Ik heb er zelf deze keer een SUPERexpeditie op zitten.
Ik heb het in deze expeditie veel rustigeraan gedaan en dat was een bewuste keuze. Ik had mij de eerste keer vooral op het harde werk gefocust maar deze keer heb ik getracht om een goeie balans te vinden tussen 'socializen' en werken. Ik ben niet het type van veel small talk maar heb me dat in de loop der jaren meer eigen gemaakt omdat mensen je dan wat beter leren kennen en dat maakt het makkelijker dat mensen niet zo afgeschrikt worden door mij.
dat heb ik dus ook op het eiland proberen toepassen, hoewel alle anderen grotere babbelaars waren dan mij hahahha
Het is in zo’n tweede expeditie voor iedereen ook wel wat voorspelbaarder, je kent het ritme, je valt ook veel makkelijker in een vast ritme dat nodig is voor op het eiland. ’s Morgens hout halen, en zoeken of er verse kokosnoten van de bomen gevallen zijn, (op ons derde eiland waren die er zelfs niet dus dan moet je niet ver gaan zoeken hahahha) overdag probeer je energie te sparen want er valt ten eerste niks te doen en ten tweede was het in het begin zo heet dat we amper met onze voeten op het zand konden blijven lopen. Zo’n hitte werkt ook uitputtend en het is niet gezond om je hart te laten pompen om je lichaam te laten afkoelen als er bijna geen eten in dat lichaam komt, dus schaduwrijke plekjes opzoeken en luieren is dan bij wijze van spreke de boodschap met grote momenten van verveling tot gevolg, zoals ook Pieter die beschrijft. Tegen de avond steek je dan tijdig de lamp aan en beslis je met zijn allen, wat, hoeveel en hoe je eten gaat klaarmaken. Van zodra het donker wordt, kruip je in je ‘mandje’ in de hoop dat de nacht snel voorbij zal gaan, maar dat valt meestal ook dik tegen. Ik heb gemiddeld 2 uur per nacht geslapen en naar het einde toe verminderde dat zelfs nog.
Wat mij ook opviel was, dat mijn lichaam die situatie als het ware herkende en daardoor veel vlugger aftakelde. Ik voelde mij daarom ook al heel vroeg in de expeditie veel zwakker en zonder veel krachten, maar zoiets kun je tactisch gezien helaas niet toegeven of dat kost je je kop.
Maar ik denk dat de meesten van ons zich tijdens deze 2e expeditie voorgenomen hadden om sowieso meer te genieten van het landschap en de natuur : je wilt zoveel mogelijk beelden op je netvlies branden om ze hier in België en Nederland weer naar boven te kunnen halen. Het afzien neem je erbij want anders dan moet je niet op expeditie gaan uiteraard.