Tja, dit is altijd pas achteraf vast te stellen en dan ook alleen maar voor jezelf persoonlijk. Ik bedoel, als één of andere actie van iemand in een vroege aflevering je speciaal is opgevallen en je hebt daardoor je mol bepaald, en die persoon blijkt achteraf ook echt de mol te zijn, dan ben je geneigd te zeggen dat die serie 'makkelijk' is geweest.
Zoals ik bijvoorbeeld bij de afgelopen Vlaamse serie. Door een aantal dingen zat ik al vanaf de eerste aflevering op Marc als mol en dingen daarna bevestigden dat alleen maar, of in ieder geval kon ik niet genoeg onmolse acties van hem ontdekken. Dat wil allemaal niet zeggen dat ik niet vreselijk getwijfeld heb, maar omdat ik al bij de eerste aflevering op de goede mol zat ben ik geneigd te zeggen dat die serie 'makkelijk' was. Anderen zullen het daar echter totaal niet mee eens zijn.
Kennelijk heb ik toen net de goede aanwijzingen opgepikt.
Maar bij alle andere series heb ik er altijd naast gezeten en nu ook twijfel ik verschrikkelijk. Ik heb echter nog nooit gehad dat degene die ik op dat moment het zwaarst verdacht - 'mijn mol' dus - plotseling afviel. De mensen die ik echt heb verdacht hebben meestal de finale gehaald, maar bleken dan achteraf de winnaar of verliezer te zijn. :-\
Voor de makers wordt het natuurlijk wel steeds moeilijker, omdat iedereen steeds beter weet waar hij op moeten letten.