Op Gual is wel bijzonder weinig eten. Dat de afvallers sterk te lijden hebben hieronder, zowel geestelijk als lichamelijk, blijkt wel uit het feit dat bij de onderlinge proefjes voor het aanwijzen van een deelnemer aan de immuniteitsproef, steeds de laatste Gualbewoner, dus de minst slecht gevoede, wint (muv Muriël).
Nu is Frans afgelopen weekend doorgeslagen. In zijn eigen topic geeft hij aan dat dit een bewuste actie was. Ik vraag me af in hoeverre hij zich op dat moment bewust was wat hij uitkraamde.
Begin deze maand stond het volgende stuk in een aantal kranten (ik heb er even wat uitgeknipt, ik heb dit stukje gevonden op de site van BN de Stem):
Anorexiapatiënte Saskia van Ruiten eet en loopt
Zaterdag 1 december 2007 - STOCKHOLM - Saskia van Ruiten (32), de blinde anorexiapatiënte uit Leeuwarden die in Nederland was opgegeven, arriveerde tien weken geleden totaal verzwakt in de Mandometerkliniek in Stockholm.
In Nederland leefde ze een jaar lang op sondevoeding, maar inmiddels leert ze weer eten met behulp van een mandometer, een soort weegschaal. Anders dan Nederlandse behandelmethodes gaat de Zweedse kliniek ervan uit dat anorexia geen psychiatrische oorzaak heeft, maar veroorzaakt wordt door hormonale processen in de hersenen.
Prof. Per Södersten, neuro-endocrinoloog, is samen met directeur Cecilia Bergh van de kliniek grondlegger van de mandometermethode. Volgens hem steunt de aanpak op bevindingen die onder meer zijn opgedaan tijdens de Nederlandse hongerwinter in 1944.
"Driehonderdduizend Nederlanders ontwikkelden toen dezelfde symptomen als anorexiapatiënten nu. Ze verhongerden, ze bewogen extreem toen ze lange fietsritten maakten om voedsel te kunnen vinden en kregen last van psychiatrische klachten. Toen er weer voedsel beschikbaar was, wilde een groot deel ervan niet meer eten, net als anorexiapatiënten." Destijds is zonder twijfel bewezen dat anorexia een lichamelijke oorzaak heeft, zegt Södersten, maar internationaal wordt de ziekte vooral gezien als een psychiatrische kwaal.
"Dat klopt niet", vindt hij. "Als patiënten weer leren eten, herstellen het lichaam en de geest zich vanzelf."
Is Frans niet gewoon een slachtoffer geweest van de keuze van de productie om daar zo verschrikkelijk weinig voedsel te geven? En dan heeft hij nog geluk dat er eerder 2 dames vertrokken zijn!
Overigens kregen Ryan en Veronique in de Strijd der Titanen ook verschrikkelijk weinig voedsel. Zij leken hier niet zo onder te lijden als Frans (en Muriël?) deze serie...