belachelijk. Wat zegt mijn voormalig directrice hiervan, of mag een school dit ECHT zelf bepalen? Wat betreft die onvoldoendes: weten ze niet dat dit de leerling alleen maar verder benadeelt? En volgens mij werkt het ook echt niet motiverend voor een leerling om goed zijn/haar best te doen, als het hoogst haalbare rapportcijfer een 7 is. Dan zou iemand die gemiddeld een 7 haalt, in verhouding met degene die gemiddeld een 10 haalt, dus ee 5 op het rapport moeten krijgen, want anders is het meten met twee, of meer, maten.

De leerlingen krijgen als ze eigenlijk moeten blijven zitten een brief thuisgestuurd aan de ouders waar het instaat... maar verder wordt er echt niets mee gedaan. Dat van die cijfers op het rapport doen ze, zodat de leerlingen de volgende periode niet ineens veel hogere of lagere cijfers kunnen halen. Maar de gemiddelden tellen voor de volgende perioden wel mee.

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #29 Gepost op: 12-11-2003, 09:34:52 »
nee de schoolnaam staat nergens genoemd, en ook alle andere verwijzingen naar namen of personen (voor zover aanwezig) heb ik eruit gehaald.
(keb het nog niet opgestuurd hoor, ik wil eerst weten of Dopey het ook oke vindt)
we're back :(