Auteur Topic: het belgische woorden topic  (gelezen 16542 keer)

Offline idefix

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:het belgische woorden topic
« Reactie #100 Gepost op: 15-09-2003, 09:30:02 »
In Zeeland, waar ik vandaan kom, doen ze dat ook wel eens. Gartelijk Hefeliciteerd enzo.
Gek genoeg doen ze dat dan als ze 'netjes' willen praten. Dus als onze melkboer op het podium de jaarlijkse playbackshow van de middenstand  presenteert begint hij steevast met 'Gartelijk Hoedenavond'
Dat westvlaams lijkt overigens toch best veel op zeeuws.
we're back :(

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #101 Gepost op: 15-09-2003, 11:08:15 »
Geel hoed ophemerkt, idéfix, ik geb get daar ook weleens hegoord.

Je kunt get natuurlijk ook overdrijven, ge?

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #102 Gepost op: 15-09-2003, 11:26:05 »
Geel hoed ophemerkt, idéfix, ik geb get daar ook weleens hegoord.

Je kunt get natuurlijk ook overdrijven, ge?

;D ;D dat is ook nog eens mijn achternaam......(zonder spatie dan)  ;D

edit: een kwoot kan blijkbaar niet vet.

Geel hoed ophemerkt, idéfix

zo dus maar....

snappen jullie het nog?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #103 Gepost op: 15-09-2003, 11:52:58 »
;D ;D dat is ook nog eens mijn achternaam......(zonder spatie dan)  ;D

Dit kon ik dus echt niet weten, want bij mijn weten heb je die nooit ergens op de site neergezet. Wel grappig, dan.

De helft van de echt Belgische varianten op Nederlandse uitdrukkingen WIL ik hier niet eens lezen.

Een paar onschuldige kunnen natuurlijk wel: nen apparei(l), dat zou dan een fototoestel moeten zijn. Vlamingen zijn toch taalpuristen, waarom moeten ze voor een goed Nederlands woord in dit geval voor een Franse variant kiezen?

Of wat te denken voor de uitdrukking voor een zwembad? de SWIMMING????? Wat is er mis het het glasheldere woord ZWEMBAD?

Of de zitkamer (een duidelijke nederlandse uitdrukking): de LIVING.

Vlamingen? Hoezo, taalpuristen?

Ik heb Chriz en Cervantes eens gevraagd, of ze wisten wat een bepaald, hier niet nader te omschrijven hulpmiddel (nee, we houden het netjes.....) in het echt AAntwerreps was. Zelfs zij kenden die uitdrukking niet, dus het zal wel verzonnen zijn door een 'Ollander' die grappig wilde zijn.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2003, 11:55:30 door bodejosm43 »

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #104 Gepost op: 16-09-2003, 00:14:01 »
Wat vinden jullie van "een dikkenek", een "wippetater", de "blaffeturen" of een "sjienslon" ?
En niets lijkt wat het is...

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #105 Gepost op: 16-09-2003, 08:22:43 »
geen idee wat dat zijn.

mijn leraar frans beweerde dat men het in sommige delen van vlaanderen wel eens had over zijn kleuretilleke (= fonetisch, ik weet niet hoe je dat dan zou schrijven)
ik weet wel wat het is en waar het woord vandaan komt, maar ik wil graag van jullie vlamingen weten of het jullie wat zegt en of het dus waar is.

Offline jeroen234

• Forumlid
  • Planetrace: Explore the world forum
« Reactie #106 Gepost op: 17-09-2003, 19:48:37 »
ik heb 8 maanden met een diepenbeeks meiske(vriendin) gehad ik was haar jong(vriend)

toen we eens naar de bioscoop zouden gaan zocht ze eerst haar hoge hielen(hoge haken)

en daarna zou ze haar jongere broertje in het park leggen zo dat we naar de bios konden gaan

ik dat echt dat ze zot geworden was
dat doe je toch niet een kind van 4 maanden in het bos leggen ???
en dan weg gaan

bleek een park gewoon de kinderbox tezijn

lekker verwarrend soms

Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten.

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 24-09-2003, 12:19:31 »
geen idee wat dat zijn.

mijn leraar frans beweerde dat men het in sommige delen van vlaanderen wel eens had over zijn kleuretilleke (= fonetisch, ik weet niet hoe je dat dan zou schrijven)
ik weet wel wat het is en waar het woord vandaan komt, maar ik wil graag van jullie vlamingen weten of het jullie wat zegt en of het dus waar is.

Ik kom uit Vlaams Brabant, ten noorden van Brussel, en kleuretilleke is mij niet bekend. Weet je in welke context het zou gebruikt worden ? Is het een voorwerp of een eigenschap of nog iets anders ?
Het enige wat mij mogelijk te binnen schiet is " Quelle heure est-il ?" De vraag naar het juiste uur. Misschien is het dan een uurwerk ?

Een 'dikkenek' is een arrogant iemand, een opschepper, iemand die zich verheven voelt boven de anderen ( bvb Ryan uit ER )

Een 'wippetater' is een tuinschommel. Komt waarschijnlijk van een combinatie van 'op de wip zitten of wippen' maar dan letterlijk bedoeld en touteren (= schommelen )

De 'blaffeturen' zijn houten stormluiken, voor de ramen en deuren aan de buitenzijde van een huis, die meestal in een fris kleurtje geverfd zijn.

Een 'sjienslon' is een lange sofa, een 'chaise longue' waar het van verbasterd is.

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #108 Gepost op: 24-09-2003, 13:12:04 »
Ik kom uit Vlaams Brabant, ten noorden van Brussel, en kleuretilleke is mij niet bekend. Weet je in welke context het zou gebruikt worden ? Is het een voorwerp of een eigenschap of nog iets anders ?
Het enige wat mij mogelijk te binnen schiet is " Quelle heure est-il ?" De vraag naar het juiste uur. Misschien is het dan een uurwerk ?

Precies, het is een horloge.  :D
Volgens mijn oude leraar Frans dan, he.

Offline hannes

• Forumlid
  • De tong voelt het en kan het proeven
« Reactie #109 Gepost op: 24-09-2003, 13:16:35 »
Droogzwieper
De tong weet het maar kan het niet zeggen

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #110 Gepost op: 26-09-2003, 19:38:30 »
Droogzwieper? Is dat iets anders dan een droogzwierder? Dat laatste is overigens een centrifuge.

Een wentelwiek. Rara, wat is dat?

A. Iets om te eten
B. Iets om te drinken
C. Iets om in te zitten

Doorhalen wat wel/niet van toepassing is.

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 27-09-2003, 19:52:04 »
Droogzwieper? Is dat iets anders dan een droogzwierder? Dat laatste is overigens een centrifuge.

Een wentelwiek. Rara, wat is dat?

A. Iets om te eten
B. Iets om te drinken
C. Iets om in te zitten

Doorhalen wat wel/niet van toepassing is.
Wist je trouwens dat wentelwieken tegenwoordig ook schietschoelen hebben ? Echt waar !

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #112 Gepost op: 27-09-2003, 20:31:09 »
Dat wist ik, het gaat als volgt: eerst worden de wieken los gelaten, en vervolgens de schietstoel met het bemanningslid in werking gesteld. Op die manier word je niet gevierendeeld door de draaiende wieken.

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 14-10-2003, 15:01:16 »
Volgens de man van het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg die ik sprak toen we daar een bezoekje brachten hebben ze nu een systeem waarbij de zijdeuren worden weggecatapulteerd, de pilootstoelen gekanteld worden en vervolgens zijwaarts weggeschoten worden.
Een gyroscoop op de stoel zorgt er voor dat de stoel steeds opwaarts gericht wordt vooraleer de parachute geopend wordt.