Ik heb eerder al wel eens gesuggereerd dat ze het geheel wat spannender zouden maken door de kandidaten aan het begin bijvoorbeeld 'echt' schipbreuk te laten lijden: dat ze een stukje van een eiland tussen wrakhout (met daartussen wat nuttige spullen, zoals een machete, een bijl, waterdicht verpakte rijst, een hengel) in het water drijven en zo naar hun eiland moeten zwemmen. De mensen die als eerste op het eiland arriveren winnen daarmee een voordeel, maar aan de andere kant kan het ook nuttig zijn om eerst wat spullen te verzamelen in het water.
Zoiets is geen radicale wijziging van het spel, maar het is wel een spectaculaire opening. Beter dan dat ze gewoon al aan land zijn vanaf het begin.
Verder zou ik het leuk vinden als ze gedurende het spel meer van het eiland gingen verkennen. Nu hangen ze maar een beetje op het strand. Het spectaculairst is dat ze af en toe een kokosnoot uit een boom halen (en op hun hoofd krijgen).
De productie zou ze moeten stimuleren het eiland verder te verkennen, bijvoorbeeld door ergens een schat te verbergen ofzo... verborgen tempels... En dan bedoel ik geen Terra Incognita.
Hier kan ik me voor een stuk wel in vinden, vooral dwb het eiland verkennen. Nu zitten ze meestal op 1 plek op het eiland, vaak klagend
over het feit dat er geen eten te vinden is terwijl ze zelfs niet tot aan de andere kant zijn geweest, wat perfect mogelijk is. Zo groot
zijn die eilanden echt niet hoor.
Denk maar eens aan de badkamer van Frank midden in 't bos. De anderen zijn daar zelfs nooit geweest, en kloegen merg en been ivm het
voedseltekort. Het is trouwens ook zo; het is niet omdat je geen vis vangt aan de oostkant, dat er dan ook aan de westkant niets te
vangen zou zijn. De gofinslag, de windrichting ed kunnen daarin zeer belangrijk zijn.