En toch blijf ik erbij Starry Night, dat je hier (in onze Westerse contreien) enkel 'trek' hebt en nooit echte honger. Honger treed niet op na een paar uurtjes een lege maag te hebben, honger treed pas op na een aantal dagen geen eten of slechts 2 stukjes kokosnoot per dag. Ik daag je graag uit om het eens te proberen ! je zult het verschil in gevoel onmiddellijk merken
Nou... Ik pak even de Van Dale erbij, dat is een objectieve gesprekspartner, niewaar
?
"Honger = het gevoel van de natuurlijke behoefte aan spijs". Dat kan dus wel degelijk na een paar uurtjes lege maag optreden. Trek echter wordt omschreven als "begeerte, lust, verlangen". Dat is toch heus wat anders dan wat wij hier dagelijks in onze 'westerse contreien' meemaken 3x per dag. Dat beschrijft meer wat ik voel bij het zien van een reep hazelnootchocola, ongeacht of ik honger heb of niet.
Overigens ben ik ooit zo dom geweest om een brooddieet te volgen. Op een gegeven moment begon dat droge brood me zo tegen te staan, dat ik op de zgn. 'brooddagen' niets anders nuttigde dan thee. Daar leed mijn humeur onder, ik kreeg koppijn op die dagen, en onderin mijn buik zweefde aan het eind van de dag een soort holle steen. Dat is nog niet te vergelijken met wat jullie meemaakten, maar honger was het wel degelijk.
Wat jullie meemaakten, daar is geen echt lekker Nederlands woord voor. Waarschijnlijk daarom dat mensen anderen zo graag op de vingers tikken als het op de superlatieven aankomt. "Jij honger? 3 Weken niet eten,
da's pas honger." Maar dan kun je ook zeggen tegen iemand die keihard z'n kop stoot (of bijna z'n vinger afhakt met een kapmes
): "Jij pijn? Soldaten die aan reten geschoten worden op het slagveld en daar vier uur liggen voordat ze eindelijk sterven, díe hebben pas pijn." Maar zo lusten we er natuurlijk nog wel een paar...
P.s.: Ik vind hier toch het juiste woord: "Uitgehongerd = door honger verteerd, uitgeput." Komt dat een beetje in de buurt bij wat jullie voelden? Ga dan eens praten met mensen in Angola en Zimbabwe en vraag wat ze van jullie honger vinden
. Waarmee ik zeggen wil: je moet uitkijken met mensen betuttelend toespreken 'omdat het altijd erger kan'. Laten we het gewoon bij de Van Dale houden en onze eigen zeer functionele Nederlandse taal.