Auteur Topic: Je ergste nachtmerrie!  (gelezen 4705 keer)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Je ergste nachtmerrie!
« Reactie #20 Gepost op: 14-09-2003, 11:16:10 »

Vragen, waarop geen mens het antwoord weet, geen enkele wetenschapper weet het, waarom zou een leek dat dan wel weten? Ik schrijf vaker: ik ben niet gelovig. Dat komt, omdat ook iemand die meent vanuit zijn godsdienst  te kunnen verklaren waar wij vandaan komen, en wat er is na de dood, mij niet met zijn/haar argumenten kan overtuigen, want die persoon weet dat niet uit eigen ervaring. Niemand kan mij dat vertellen uit eigen ervaring.

Toch zijn er ook mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad en die spreken van een 'leven na de dood'. Natuurlijk kan niemand, zelfs geen gelovige zeggen wat er is na de dood en wat er gaat gebeuren. Wie zegt dat er na dit leven niet een heel ander soort leven komt? Het is gewoon erg lastig om er iets over te zeggen, je hebt er geen grip op. Ik ben er van overtuigd dat er wel iets in na de dood, maar ik kan ook niet zeggen wat. Toch vind ik het erg boeiend om na verhalen te luisteren van mensen met een 'bde' en ik krijg soms ook kippenvel van 'Char'. Ik dacht eerst ook wat is dit voor een gefuck, maar ja het is geen trucje of zo. Ik heb dingen gezien en gehoord waardoor ik overtuigd ben dat er meer is dan een leven na de dood. 

Over de 'geloofskwesties'. Ik denk dat die collega's van je, het beste met je voor hebben, Jos. Ik bedoel: Stel jij gelooft in God en denkt dat niet-gelovigen in de hel komen. Dan is het toch fijn van die mensen dat ze je proberen te bekeren. Ze geven wel om je. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je er strontziek van word, jij hebt er geen behoefte aan en krijgt waarschijnlijk alleen nog maar meer afkeer. Ook zijn er veel gelovigen die de verkeerde kant op beredeneren 'Als je niet gelooft kom je in de hel blabla....' terwijl door juist liefde te laten zien en zelf goed te doen een beter overtuigingsmiddel is.

(Ik wou nog meer zeggen, maar ik ben het vergeten, komt misschien nog wel een keer)

Offline Nostradamus

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
« Reactie #21 Gepost op: 14-09-2003, 13:46:21 »
eigenlijk zou je het iemand moeten uitzoeken of er een leven na de dood is, maar dat gaat nogal moeilijk. De Egyptenaren dachten dat een leven na de dood bestond, maar ze dachten ook dat de zon elke dag stierf en das niet waar.
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 14-09-2003, 19:12:06 »
Ik heb pasgeleden een nachtmerrie gehad (niet m'n ergste) dat ik in de bus naar school zat met heel veel mensen. Het was een gele streekbus en er stond voorop 48, Schoolbus. Ik droomde dat die bus in de bocht omkieperde en dat iedereen dus geplet op elkaar lag. Ik trapte het raam in en klom er samen met iemand uit, waarna de bus ontplofte...
De volgende ochtend reden er door de vele studenten veel extra bussen, waaronder ook de gele streekbussen met daarop 48, Schoolbus. Ik ben in de bus gestapt, omdat ik anders te laat zou komen. Er is natuurlijk niets gebeurd, maar ik was wel blij toen ik op school was.
Nogmaals, dit is niet m'n ergste nachtmerrie, maar het schoot me gewoon even tebinnen.

Offline hannes

• Forumlid
  • De tong voelt het en kan het proeven
« Reactie #23 Gepost op: 24-09-2003, 15:05:57 »
Wakker worden en merken dat je je ziel aan de duivel hebt verkocht
De tong weet het maar kan het niet zeggen

Offline Nemesis

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 24-09-2003, 15:24:54 »
nooit meer verwondering ervaren
I can resist everything but temptation  (Oscar Wilde)

Offline sjulie

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 25-09-2003, 14:13:55 »
Mijn grootste nachtmerrie is dat je door een oorlog je huis moet verlaten en dat het wordt ingenomen door de vijand.Zonder spullen, geld en eten moet rond zwerven en dat de hele wereld toe kijkt zonder een hand uit te steken.

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 25-09-2003, 14:18:47 »
Ja, als ik dat zo lees dan is dan heb je gelijk inderdaad... is heel erg. En het komt iedere dag nog weer voor op vele plekken in de wereld.
Maar daar hoeven we hier niet wakker van te liggen denken we dan en toch is het in voormalig Joegoslavie gebeurd... helemaal niet zo ver hier vandaan dus en een land waar ik met mijn ouders en broers altijd gewoon op vakantie ging. Heel onwerkelijk dus eigenlijk.
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Floortje

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 25-09-2003, 14:28:47 »
eigenlijk zou je het iemand moeten uitzoeken of er een leven na de dood is, maar dat gaat nogal moeilijk. \

Ik zou zo een heel verhaal kunnen typen over dit onderwerp... Ik denk net als chriz dat er meer is na de dood, maar dat niemand precies kan weten wat dat is, en ik geloof al helemaal niet in de hemel en de hel ofzo. In ieder geval denk ik dat je je leven op aarde niet te veel moet laten beinvloeden door wat er daarna is. Als je je hele leven aan een bepaalde godsdienst houdt, en je geniet niet zoveel van het leven als iemand die niet gelooft, dat vind ik slecht. 1 ding is zeker: wij mensen leven hier op aarde voor een bepaalde tijd en dat gaat ooit weer over. Wat er daarna is, daar zijn we niet zeker over. Dus waarom zou je je zo druk maken over iets waarvan niet eens duidelijk is of het wel bestaat?
Leven naar de dood is vooral een fijn idee voor mensen die bang zijn voor de dood. Maar is het juist geen heerlijk idee dat je op een gegeven moment klaar bent met leven en voor eeuwig uit kan rusten?
Aan de andere kant kan ik me er allemaal nog weinig bij voorstellen omdat de dood (hopelijk) nog heel ver weg is voor mij... Voorlopig leef ik gewoon van dag tot dag en probeer alles van de zonnige kant te zien, dat heb ik prima volgehouden tot nu toe. En nee: het leven heeft over het algemeen geen zin, maar als ik aldoor heb geprobeerd andere mensen gelukkig te maken, denk ik dat mijn leven zin heeft gehad.

pff... dat was een heel verhaal  ;D
Maar om even terug te komen op het onderwerp: Ik droom al jaaaren, vorige week ook weer een keer, dat ik iets ergs doe (ik weet niet wat) en dat de hele wereld weet dat ik het gedaan heb en me allemaal de schuld geven en heel kwaad op me afkomen enzo. Echt vet eng. Is er hier een droomanalyseerder die er verstand van heeft?  ;D Dan kom ik er misschien eindelijk achter waar het op slaat...

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 26-09-2003, 18:18:39 »
Hier nog eentje van mij:

ik zit in de auto en rijd op een tweebaansweg en dan komt me een tegenligger tegemoet en als we bijna bij elkaar zijn komt één van ons (hij dus) op de verkeerde weghelft terecht en een frontale botsing volgt, omdat ik geen kant op kan.
Nou is het niet zo dat ik hier altijd last van heb, maar soms als een tegenligger nadert, zie ik dit opeens gebeuren!

Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #29 Gepost op: 26-09-2003, 18:46:27 »
Ik heb niet eens een rijbewijs, maar ik weet wel hoe je op zo'n gedachten komt. Je kan je zelf nog zo netjes aan de verkeersregels houden, je kunt nog zo bedachtzaam rijden, er hoeft er maar 1 te zijn, die denkt de koning van de weg te zijn (snelheidsduivel, verkeerslichten zijn aan hem/haar niet besteed, met alcohol op achter het stuur kruipen), en je bent het haasje.

Dat is niet alleen een nachtmerrie, maar het gebeurt helaas nog teveel in het echt. Aan sommige mensen zijn regels nou eenmaal niet besteed. Die doen en laten overal waar ze toevallig zin in hebben, totdat het eens een keer behoorlijk fout gaat. En dan weten ze ineens niet hoe het komt dat er iets ernstigs gebeurd is.

Over de 'geloofskwesties'. Ik denk dat die collega's van je, het beste met je voor hebben, Jos. Ik bedoel: Stel jij gelooft in God en denkt dat niet-gelovigen in de hel komen. Dan is het toch fijn van die mensen dat ze je proberen te bekeren. Ze geven wel om je. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je er strontziek van word, jij hebt er geen behoefte aan en krijgt waarschijnlijk alleen nog maar meer afkeer.
Ik geloof best dat je het goed bedoelt, Chriz, en je kunt dit ook gerust schrijven. Maar hier raak je wel de kern van de zaak: mensen die het beste met MIJ voorhebben, en DUS willen dat ik in een god ga geloven. Dat is nou precies wat ik ermee heb willen zeggen: DAT bepaal ik zelf wel, dat hoeven anderen niet voor mij te doen. En als ik voor mijzelf bepaal dat ik nergens in wil geloven, dan hebben anderen dat maar te aksepteren. En dat laatste doen ze vaak niet, en dat is fout.
« Laatst bewerkt op: 26-09-2003, 18:51:10 door bodejosm43 »

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #30 Gepost op: 29-09-2003, 09:17:54 »
stel je ziet iemand op een afgrond aflopen of een snelweg oversteken o.i.d. , dan roep je toch ook tegen die persoon pas op, een afgrond! ?
Zo moet je het van die mensen ook zien. Zij zien mensen die niet in god geloven als mensen die op een afgrond aflopen (de hel) en zien het als hun taak om die mensen te helpen.
Ik wil daarmee niet zeggen dat je hun dankbaar moet zijn ofzo, maar respect voor ieders mening wil ook zeggen dat je het respecteert en waardeert dat ze je voor iets ergs willen behoeden.
Dat jij niet gelooft in die "afgrond" is dan vers 2, die "afgrond" is er wat hun betreft wel degelijk. Je zou dus a.h.w. moeten zeggen "bedankt voor de waarschuwing, maar ik neem het risico", in plaats van die mensen te gaan bekritiseren dat ze je waarschuwen.

Dus nogmaals, je kunt met hun waarschuwingen doen wat je wil, maar respecteer het dat zij dit doen, we weten immers geen van allen zeker of de "afgrond" nou bestaat ja of nee.

we're back :(

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #31 Gepost op: 29-09-2003, 11:00:14 »
Hoe gek het ook klinkt, idefix, hier kan ik mij best in vinden. Ik weet dat zo iemand het goed bedoelt. En daarom ontzeg ik ook niemand dat die iets gelooft wat ik niet geloof.

Maar dit is, zonder dat ik je mening wil onderuit halen, een eenzijdige gedachte. Een gelovige wil mij behoeden voor een afgrond die er misschien niet is. Als ik zeg dat ik van mening ben dat die afgrond er niet is, wordt dit als godslastering gezien. En met dat LAATSTE ben ik het duidelijk niet eens.

Je hoort me ook niet zeggen dat iedere gelovige zo redeneert. Respect voor ieders mening, is van mijn visie uit gezien: iemand anders gelooft in god. Respect voor ieders mening zou vanuit de visie van die ander moeten zijn: accepteren dat een ander dat NIET doet.

Als ik Palestijn zou zijn, en mijn buurman Israeli, ik zou mijn buurman respecteren, net zoals die buurman mij zou kunnen respecteren. Uiteindelijk noemt de een hetgeen hij gelooft een god, en de ander noemt dit allah. Wat velen niet weten is dat beide begrippen eigenlijk hetzelfde betekenen, alleen, in een andere taal. Dus waar strijden ze om? Ze geloven in principe in hetzelfde, en maken ruzie om niets. In feite alleen maar omdat de machtshebbers in beide gebieden met elkaar overhoop liggen.

Dat iemand mij wil behoeden voor een afgrond, dat is prettig, ik kan me daar voor een groot deel in vinden. Ik doe in feite hetzelfde, alleen baseer ik dat niet op het geloof in welke god of godsdienst dan ook. Is mijn visie dan minder dan die van een gelovige? Beide visies zouden gelijkwaardig moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 29-09-2003, 11:02:25 door bodejosm43 »

Offline Anzjie

• Forumlid
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
« Reactie #32 Gepost op: 19-10-2003, 17:42:22 »
Ik heb soms zo'n rare droom, dat ik van iets van een grote hoogt afval....En als ik dan net neerstort wordt ik wakker ...Erg weard..
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline mollinde

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 30-10-2003, 02:54:02 »
laatst gedroomd: ik was op een een of ander feest, met heel veel vage bekenden. Plotseling bedacht ik dat er een paar van hun doodmoesten, dus ik pak mijn geweesr en schiet een stuk of 3 mensen neer. Daarna ben ik ook zomaar weg van het feest.
Vlak daarna was ik op de bruiloft van een vriendin  van mij. Ook toen bedacht ik plotseling dat de bruidegom dood moest, dus ook die schoot ik neer.
Daarna was ik ook daar weer weg, en heb het wapen verstopt.
Toen ik thuis kwam (in een vreemd huis overigens met een rare combi van mensen die ik ken) pas toen bedacht ik me wat ik gedaan had, vond dit heel erg en.....................werdt wakker.

Was echt vreselijk blij dat ik gewoon in mijn bed lag, de droom had zo echt geleken!! Dus ja, of dit nou een nachtmerrie is weet ik niet, maar fijn was het niet.  Snap er trouwens ook niks van dat ik dit droom :-\  :'(

En over leven na de dood, ik ken (een heeeeeel nuchter!) iemand die inderdaad een bijna dood ervaring heeft gehad, en die vond het prachtig en heel rustgevend. Het enige wat ik weet is dat hij prachtig mooi blauw licht zag, en dat diegene sindsdien ook totaal niet meer bang is voor de dood. :)

Persoonlijk is het doodgaan zelf niet mijn grootste angst, maar vooral het idee dat alles wat er om je heen is blijft en verder gaat terwijl je er zelf niet meer bij mag zijn. Dus eigelijk het gemis van het leven wat ik nu heb.

Een heel verhaal zo, maar vind het een boeiend topic om te lezen, en ja, dan roept het ook het een en ander op. ;)
stap voor stap

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #34 Gepost op: 4-11-2003, 18:22:47 »
Niet mijn grootste nachtmerrie, maar het is een idioot idee, als ik erover nadenk, dat ik hier een week geleden nog overheen ben gereden. Ik bedoel: die grotten bewegen altijd een beetje, dus het had vorige week of vorig jaar OOK kunnen gebeuren.

Het gat is 10 bij 10 meter, en enkele meters diep, en het wordt steeds groter. Mensen die bovenaan deze straat wonen, moeten nu, als ze de wijk in willen, enkele kilometers omrijden, als ze boodschappen moeten doen.

Offline mollinde

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 5-11-2003, 02:11:40 »
dat soort dingen zijn wel eng ja, gevoel dat je aan een ongeluk ontsnapt bent.

Zo stond ik eens een aantal jaar geleden in en bushokje op dijk op de bus te wachten. In de winter, dus het was wat glad en erg koud. Gelukkig kwam de bus iets sneller dan normaal. Ik stap dus in en rijd weg.
Hoor ik ´s middags toen ik thuis kwam dat er nog geen minuut nadat ik weg was een auto dat bushokje was ingereden. Mijn vader had dit zien gebeuren.
Als de bus niet zo optijd was geweest was ik hartstikke dood geweest...... :-\  :-\
ja, dat was best een raar idee.

maar ik vrees dat ik nu wel een beetje off topic ga....
stap voor stap

Offline Elmar

• Forumlid
  • De verboden vrucht
« Reactie #36 Gepost op: 5-11-2003, 12:08:09 »
Zo was er van mijn vorige school een klas met een Aardrijkskunde-excursie naar een gletsjer gegaan. Ze hadden allemaal heel veel lol met het op grote ijsblokken klimmen. De leraar had ze al een aantal keer geroepen omdat ze moesten gaan, maar ze hadden teveel plezier. Toen ze uiteindelijk allemaal verzameld hadden viel er een groot ijsblok bovenop dat ijsblok waar ze vijf minuten geleden nog stonden. Toen was het moment aangebroken dat ze geen van allen nog een minuut langer wilden blijven...

Edit: Even weer ontopic:

Mijn ergste nachtmerrie was dat ik op de fiets naar school ging en ik een grote zwarte hond tegenkwam die ineens in een beer veranderde. Die beer viel mij aan en beet mijn hand eraf.

Deze droom is al een jaar of tien oud, maar ik ben sindsdien nog steeds bang voor zwarte (grote) honden...
« Laatst bewerkt op: 5-11-2003, 12:10:16 door Elmar »
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...