Hoe sterk ben je van karakter als je afhaakt omdat je het niet tegen 15 anderen, maar tegen 99 anderen moet opnemen?
Maar om iemand dan een loosert te noemen vind ik ook niet van kracht getuigen, en het vertrek van zoveel individuen als slap betitelen vind ik generaliserend.
ER is al een aantal jaar meer een sociaal spel dan een fysiek overlevingsspel. Bij de eerste de beste 'sociale verrassing' haken er 24 af. Ik vind dat zwak.
Sociaal en fysiek gaan hand in hand, verzwakt door voedseltekort ben je geneigd meer emotionele en minder rationele beslissingen te nemen, zoals vorige jaargangen hebben aangetoond. Ik vind dat de balans daarin wel juist is.
Ik vind het direct afhaken van zo'n grote groep mensen trouwens geen "sociale verrassing", ik vind het spelconcept. Men heeft ingecalculeerd dat een percentatief grote groep mensen zou opstappen door de "schok" bij het aanschouwen van het enorme deelnemersveld dit jaar. Dat begon al op Schiphol, daar viel de exclusiviteit van het deelnemen bij een aantal mensen al weg, tussen de massa. Onderschat het psychologisch effect daar niet van. Daar begon het spel al, niet op dat eiland.