Helemaal juist, zo zie ik dat inderdaad ook en mijn enige fout is waarschijnlijk dat ik vind dat dat ook de juiste manier is.
Er is niks fout aan van daar zo over te denken, dat is gewoon een verschil in levensvisie, da's alles.
Ik heb daar alle respect voor, alleen denk ik daar persoonlijk anders over.
maar aan de andere kant ben ik ook nog steeds van mening dat deze periode niet al te lang gaat duren en we dus snel genoeg weer meer zullen verdienen dan we verdienen omdat de markt ons weer nodig heeft... Met andere woorden: in de goede tijden profiteren van de mogelijkheden die het kapitalisme je biedt, in de slechte tijden tijdelijk meebuigen met de zorgen.
Ik vrees dat bedrijven die uit West-Europa vertrekken naar lageloonlanden dit niet doen om even later terug te keren.
De banen die aldus verloren gaan zullen nooit meer terugkomen.
In België probeert men nieuwe banen te scheppen in hoogtechnologische sectoren om het massale banenverlies in de traditionele industrietakken op te vangen.
Mooi initiatief, maar slechts weggelegd voor een relatief beperkt aantal hoog opgeleide mensen. Maar wat met de mensen die van huis uit niet het talent of de mogelijkheid hebben om die hogere studies te doen ?
Die konden tot nu terecht in de meer arbeidsintensieve industrie, waar meer de nadruk ligt op fysieke arbeid ( zoals bvb in de auto-assemblage ) dan op technologische kennis.
Maar nu dat meer en meer weg valt zullen ook die mensen meer en meer in de kou komen te staan...
De West-Europese bedrijven kunnen immers onmogelijk concurreren tegen de lageloonlanden.
In het bedrijf waar ik werk is het zelfs zo dat als alle werknemers
gratis zouden werken we nog niet zouden kunnen concurreren met landen als bvb. Turkije. Om dan van China nog niet te spreken.
De loonverhouding België / Turkije is ongeveer 10 / 1 , België / China 50 / 1.
Men gaat er dan ook steeds meer van uit dat binnen pakweg 10 à 20 jaar de ongeschoolde productiearbeid quasi volledig uit Europa zal verdwenen zijn.
De Europese industrie zal verder afkalven en Europa zal evolueren naar een diensteneconomie die meer zal instaan voor de verkoop en naverkoop van producten die in lageloonlanden spotgoedkoop geproduceerd worden.