Tsjongejonge wat een reacties, we zijn al op pagina 6. De finale leeft dus wel. Vooropgesteld ik had Lenny een uitstekende Robinson 2006 gevonden. Je kunt echter niet ontkennen dat hij op drie cruciale momenten een fout heeft gemaakt. Alle drie deze fouten zijn hem door het SMS-ende publiek zwaar aangerekend. De fouten zijn:
1. het gamen tot het bittere eind doorzetten en zo Ignace uit het spel werken
2. zijn reactie in de biechtstoel op de terugkomst van Olga
3. zijn reactie op de vraag van Ernst Paul in de studio hoe hij over Olga dacht.
De eerste fout is zwaar ge-edit door de productie en kreeg inderdaad veel aandacht ook nog in de studio, waarbij Ignace zijn woord kon doen. Op dat moment was lenny in de gelegenheid om het grootse gebaar van Ignace te beantwoorden en dat deed hij niet. Daardoor werd hij nog meer de schlemiel.
De biechtstoel is nu juist het enige onderdeel waarbij je gewoon onversneden hoort wat er gezegd is. Op basis van twee dagen met Olga, want langer duurde het niet, trekt hij deze conclusie. Lijkt mij enigzins snel
In de studio kreeg hij de gelegenheid van Ernst Paul zijn opmerkingen te nuanceren, maar nee dat deed hij niet, sterker nog hij trok wel een erg chagrijnig gezicht.
Je weet als je mee doet, dat het per SMS beslist gaat worden. Dat besef was bij Lenny onvoldoende aanwezig. Op basis van zijn vechtlust en onovertroffen aantal gewonnen proeven had hij gewoon moeten winnen. En dat was ook gebeurd als hij zich wat beter had gerealiseerd wat de gevolgen van zijn gedrag waren. De vraag van Klaar was zo nauwkeurig en precies gesteld. Hulde voor Klaar.
Is Olga dan een terechte winnaar? Op basis van wat ik gezien heb, behoorde zij zeker tot de laatste vier en eigenlijk hoorde ze ook wel in de finale thuis. Gezien echter haar opstelling richting Wietske, die ik te ver vond gaan, is zij ook niet helemaal onbevlekt. Zij had echter het geluk dat die relatie met Wietske in de laatste 2 afleveringen hersteld werd en zelfs zo ver dat er openlijke omhelzingen waren het wel leek of ze naar elkaar waren toegegroeid. In ieder geval stemde ze voor Olga bij de eerste stemming op het afvallerseiland. Olga kwam zo met een positiever beeld in de finale.
Bernadette is steeds kansloos geweest. Hoewel ik haar één van de sympatiekste deelnemers vond, was zij bij proeven (behalve de krabbenrace) altijd al vrij snel kansloos. In tegenstelling tot Olga heeft zij wel de kans gehad zich te bewijzen en slaagde daar vaak niet in. Sociaal is zij de beste van het stel. Eigenlijk had ik haar wel in de finale willen zien met Lenny, maar ja ze was kansloos ten opzichte van Olga die verliezer nr. 1 was en natuurlijk bij een stemmming onder de lotgenoot verliezers zeker zou winnen. In een finale met Lenny had Bernadette zeker kans gehad, maar denk ik dat ze uiteindelijk aan het eind nipt verloren had.
Ignace had alles in zich om Robinson te worden. Hij werd het niet, omdat Ernst Paul van de vuurproef had verteld. Lenny zag het gevaar en handelde. Maar dat ging ten koste van Ignace en uiteindelijk verloor hij. De woorden van Ignace in de Studio waren groots. Op basis daarvan en op basis van het feit dat hij bij de meeste proven tweede was na Lenny en op basis van het feit dat hij slechts bij één complot betrokken was, waarbij hij ook nog het initiatief nam om het op te blazen, maken hem tot mijn eigen Robinson 2006. De echte is echter Olga (hoewel echt?)
Dat was het. Het is meer een column geworden, dan een forumbijdrage, maar dat zij me vergeven.