Vele zien b.v. Frank en Richard als ware robinsonners.....veel heeft in die zin in eerste instantie te maken met hun uiterlijk....en daarnaast dat ze ook wel degelijk vele kwaliteiten bezitten op het vlak van survival....maar ook een stadsmus kan die survival kwaliteiten (en meer) bezitten en ze laten zien als het nodig is....alleen gaat dat er niet direct altijd bij iedereen in omdat men onbewust vast blijft houden aan het beeld wat men heeft van iemand...!
Hoi Ryan,
Vond bovenstaande quote van jouw hand, en ben het daarmee eens. Mensen hebben inderdaad een bepaald beeld bij survivors, en woest op een stuk hout inhakken, af en toe brullen, een pijl en boog snijden en indianen vereren spreken daarbij zeer tot de verbeelding.
Ondertussen, hoezeer ze ook beschimpt is op dit forum (ook door mij, want dat gezeur ging goed de keel uithangen), is natuurlijk zelfs iemand als Lydia een taaie. En dus een survivor. Alleen niet zoals de kijker een survivor wil zien misschien, maar ik heb wel bewondering voor haar ommedraai nadat Véronique haar zo ferm had toegesproken. Veel mensen (en zeker als ze zo jong zijn) zouden daarop het hoofd laten hangen, maar voor haar leek het eerder nieuwe brandstof. Dat wekt toch bewondering op.
Goed, en dan nu mijn vraag naar aanleiding van dat hele 'wie is een ware Robinson-gedoe':
Er zijn nog vier mensen over, en wat mij betreft vallen er drie af als Robinson: Richard, Jennifer en Frank. En dat is puur gebaseerd op enkele - in mijn ogen - nogal laffe (en in ieder geval gemakzuchtige) keuzes die ze gemaakt hebben. Een survivor is meer dan iemand die hout kan hakken, krabben kan vangen en mooi kan brullen. Een survivor moet ook iemand zijn die af en toe zijn kop in de wind gooit en zichzelf trouw blijft. En dus niet automatisch gemakzuchtige paden volgt, als complotten smeden en sterke tegenstanders wippen. Vind ik dus.
Jij blijft dus over als favoriet, maar dat is natuurlijk makkelijk bereikt. Jij bent nooit in de verleiding gekomen om een Melvin te wippen of om beloftes te breken of om categorisch met een veilig collectiefje complotten te smeden. Mijn vraag: had je eraan meegedaan? Stel, jij was gekozen i.p.v. Pieter. Hoe had jij in dat groepje gestaan? Had je meegedaan met de complotreeks? Had je meegedaan met de sterkste schakels eerst eruit? Hoe bezie jij dit, als achteringang-finalist?