Auteur Topic: Psycholoog luidt noodklok om reality programma's  (gelezen 2513 keer)

Offline Sprien

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Psycholoog luidt noodklok om reality programma's
« Gepost op: 4-04-2008, 08:27:28 »
De hausse aan reality televisieprogramma's heeft een keerzijde. Volgens psycholoog Jurgen Surinx schiet de begeleiding te kort en komen veel kandidaten later in psychische problemen. Hij is verbonden aan het Belgische productiehuis Kanakna, dat verbonden is aan Temptation Island, Expeditie Robinson en Peking Express. "Ik speel in mijn eentje voor God, ik kan wel wat hulp gebruiken. (...) Er is werk aan de winkel voor psychologen", tekent Spits op van Surinx, die gisteren op een congres sprak.

"Televisie is heel toegankelijk, mensen denken vaak: 'Oh, even een intakegesprekje van vijf minuten en daarna ga ik ontiegelijk veel geld verdienen'." Maar de realiteit is anders, stelt Surinx. Mensen zitten twee maanden met dezelfde groep op een eiland. "Dat doet heel wat met ze. En niet eten en drinken leidt tot geheugenverlies." De kandidaten zijn er niet met die twee maanden. Het hele traject van opgave tot uitzending kan wel twee jaar duren.

Als er eenmaal iets op televisie te zien is, heeft iedereen zijn woordje klaar op forums en blogs. Surinx raadt kandidaten af om dat allemaal te lezen. "Wat ze daar lezen over zichzelf, kan wel eens te confronterend zijn. Ik stel ze altijd maar gerust door te zeggen dat het niet de gemiddelde hersenchirurg is die tijd heeft om te reageren op die forums."

Het gaat vaak mis, zegt Surinx. "Officiële cijfers zeggen dat 2 procent van die mensen achteraf problemen krijgt. In werkelijkheid is dat wel 25 procent."

Zappen.blog

--

25 procent  :o
The sun came up and reality set in.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Psycholoog luidt noodklok om reality programma's
« Reactie #1 Gepost op: 4-04-2008, 08:38:28 »
Als er eenmaal iets op televisie te zien is, heeft iedereen zijn woordje klaar op forums en blogs. Surinx raadt kandidaten af om dat allemaal te lezen. "Wat ze daar lezen over zichzelf, kan wel eens te confronterend zijn. Ik stel ze altijd maar gerust door te zeggen dat het niet de gemiddelde hersenchirurg is die tijd heeft om te reageren op die forums."

Pardon?! Ons een beetje onderschatten hier, nou ja zeg!

Maar is wel veel idd, 25%. Ik moet ook wel zeggen dat het mij verbaast hoeveel mensen op dit forum zelf dolgraag mee zouden willen doen aan bv ER. Ik geloof wel dat het onderschat wordt door potentieele kandidaten. Maar het is dan toch aan de selectiecommissie om een goede schifting te maken?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #2 Gepost op: 4-04-2008, 08:42:09 »
Mja het is natuurlijk wel zo dat sommige kandidaten behoorlijk afgezeken worden hier, zoals bij ER van vorig jaar.

Ik moet ook wel zeggen dat het mij verbaast hoeveel mensen op dit forum zelf dolgraag mee zouden willen doen aan bv ER. Ik geloof wel dat het onderschat wordt door potentieele kandidaten. Maar het is dan toch aan de selectiecommissie om een goede schifting te maken?

Ja mij verbaast het ook. Ik zou voor geen goud meedoen ;D !
En de selectie, mja heb je wel een punt. Maar tussen de honderd kandidaten kan altijd een rot appeltje zitten die het net ff niet aankan.
The sun came up and reality set in.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2008, 10:12:19 »
Ik stel ze altijd maar gerust door te zeggen dat het niet de gemiddelde hersenchirurg is die tijd heeft om te reageren op die forums.

Voor zover ik weet zitten er inderdaad geen hersenchirurgen op dit forum. ::)

Maar als hij hiermee wil aangeven dat de mensen op forums als deze over het algemeen nogal dom zijn, dan zit de heer Surinx er toch behoorlijk naast. ::zwaai::

Ach, als hij zijn patiëntjes op die manier gerust kan stellen... ::)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.