Maandag ll. was ik aanwezig op de life show van de finale van Expeditie Robinson 2006.
Groot was mijn verbazing toen bleek dat de jury (ex kampgenoten) Olga verkozen boven Bernadette om naast Lenny de finale te spelen. Olga de vrouw met de scherpe tong en grote longen bleek hoger aangeschreven dan Bernadette, die toch altijd op het winnaareiland aanwezig was en al de proeven heeft meegedaan.
Vanaf dat moment was er geen sprake meer van een Robinson show, die werd aan de kant geschoven voor de grote Olga show.
Zij werd op dat moment bewierookt langs alle kanten, van Lenny echter werd enkel negatiefs verteld ( werd meermaals geconfronteerd omdat hij zijn woord zou verbroken hebben t.o.v de vriendschap met Ignazio, en dan nog de negatieve kritieken van Klaar aan het adres van Lenny, volgens Klaar moest hij dat als een compliment zien – begrijpen wie kan) . Even terzijde werd gezegd dat Lenny het meeste aantal proeven gewonnen had ( 16 in totaal) maar in de eindafrekening bleek dit niet belangrijk te zijn.
Bij de televoting bleek het onwaarschijnlijke waar te worden. Olga werd Robinson-waardiger gevonden dan Lenny. Dit was een leuk emo moment voor de mama van Olga, speciaal overgevlogen vanuit het verre Rusland.
Nu blijkt dat Olga in de weken voor de finale in verscheidene praatprogramma’s werd opgevoerd op talpa tv (medeorganisator van ER 2006). VTM deed niets voor de enige Belgische overgebleven kandidaat en finalist. Spijtig.
Ik dacht dat het bij Robinson ging om overleven en mogelijks proeven winnen. Olga werd geprezen voor haar overlevingsdrang, naar mijn mening was de expeditie van Lenny, Ignazio en Bernadette veel zwaarder. Zij moesten en overleven en elkaar bekampen in zware proeven.
Lenny jij bent voor mij de enige echte Robinson, de morele winnaar van het spel, maar ja ….. het is anders gelopen !
Olga toch nog proficiat. En nog een tip voor de makers van het programma. Maak van de winnaar van de laatste proef op het eiland de ultieme winnaar van het spel en stop met die voor de kijkers on-controleerbare televoting.