Auteur Topic: Stelling: "De cartoons van de profeet Mohammed kunnen echt niet"  (gelezen 5408 keer)

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Stelling: "De cartoons van de profeet Mohammed kunnen echt niet"
« Reactie #20 Gepost op: 10-02-2006, 17:07:28 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt heel erg schrik van de generalisatie die hieraan te pas komt. Natuurlijk is het fout om ambassades in de fik te steken of mensen met de dood te bedreigen, welk geloof je ook bent en waar het ook om gaat. Maar er zijn volgens mij twee dingen die mensen snel over het hoofd zien (over over het hoofd WILLEN zien?): namelijk dat het hier om een relatief klein groepje gaat, die het "verpest" voor de rest (van de geluiden die ik om me heen hoor vinden de meeste moslims die ik ken het helemaal niet zo'n probleem) čn dat het hier volgens mij veel meer om een cultuurverschil gaat dan om een verschil qua religie.
Het hele vrijheid van meningsuiting-principe is in veel landen waar de islamitische religie overheerst iets wat gewoon niet normaal is, wat voor hen vreemd en dus ook al snel 'stom' is. Als je aan zoiets als vrije meningsuiting niet gewend ben dan snap ik heel goed dat je van zoiets schrikt (als je dat wel bent trouwens ook hoor).
Het is dus helemaal niet zozeer een kwestie tussen moslims en christenen, maar van verschil in normen, waarden en gewoontes tussen de westerse wereld en het midden-oosten.

En hoewel ik het niet eens ben met de vlaggenverbranders (al is het verbranden van een vlag ook gewoon vrijheid van meningsuiting: niets mis mee) en de ambassadevernietigers, moet ik ook wel toegeven dat wij met onze vrijheid van meningsuiting toch ook wel met twee latten meten hoor. De Iraanse krant die reageert met een wedstrijd waarin wordt opgeroepen om cartoons over de holocaust (in mijn ogen de enige inhoudelijk sterke reactie die er op de cartoons is gekomen) wordt door velen 'smakeloos' genoemd. Want moslims voor lul zetten, dat mag, maar Joden: oh nee, dat is een taboe. En daar klopt natuurlijk ook iets niet.

En @Willemson: nog even over Theo van Gogh:
je vergeet in je vergelijking dat Theo van Gogh een christen was - of in ieder geval op de christelijke wijze is opgevoed. Als een moslim of een jood de katholieke kerk belachelijk zou maken, dan zou een streng-religieuze christen zich daar ook aan kunnen ergeren. En een streng-religieuze christen met een probleem in zijn hoofd zou hem dan ook best aan een mes kunnen rijgen. Theo van Gogh was overigens een van de eerste Nederlandse regisseur die turkse of marokkaanse hoofdrolspelers castten zonder dat het was omdat ze turks of marokkaans waren: het toppunt van integratie en tolerantie dus. Heel stom van meneer B. om hem aan het mes te rijgen dus.
Lees mijn berichten. Ik heb het er juist over dat er een groep moslims zijn die het verpesten voor de rest. Verder ben ik het helemaal met je eens, maar ik had het dus over een groep, en niet over alle moslims.
First you go backwards, but then forwards again

Offline D**n

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
« Reactie #21 Gepost op: 10-02-2006, 17:42:58 »
Okay, sorry. Het stond er niet helemaal duidelijk, dus ik wist het niet precies :) Er staat namelijk "Ze verpesten het gewoon weer voor de rest, zoals altijd." en ik wist niet helemaal zeker wie je met "ze" bedoelde. Dan ben ik het met je eens :)
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Beaudelaire

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 10-02-2006, 20:11:45 »
Binnenkort komen de moslims hierheen, na het zien van de volgende strips:

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #23 Gepost op: 10-02-2006, 22:50:37 »
Citaat
En @Willemson: nog even over Theo van Gogh:
je vergeet in je vergelijking dat Theo van Gogh een christen was - of in ieder geval op de christelijke wijze is opgevoed. Als een moslim of een jood de katholieke kerk belachelijk zou maken, dan zou een streng-religieuze christen zich daar ook aan kunnen ergeren. En een streng-religieuze christen met een probleem in zijn hoofd zou hem dan ook best aan een mes kunnen rijgen. Theo van Gogh was overigens een van de eerste Nederlandse regisseur die turkse of marokkaanse hoofdrolspelers castten zonder dat het was omdat ze turks of marokkaans waren: het toppunt van integratie en tolerantie dus. Heel stom van meneer B. om hem aan het mes te rijgen dus.
Theo beledigde het Christendom ook. Christelijk was deze man echt niet hoor..

Offline Annemarietjuhhh

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 10-02-2006, 22:52:28 »
Theo beledigde het Christendom ook. Christelijk was deze man echt niet hoor..

Jaa idd... ik wou maar ff zeggen... :P
I am busy and very important

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2006, 23:13:12 »
die cartoons kunnen zeker wel!!!
Die moslimextremisten zijn gewoon een bende onderontwikkelde "wezens"
Begrijp me niet verkeerd,ik heb niets tegen moslims,maar wel tegen de gekken van 11 september,Londen, enz.
Ik heb alle DVD's van Geert Hoste,prachtig gewoon.
Iedere stand up comedian maakt grappen over iets wat wel altijd iemand zal raken.
Gaat het nu over geloof,homo of lesbo zijn,werkloosheid,enz.er zullen er altijd enkelen zijn die reageren;"ze lachen met mij"
Jongens toch,waar gaan we naartoe, als er al geen grap meer verteld mag worden?
Zondag heb ik een debat gezien over die cartoons,waar er een iman(of hoe noem je dat?) was en de betogingen in Brussel en Antwerpen zat mooi te praten,"wij hebben dit recht,en dat recht en onze vrije meningsuiting.....,terwijl hij door een journaliste van een vlaamse krant op zijn plaats werd gezet; jullie hebben idd recht van vrije meningsuiting,maar de persvrijheid bestaat in onze westerse wereld,jullie zijn welkom,maar een klein beetje zich schikken naar onze cultuur zou zeer normaal zijn.
Er was nog iemand, wie die man was weet ik niet,maar hij was Turk of Marokaan,en hij zei ook, ik ben moslim ,woon in Belgie maar ik pas mij aan aan de Belgische gewoontes. respect voor die man!!!
Maar ambassades afbreken,betogen,haten,enz. omwille van een tekeningetje,enkel een bende wilderikken doen dat!!!!

Offline lord menno

• Forumlid
  • Oranje is de bomp
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2006, 21:32:38 »
je mag wel alles zeggen maar je hoeft niet alles te zeggen dat is mijn mening  ::jaja::
Menno is gek

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 19-02-2006, 00:06:27 »
Ze gaan nu ook 1 miljoen dollar uitreiken voor de moordenaar op de cartoonist.

Ze zijn ziek, ze sporen niet, ze helpen niks, ze verwoesten alleen, ze zorgen voor terreur. Ik zou het niet erg vinden als ze worden geëlektrodiseerd.

Met 'ze' bedoel ik natuurlijk die idioten die zo verschrikkelijk overdreven in hun God geloven en de cartoonist dood willen hebben. Bah ziek! ::kots::
🜃

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #28 Gepost op: 19-02-2006, 00:09:40 »
Ik vind het ook ziek ja ::hand::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2006, 10:47:22 »
Op zich heb ik geen moeite met spotprenten. Wanneer het een beetje binnen de grenzen van het redelijke valt, tenminste. Maar alleen het afbeelden van een symbool al zien als een spotprent, gaat me te ver.

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 25-02-2006, 11:05:07 »
Ik vond deze cartoon de boel wel mooi weergeven.