In de finale aflevering misschien wel, maar gedurende de expeditie zeker niet. Sterker nog totdat Lenny zich tegen Ignazio keerde had hij een zeer goede edit (imo beter dan Olga).
Hm... Mijn waarneming is toch anders. Lenny is heus niet altijd zo positief belicht. Het complot-van-vijf is in ieder geval gepresenteerd op een manier die bij mij volkomen verkeerd viel, en wat mij betreft kwam Olga als grote overwinnaar uit de discussie in de eilandraad. Dat deed ze geheel op eigen kracht en ik had toen diepe bewondering voor haar. Hoe dan ook: Lenny werd toen op geen enkele manier door montages gespaard (en terecht). Mijn sympathie voor hem begon te groeien toen hij erachter kwam dat dat complot de weg niet was voor hem. Dat vind ik krachtig voor zo'n jonge knul. Heel veel mensen zouden dan alsnog stijfkoppig en laf het ingeslagen pad blijven bewandelen, maar Lenny (en Ignazio) durfden hun eigen fout in het gezicht te zien. Mensen
mogen fouten maken. Het wordt pas link als ze die fouten vervolgens niet durven te zien of ze wel zien maar verdoezelen of bagatelliseren. Lenny bleef hierin fier recht overeind.
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de meeste SMS'ers door de finale uitzending een favoriet hebben 'gecreëerd' of compleet anders over iemand zijn gaan denken. Mocht dat wel zo zijn dan kan je dat slechts die SMS'ers kwalijk nemen, want dan ben je wel erg makkelijk te manipuleren.
Toch wel. Ik was volledig op de hand van Lenny voor die uitzending. Nou hielp hij dat ook zelf een beetje om zeep door zijn wat onsportieve gedrag richting Olga, maar tot die houding werd hij dus ook veelvuldig gedwongen doordat er zo op doorgehamerd werd. Als Olga constant met haar gedrag geconfronteerd was en zij had met strakke blik volhard in haar eigen gelijk (wat ik eerlijk gezegd nogal voor de hand liggend vind gezien haar verdere optreden), dan zou ze ook veel minder sympathiek naar voren gekomen zijn. Nu kon ze volstaan met een aanhoudende koninklijke houding en de trotse ongenaakbare blik van een tsarina. Geen seconde hoefde zij in de verdediging te duiken.
Ik merkte dat ik minder en minder voor Lenny was gedurende die uitzending door dat benadrukken van zijn strategische keuze (die consequent als lafhartig werd gekwalificeerd, terwijl dat toch heus nog ter discussie staat, blijkt alleen al uit de meningsverschillen hierover op het forum) en door het ouwejongenskrentenbrood sfeertje dat op het afvallerseiland ontstond en waar meermalen de nadruk op werd gelegd. Voeg daar Olga's mooie, trotse uitstraling aan toe (die ze met dank aan de produktie geen moment hoefde te laten verslappen) en het was knokken om bij mijn standpunt te blijven. Eigenlijk alleen omdat Olga's benadering van Wietske en Linda mij écht bijzonder diep raakte, te diep om er zand overheen te gooien, én omdat ik mezelf er met geweld aan herinnerde dat ik Lenny's schurkenstreek helemaal niet schurkachtig vond totdat EP&co mij ging bewerken om dat wel te vinden stemde ik toch op Lenny. Ik kan me echter voorstellen dat deze wijzer voor anderen een andere kant is uitgeslagen.