Er is nogal wat ophef over de gekozen kandidaten heb ik gemerkt.
Waarom die kandidaat wel en die niet?
Ik heb zelf ook een paar keer nee moeten zeggen omdat het qua werk domweg niet ging lukken. Uiteindelijk bleek de opnametijd vervroegd te worden en toen kon ik ineens wel meegaan. Hoe ouder je bent, hoe lastiger het vaak is om mee te kunnen gaan doen, vooral als je weet hoe ze bij de televisie te werk gaan. Die blijven heel lang vaag zo van: "We denken zeker te weten dat het door gaat en dat we ongeveer in Februari-Maart weg zullen gaan en dat het tussen de 4 en 7 weken gaat duren...". Als ik zo vaag tegen mijn klanten blijf schrijf ik geen enkele order.
Er zijn best wat kandidaten die ieder om verschillende redenen echt niet mee konden. Ik weet Giovanni, Robin, Klaar en Nolleke onmogelijk mee konden. Ze zijn dus wel gevraagd.
Daarnaast begrijp ik het probleem van Talpa heel goed:
Net5 heeft destijds een kijkerskeuze laten doen waarbij ze zelf nog een paar kandidaten toegevoegd hebben. Ook is het zo dat de kijkers zich 2004 en 2003 beter kunnen herinneren dan 2002,2001 en 2000 waardoor er een oneerlijke scheve verhouding zou kunnen ontstaan in het deelnemersveld. Volgens mij is de kijkerskeuze van NET5 intellectueel eigendom van NET5 waardoor Talpa die waarschijnlijk niet eens 1 op 1 mocht gebruiken. Door alle rechtzaken over Expeditie Robinson tussen NET5 en Talpa is "Strijd der Titanen" een jaar uitgesteld. In 2005 is ook nog een normale serie geweest waardoor er ook uit die serie nog eens 3 kandidaten gekozen moesten gaan worden. Je kunt natuurlijk niet meer dan een bepaald aantal kandidaten meenemen er er moest dus sowieso gesneden gaan worden in de eerder gemaakte keuzes die Talpa inmiddels al gedaan had. Tegenover iedere gekozen persoon staat weer een andere persoon en dat hele deelnemersveld moet qua mannen, vrouwen, belgen en nederlanders goed in evenwicht zijn. Dat is een hele lastige klus en je moet daarbij als organisatie helaas een aantal ex-deelnemers, die dachten mee te gaan doen, teleurstellen.
Een nieuwe kijkerskeuze kon denk ik ook niet gedaan worden omdat dat op de eerste plaats heel verwarrend over komt en omdat je als Talpa zijnde op Talpa geen nieuwe kijkerskeuze kunt laten doen, die betrekking heeft op programma's die door NET5 uitgezonden zijn.
Groeten,
Pieter