Het kan ook behoorlijk fout gaan: kijk maar naar de manier waarop, op een hoger niveau dan een burgemeester, in Amerika de huidige president is gekozen. Die is met een minderheid van enkele honderdduizenden stemmen ten opzichte van zijn tegenstander, TOCH president geworden. Wat zijn nou een paar honderdduizend stemmen? Een stad als Arnhem en Nijmegen bij elkaar geteld, bijvoorbeeld, maar dan ook ALLE inwoners.
Gelukig zal het bij het kiezen van een burgemeester niet zover komen dat een gemeente in districten wordt verdeeld. Tenminste: laat ik het niet hopen. Een dergelijk systeem is er natuurlijk al met stadsdeelraden, waarbij een stad toch te groot blijkt te zijn voor 1 persoon, om te besturen. Waar het ene stadsdeel geen of weinig last van heeft, speelt in een ander deel misschien een belangrijke rol.
Wel vind ik, dat een burgemeester niet in een ivoren torentje moet blijven, en ook de wijk in moet gaan. 4 dagen stadhuis, 1 dag de wijk in, lijkt mij een ideale basis om het vertrouwen van alle inwoners binnen die gemeente te winnen (en in stand te houden). Aangekondigd, maar ook af en toe onaangekondigd, net zoals dat met die geheime werkbezoeken van de koningin gaat.