Poll

Wat vind jij van de gekozen Burgemeester?

Geweldig plan
2 (12.5%)
Ja, lijkt me wel wat
5 (31.3%)
Maakt mij niet zoveel uit
1 (6.3%)
Nee, lijkt me niet echt geweldig
2 (12.5%)
Ik ben ronduit tegen
5 (31.3%)
Weet niet/geen mening
1 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: Gekozen Burgemeester  (gelezen 2419 keer)

Offline Malcolm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Gekozen Burgemeester
« Gepost op: 26-09-2003, 19:27:24 »
Vanaf 2006 komt de gekozen Burgemeester er. Wat vinden jullie?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re:Gekozen Burgemeester
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2003, 19:33:57 »
Lijkt me niet echt geweldig. Een burgemeester zal dan allerlei dingen beloven, die hij toch niet nakomt, als hij eenmaal burgemeester is. Het zou wel kunnen, als hij weggestuurd kan worden, indien hij/zij inderdaad in gebreke blijft. Dan heb ik er minder moeite mee.

Offline LC

• Forumlid
  • Loveble Child
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2003, 19:37:59 »
Dat maakt bij ons toch niet uit. Wij hebben vorrig jaar een nieuwe burgermeester gekregen. Deze beloofde niks te veranderen aan de binnenstad. En wat blijkt.
De kasseien worden weggehaald en voor doodgewone stenen vervangen, er worden fietsenstalling tegen de boombakken gezet en er is zelfs erover nagedacht deze boombakken weg te halen.

Deze dingen zijn de pronkstukken van de Markt van Gouda en wij Gouwenaren zijn hier NIET tevreden over >:(

Offline sjulie

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2003, 19:51:41 »
Hoe vinden jullie deze dan?

Bij ons plofte er gisteren een kaartje op de mat met de volgende tekst:

In stilte
wordt er gewerkt
aan de herbenoeming
van de heer van Veelen
als burgemeester van deze gemeente.

WAT VINDT U DAARVAN?

Laat voor 2 oktober uw stem horen;
de uitslag wordt kort daarna bekend gemaakt.

op de achterkant staat vervolgens: Van Veelen
                                                          wel een geschikte
                                                              burgemeester?

O  ja            O nee

Dat moeten we vervolgens terug zenden naar de maker van de briefkaartjes.

Is wel zielig voor de burgemeester want die zit met zn kont in Frankrijk
(vakantie) en weet nergens van.

Ik moet wel zeggen ik zie veel mensen hun kaartje naar de brievenbus
brengen.
Dus.....ik ben benieuwd.

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2003, 22:40:24 »
Is dit kaartje door de gemeente verstuurd? ???

Offline sjulie

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2003, 22:51:23 »
Nee, het moet niet gekker worden.

Is zo al gek genoeg.

Vind jeniet?

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2003, 00:18:16 »
Hoe bedoel je katja? Waarom denk je dat het gekker zou worden?

Offline sjulie

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2003, 18:24:55 »
Dat spreekt van zelf. 

??? ??? ??? ??? ??? ???

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2003, 23:37:56 »
Ik ben voor het kiezen van een burgemeester. Ik vindt wel dat Jos een goed punt heeft met betrekking tot die beloftes in een mogelijke verkiezingsstrijd.

Een optie die ik prefereer, is dat je de partij mag kiezen, die de burgemeester levert. Hierdoor kun je wel sturen, maar hoef je niet op een "persoonlijkheid" te stemmen.
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2003, 03:22:24 »
Dat klinkt aardig intikker, maar eigenlijk is dat bijna hetzelfde als wat we al hebben. Omdat het nu zo is dat de burgemeester in een gemeente de kleur heeft van de grootste partij. De burgemeesters in de grote steden zijn PvdA-ers, de burgemeester van Wassenaar zal ongetwijfeld een VVD-er zijn en die van een klein zeer christelijke dorpje(Staphorst) iemand van Christen Unie of SGP.

Ik vind het wel wat hebben om de burgemeester te kiezen. Maar Jos heeft idd wel een punt dat het latig voor hem zal zijn om beloftes na tekomen. Zeker omdat hij niet zijn wethouders mag uitkiezen en de beslissingen nog altijd door de gemeenteraad worden genomen.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2003, 09:49:33 »
Dat spreekt vanzelf. 

Jij moet de politiek in!

De ervaringen in het buitenland (Spanje en Amerika) zijn dat niet de vakbekwaamste bestuurders maar de knapste gezichten op televisie burgermeester worden. Ik ben dus helemaal tegen!!
« Laatst bewerkt op: 28-09-2003, 09:55:12 door Verdi »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline idefix

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
« Reactie #11 Gepost op: 29-09-2003, 08:59:35 »
Jij moet de politiek in!

De ervaringen in het buitenland (Spanje en Amerika) zijn dat niet de vakbekwaamste bestuurders maar de knapste gezichten op televisie burgermeester worden. Ik ben dus helemaal tegen!!

my thoughts exactly!!
Degene met de vlotste babbel wordt gekozen. En dat is zeker geen garantie voor kwaliteit
we're back :(

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 2-10-2003, 01:26:06 »
Idd, degene met de vlotste babbel wordt gekozen, wat zeker niet altijd kwaliteit is. Kijk maar naar Wouter Bos. Maar dat is nou eenmaal de keerzijde van democratie. Als het volk kiest voor slechte kwaliteit, dan krijgt het slechte kwaliteit. Wil je dit niet, dan moet je de democratie afschaffen.  ::)

Over de burgemeester: het liefst heb ik dat de gemeenteraad een burgemeester benoemt.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #13 Gepost op: 2-10-2003, 10:00:53 »
gekozen burgemeesters leidt tot stemmen op poppetjes en leuke gezichies. voor je het weet is rene froger burgervader van amsterdam.....ik moet er niet aan denken.

Offline sjulie

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 2-10-2003, 10:28:19 »
Offffff....Tineke Schouten burgermoeder van Utregt.

;) ;) ;)

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 2-10-2003, 11:43:09 »
Als het volk kiest voor slechte kwaliteit, dan krijgt het slechte kwaliteit. Wil je dit niet, dan moet je de democratie afschaffen.  ::)

Een mooi gezegde is wel dat ieder volk de leider krijgt die het verdient. En daarom is het (omdat het volk niet altijd de verstandigste keuze maakt) misschien best wel goed om eens te onderzoeken of er geen andere en efficientere staatsvorm gekozen kan worden. Persoonlijk word ik het een beetje zat dat meningen in Nederland altijd geteld worden (en niet gewogen zoals het hoort). In "Politeia" (de Staat) van Plato wordt bijvoorbeeld een mooi alternatief beschreven.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 2-10-2003, 15:34:43 »
Hoe bedoel je Verdi? Dat mijn mening zwaarder moet wegen dan die van jou?  ;D

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt Verdi. Als de meerderheid van de straat bepaalt dat de glasbak voor jouw deur moet komen, weegt jouw mening net zo zwaar als die van ieder ander gezin. Maar jij wordt dan opgezeept met de overlast van die bak. Jouw mening zou dan wat zwaarder moeten wegen. Bedoel je dat?

Over poppetjes en leuke gezichtjes: Voor je het weet is Rene Froger minister president. Nog niet gebeurd. Maar met het stelsel van nu, is er voor hem geen enkele belemmering.

Wat ik wel een groot nadeel vind van de gekozen burgemeester is dat je twee "dingen" krijgt die het volk vertegenwoordigen. De gemeenteraad en de burgemeester. Het kan dan makkelijk gebeuren dat die twee botsen met elkaar.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 2-10-2003, 17:36:14 »
Hoe bedoel je Verdi? Dat mijn mening zwaarder moet wegen dan die van jou?   ;D

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel! (uiteraard wel afhankelijk van het onderwerp Malcolm). Het is namelijk zo dat de waarheid (of de gekozen koers) niet moet afhangen van wat 51% van de mensen wil. Als het bijvoorbeeld om bezuinigingen gaat dan vind ik de mening van 1 econoom zwaarder wegen dan die van 10 loodgieters. Maar als mijn WC kapot is.....

In ons democratisch systeem is helaas vastgelegd dat niet de bekwaamste persoon de beslissingen neemt, maar de persoon die de meeste stemmen gekregen heeft. Dat heeft tot gevolg dat op zeer belangrijke posities in ons bestel (ministersposten, de minister-president, burgermeesters) politici zitten en geen inhoudsdeskundigen (gekwalificeerde bestuurders). En deze politici hebben niet altijd belang bij de Beste Oplossing. Zij hebben bijvoorbeeld belang bij de Populairste Oplossing of de Meest Linkse Oplossing. Daarnaast dwingt het door ons zo geprezen meerpartijenstelsel ons vaak tot compromissen (die vrijwel nooit de Beste Oplossing zijn).

« Laatst bewerkt op: 2-10-2003, 19:53:15 door Verdi »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18 Gepost op: 2-10-2003, 17:49:50 »
Het kan ook behoorlijk fout gaan: kijk maar naar de manier waarop, op een hoger niveau dan een burgemeester, in Amerika de huidige president is gekozen. Die is met een minderheid van enkele honderdduizenden stemmen ten opzichte van zijn tegenstander, TOCH president geworden. Wat zijn nou een paar honderdduizend stemmen? Een stad als Arnhem en Nijmegen bij elkaar geteld, bijvoorbeeld, maar dan ook ALLE inwoners.

Gelukig zal het bij het kiezen van een burgemeester niet zover komen dat een gemeente in districten wordt verdeeld. Tenminste: laat ik het niet hopen. Een dergelijk systeem is er natuurlijk al met stadsdeelraden, waarbij een stad toch te groot blijkt te zijn voor 1 persoon, om te besturen. Waar het ene stadsdeel geen of weinig last van heeft, speelt in een ander deel misschien een belangrijke rol.

Wel vind ik, dat een burgemeester niet in een ivoren torentje moet blijven, en ook de wijk in moet gaan. 4 dagen stadhuis, 1 dag de wijk in, lijkt mij een ideale basis om het vertrouwen van alle inwoners binnen die gemeente te winnen (en in stand te houden). Aangekondigd, maar ook af en toe onaangekondigd, net zoals dat met die geheime werkbezoeken van de koningin gaat.