Hoi Ryan,
Vraagje...(weet niet of deze al gesteld is, want ik zit niet zolang op het forum...weekje).
Als je zo terugkijkt op alle afleveringen...wie is dan voor jou een echte Robinson (uitgezonderd jezelf) en waarom?
Phoe.....moeilijke vraag....waar ik niet direct een antwoord op heb........
Want wie kan eigenlijk nu precies vertellen wat het ideale robinson beeld zou zijn...wie bepaald dat....iedereen heeft daar een andere mening of gedachten over....bij de een doet een bepaalde uitstraling denken aan een ware robinson en bij de ander zijn gedrag....of de combinatie hiervan....
Vele zien b.v. Frank en Richard als ware robinsonners.....veel heeft in die zin in eerste instantie te maken met hun uiterlijk....en daarnaast dat ze ook wel degelijk vele kwaliteiten bezitten op het vlak van survival....maar ook een stadsmus kan die survival kwaliteiten (en meer) bezitten en ze laten zien als het nodig is....alleen gaat dat er niet direct altijd bij iedereen in omdat men onbewust vast blijft houden aan het beeld wat men heeft van iemand...!
In mijn ogen dien je niet alleen op het survival vlak thuis te zijn, maar op vele vlakken meer, zeker gezien het totaal concept. Noem b.v. het sociale vlak, het geestelijke, denk aan spel vaardigheden, wat dacht je van een brede algemene kennis, of geduld, eerlijkheid, strijdvaardigheid en oprechtheid, je verlies kunnen dragen, en in mijn ogen heel belangrijk ''jezelf blijven''! Ik denk dat dit lijstje nog veel langer zou kunnen worden, maar merendeel is van belang om dit spel op de juiste manier waardig te kunnen overleven.
Wat ik dan als eerste noemde dat ieder een ander beeld heeft komt terug als je met mede kandidaten het spel speelt....ook daar heeft men beelden en een voorkeur (bewust en onbewust)....allemaal samen werkt men zonder het van elkaar in de peiling te hebben naar een persoon toe....of het nu is om deze weg te stemmen in complot vorm of om hem of haar mee te nemen naar het volgende niveau....het gebeurt wel......
Ook ik had voor we begonnen een beeld....en idd waren op dat moment ook Frank en Richard de ideale robinson personen....vandaar ook mijn eerste keuze bij de kamp indeling van Noord en Zuid...! Nu ik achteraf terug kijk is dat beeld op vele vlakken alleen maar sterker geworden....ze hebben beide vele kwaliteiten ieder op zich en op verschillende vlakken....daarnaast is niemand perfect en slaat iedereen de plank wel eens flink mis....maar wat geeft het....zolang je er maar van leert en er dus iets mee doet.....
Voorbeeld.......Voor het vertrek had ik Richard nog maar een keer mogen ontmoeten.....ik hem aan het einde van die avond ook direct verteld gezien zijn gedrag van die avond....dat ik er een zwaar hoofd in had met hem samen op een eiland te moeten zitten.....man man....wat was die kerel druk en aanwezig....haha....vanaf we voet op het eiland hebben gezet heb ik een meer dan goede band met hem gehad....per dag steeg deze band en groei je snel dichter naar elkaar toe....zo ook met andere binnen ons kamp....wel ben ik nooit uit het oog verloren dat het een spel is en blijft en ben daar ook altijd naar iedereen duidelijk in geweest....moest er gestreden worden gebeurde dat...zou ik een van hen weg moeten stemmen doe ik dat ook......daarna sloegen we elkaar de armen weer om de schouders en was er weer een team...vele van ons kamp deelde die mening en gedachten...vandaar dat we in Kamp zuid het echt naar ons zin hadden.....
Om een lang verhaal dus kort te maken....
...lukt nu niet echt meer....Deze twee heren zijn in mijn ogen zeker robinson waardig....maar laten we zeker niet vergeten dat alle kandidaten ieder op zijn manier absoluut robinsonners zijn.....zeker in deze strijd telt.......we gingen met 17 titanen...en er zijn 17 titanen terug gekomen.....
Uhhhhhh....sorry voor het wel hele lange antwoord.....