Ik had met Frank een stuk of 50 bamboes van 10 meter lang afgezaagd in het oerwoud om 2 bedden van te maken. We stonden daar op een hele schuine helling met het zaagje van een zakmes die dingen om te zagen. De allerlaatste kregen we net niet helemaal doorgezaagd waarna ik maar even grof geweld gebruikte en dat ding om wilde trekken met een flinke ruk. Het onderste deel van die bamboe schoot los en vloog als een katapult langs mijn vinger. Voor ik het in de gaten had bleek er een flinke lap vlees aan een kant van mijn ringvinger (bovenste kootje)verwijderd te zijn. wat overbleef was een gat in mijn vinger van 1 bij 2 cm waarbij je het bot er bijna onder zag zitten. zag er bizar uit. Inmiddels is het weer helemaal dicht maar het weefsel is nu nog keihard.
Het is dus niet zo dat alles daar de hele dag gefilmd wordt. De reporter + camera-en geluidsman komen in de ochtend naar het eiland en gaan weg als het donker begint te worden. Stel dat ze 8 uur bij je op het eiland zijn, dan schat ik dat ze zeker de helft van de tijd niet bij ons in de buurt zaten. Af en toe komen ze anrennen als ze denken dat er iets gebeurd dat de moeite waard is.
Als je op een eiland zit met alleen maar ervaren mensen, waarbij je gezamelijk, na een paar flinke expedities aldaar, door hebt dat er vrijwel niets spannends te vinden is, dan heeft het voor de camera's ook weinig zin om continu alles te blijven filmen. Na 2 weken heb je elkaar ook niet echt veel nieuws meer te vertellen en wordt het redelijk saai allemaal zeker ook voor de productie.
In 2001 hadden we steeds een Robinsonproef met het complete eiland en daarna een eliminatieproef. Daardoor had je gemiddeld om de anderhalve dag iets te doen en was er actie. Je zit immers weer een uur in een boot op weg naar de proef, dan heb je de proef zelf en ga je weer terug. Dan ben je gauw 4 uur weg geweest. Nu was dat anders omdat er uiteindelijk eigenlijk alleen maar eliminatieproeven waren, dan heb je steeds 3 of 4 dagen niets te doen. Op een bepaald moment wil je zo graag actie zien dat je bijna baalt dat je de proef gewonnen hebt, had je hem verloren dan weet je dat je de dag erna immers weer 4 uur bezig bent met bootje varen, eilandraad en weer terugvaren.
Pieter