Auteur Topic: ideeën voor een sponsoractie???  (gelezen 20936 keer)

Offline nettie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
ideeën voor een sponsoractie???
« Gepost op: 8-10-2003, 18:02:02 »
Dit jaar in de nacht van 7 op 8 april is het clubhuis van de hockeyvereniging waar ik lid van ben afgebrand. Er liep namelijk een of andere man rond die het leuk vond om auto's , vrachtwagens, meerdere keren een houten kerkje en dus ook ons clubhuis in de fik te steken. (Deze is inmiddels opgepakt.) We hebben nu een tijdelijk noodclubhuis en er worden plannen gemaakt voor een nieuw clubhuis.
Maar waarvoor ik hier een berichtje plaats is het volgende. De hockeyclub zit nu met een tekort aan geld en ze hebben daarom een actie bedacht, elk team moet proberen om door een sponsoractie zoveel mogelijk geld voor de club binnen te halen. Nu is het niet de bedoeling dat jullie geld gaan storten (mag natuurlijkwel  ;) ), maar ik wilde vragen of iemand een idee heeft voor een orginele en goed uitvoerbare actie. Er zijn namelijk twee prijzen te winnen, 1 voor het team dat het meeste geld inzamelt en 1 voor de orgineelste actie.
Ik zou het erg leuk vinden als jullie met m'n team mee zouden willen denken over een actie. En ik zal hier later melden wat we gaan doen en of we gewonnen hebben.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:ideeën voor een sponsoractie???
« Reactie #1 Gepost op: 8-10-2003, 19:30:12 »
Nettie, ik heb wel een idee. Toen ik je topic zag staan, dacht ik: als DAT maar leuke reacties op gaat leveren.

Mijn idee:

Een termijnloterij.

Wat is een termijnloterij? Je koopt een lot van bijvoorbeeld 50 euro. Er zijn slechts 1500 tot 2000 loten nodig, om een flinke opbrengst te halen, en de kans op een prijs voor een bezitter van een lot is relatief groot. In mijn  omgeving zijn al vaker loterijen zoals deze gehouden, en altijd was er voldoende belangstelling.

Je moet dit wel via een notaris laten lopen, maar die kosten worden  gedekt door de inkomsten die je krijgt, door de lotenverkoop. Mocht de belangstelling tegenvallen, dan wordt het prijzenpakket erop aangepast. Vaak is het zo dat de plaatselijke middenstand de kleinere prijzen sponsort, mits hun naam op het lot komt te staan.

Een grotere geldprijs kan voor een deel gesponsord worden door een bank, die dan ook haar naam aan de loterij verbindt.

Een termijnloterij loopt langere tijd, maar het grootste deel van de inkomsten is doorgaans al binnen, voordat de eerste trekking gedaan wordt. Je kunt de lotenkopers namelijk stimuleren om het volledige bedrag te betalen VOOR de eerste trekking, en daaraan een snelheidsprijs verbinden. Tel eens uit, als je 1500 loten verkoopt voor 50 euro per stuk, dan heb je een BRUTO-opbrengst van 75000 euro. Trek daar het prijzengeld vanaf, en de organisatiekosten zoals de notaris, de gedrukte loten, enzo, en je hebt een NETTO-opbrengst van 45000 tot 50000 euro.

Daar komt nog bij: de trekkingen worden meestal in een café georganiseerd. Er kan met de eigenaar afgesproken worden dat de meer-omzet door het extra bezoek gedeeld gaat worden.

Wil je serieus met dit idee aan de slag, dan ga ik op zoek naar de mensen die destijds die loterijen hebben georganiseerd. Die vertellen je hoe het allemaal juridisch zit.

Ik moet er nog iets aan toevoegen: een lot van 50 euro is veel geld, maar het blijft dus alle trekkingen geldig. Het is dus niet zo, dat je lot uit de roulatie wordt genomen, als er bijvoorbeeld in de eerste trekking een kleine of grotere prijs op valt. En het kan tegenvallen met de lotenverkoop, maar als er meer belangstelling is, kun je loten laten bijdrukken, tegen een geringe meerprijs voor het drukken wordt dan de opbrengst wel fors hoger.
« Laatst bewerkt op: 8-10-2003, 19:39:37 door bodejosm43 »

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 8-10-2003, 22:35:25 »
Wat denk je van langs de deuren gaan en geld vragen voor een soort sponsorloop. Die dan groots aankondigen. En dan niet saai lopen, maar bokspringen, kruipen, hinkelen, zaklopen of iets dergelijks. Dan kunnen die mensen iets leuks zien, en jullie zijn van de straat ;) . Zulke dingen slaan meestal het beste aan, omdat mensen niet echt veel geld hoeven te geven (25 cent per 50 meter hinkelen is niet veel...), maar ze sponsoren je toch.

Een Bingo houden met kleine prijsjes is ook altijd wel leuk, maar ook weer moeilijk te organiseren. Een rommelmarkt, of speelgoedmarkt kan ook werken, de opbrengst gaat dan naar je team.
Of ga auto's wassen ;D . Het regent in deze periode van het jaar zo vaak, dat er ammel vlekken op de auto's komen. Moet je wel in bikini enzo gaan staan wassen, dan levert het meer op ;) .
Heitje voor een karweitje? Bestaat dat nog? Maar het kan wel, de hond uitlaten ofzo... de heg knippen, auto wassen, tenen masseren... zoiets... you get the point.

kan je hier iets mee ;) ;D ?

Offline daantje17

• Forumlid
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
« Reactie #3 Gepost op: 8-10-2003, 23:24:21 »
wij hebben een keer de grootste coctail ter ?? (ik geloof van de wereld, maar het kan ook van europa zijn geweest) gemaakt. was hardstikke leuk om te doen!

het glas had een inhoud van 2000 liter en was gemaakt door een paar handige jongens. de coctail zelf was heel erg lekker (met alcohol natuurlijk ;D) en werd per glas of per fles verkocht.

je slaat 3 vliegen in 1 klap:
1. je komt in het guiness book of records
2. je haalt geld op voor je vereniging
3. als je de hele dag van de coctail blijft proeven heb je nog een beregezellige dag!

Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #4 Gepost op: 9-10-2003, 01:48:42 »
Ik heb vroeger samen met enkele andere mensen van onze jeugdvereniging en van een lokale vrije radio  eens met enorm succes een zomerschattenjacht georganiseerd.
We waren zelf stomverbaasd van het succes, maar blijkbaar werkt een schattenjacht zeer intrigerend op mensen.
Het ging als volgt :

De hele zomer lang kon je in onze Jacht op de Zilveren Klepel op zoek gaan naar de Zilveren Klepel die hoorde bij de Gouden Klok.
Het begon met een heel verhaal over verdwenen ridders, lieftallige prinsessen, mysterieuze monniken en een spookachtige Gouden Klok zonder klepel die om middernacht toch begon te luiden.In dat verhaal zaten een aantal tips verweven.
Bij inschrijving kreeg je het hele verhaal toegestuurd en daarmee kon je de klepel vinden.
Verder werd er op de vrije radio elke week een extra tip gelanceerd en konden deelnemers gedurende 1 uur telefonisch vragen stellen, waar wij echter enkel met ja of nee op antwoordden.
We hadden het bewust heel moeilijk gemaakt ( toegegeven, een beetje uit eigenbelang, in de hoop dat de Zilveren Klepel niet gevonden zou worden en we dus nog meer winst zouden hebben ) om een zo groot mogelijke spanningsboog op te bouwen om zo een maximum aan speurneuzen aan te trekken.

Zoals gezegd, met groot succes,want hoe verder de weken vorderden hoe meer inschrijvingen we kregen van hoe langer hoe verder gelegen plaatsen.
Onze omschrijving van de vindplaats was dan ook " Ergens in Vlaanderen"
Uiteindelijk is bij het begin van de laatste week de Klepel gevonden.
Niet echt spijtig voor ons want één van onze leden was de zoon van een juwelier en we hadden een afspraak gemaakt met die man dat hij ons die Kunstige Klepel maakte en leverde aan inkoopprijs. En door het enorme succes van onze Jacht op de Zilveren Klepel konden we dat met plezier betalen.

Het is een organisatie die je nu vrij makkelijk en op redelijk korte termijn zou kunnen rondkrijgen. Het vergt niet te veel werk,alleen moet je er wel de nodige publiciteit rond maken. Nog een voordeel is dat de andere leden van jullie vereniging zelf kunnen deelnemen want je beperkt het aantal mensen die de vindplaats kennen tot 2 of maximaal 3.
De vrije radio zou je kunnen vervangen door een Internetsite met een paswoordtoegang en het plot kan ik je vermoedelijk nog wel in grote lijnen leveren, als ik mijn oude grijze geheugencellen eens diep pijnig.
« Laatst bewerkt op: 9-10-2003, 01:54:40 door Baziel Flauwtie »
En niets lijkt wat het is...

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2003, 22:35:53 »
Misschien is die schattenjacht nog een idee om hier eens uit te proberen, eens kijken of dat hier succes kan hebben.
Geïnteresseerden ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2003, 22:44:12 »
Je bedoelt online, offline? Geef me buiten het forum maar eens aan wat je ermee wil. Ik zit namelijk aan iets anders te denken.

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2003, 10:21:09 »
Iets klassieker, maar meestal toch met de nodige bijval is een kaas-en wijnavond, in combinatie met een bodega.
Mits een beetje onderhandeling met de leveranciers kan je zowel op je kaas als zeker op de wijn en zeer zeker op de korte drank in de bodega een mooie winst boeken.
Je maakt een aantal huiscocktails in de bodega( ik kan je eventueel een digitale cocktailgids bezorgen ), geeft er gratis een kleine portie borrelnootjes bij, zorgt voor een sfeervol interieur met kaarsjes enz.. en je avond kan niet meer stuk.
      Ik kan je echter niet garanderen dat alle bezoekers nuchter naar huis zullen gaan...
      Enkele BOB's voorzien die tegen een kleine vergoeding de gasten met een stevige kater in het verschiet naar huis voeren is echter ook een originele bron van inkomsten !

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 15-10-2003, 15:48:13 »
Het idee van Jos is wel goed, aan zoiets dacht ik ook meteen.

Je kunt ook een tweedehands auto kopen (bijvoorbeeld) of een DVD speler ofzo, of meerdere prijzen.
Of je zoekt een sponsor voor de prijzen nog beter.

Zeg de auto kost 1000 euro, dan verkoop je een heleboel loten à 5 euro en één persoon wint de auto.
Als je loten 5 euro kosten heb je 200 loten nodig om quitte te spelen. De rest is winst.

Wie wil er nou geen auto voor 5 euro?
Of een DVD speler voor 1 euro?
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 15-10-2003, 17:58:31 »
Of een nieuwe hockeystick
een jaar contributie
of een prive clinic met FJ Bovenlander
kaartjes voor een interland
skyboxkaartjes voor Klein Zwitserland - Bloemendaal
etc etc
"Only thing to do is jump over the moon"

maapie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16-10-2003, 15:20:23 »
organiseer je eigen concert! (nee, ik bedoel niet dat je zelf moet gaan zingen  ;)) maar je kunt een artiest boeken, kijk maar eens hier of hier

Ik weet niet precies wat het kost, ligt denk ik ook aan de artiesten. de toegangsprijs is daar dan ook van afhankelijk.

Je kan natuurlijk ook altijd ontbijtkoek, kalenders, kaarten, kaarsen en andere troep aan de deuren gaan verkopen :D