In mijn tijd op de basisschool (ben nu 19
) had ik ook per jaar 1 leraar en een aparte leraar voor muziek, die dan de hele school muziekles gaf. Schijnbaar waren de rest van de docenten zo a-muzikaal als een mossel ofzo... Pas in groep 8 kreeg ik twee docenten, maar die wisselden elkaar gewoon af. Maandag en dinsdag de een, woensdag om de week dezelfde, donderdag en vrijdag de ander. Ik zou trouwens niet weten hoe het nu daar is, ben er al lang niet meer geweest.
Kinderen worden in principe wel snel als probleem aangezien, maar in mijn ogen zijn kinderen ook sneller een probleem dan toen ik 13 jaar was... klinkt misschien stom, maar ik heb het gevoel dat ook de jongeren van een jaar of 16 nu heel anders zijn dan toen ik 16 was, en dat is echt nog maar 3 jaar geleden. Ik wil trouwens ook niet zeggen dat alle jongeren zo zijn, maar het gros wel. Veel van die BrEeZaH-meiskes en zwaar veel make-up... Opstaan voor een ouder iemand in de bus? Ho maar, terwijl ik dat altijd geleerd heb. En veel mensen van mijn leeftijd ook.
De kinderen en jongeren van nu zijn ook brutaler dan een paar jaar geleden volgens mij. Ik zat gister in de klas te observeren (4 VMBO) en leerlingen waren super brutaal tegen de docent, hij kreeg allemaal ijzeren dingen naar het bord gegooid en werd 5 minuten voor het einde van de les bekogeld met een cassettebandje! Nu vraag ik je... die jongeren zijn 15-16 jaar! De docent was boven de 50... dat doe je dan toch niet? Of ligt dat dan aan mij...
Ik las ook dat scholen leerlingen extra hoge punten geven om ze maar te laten slagen... Gister moesten de raportcijfers ingevuld worden en de leerlingen krijgen alleen maar een 5, 6 of 7 op het rapport. Ze mogen ook geen 8 of 9, hoewel sommige leerlingen een 8,7 gemiddeld stonden. Maar dus ook niet lager dan een 5, waardoor leerlingen die een 3 gemiddeld staan, ook niet zo heel slecht overkomen.
Bij ons in de docentenkamer hangt:
You should be proud to be a teacher, you make the future.