Auteur Topic: De toekomst van Expeditie Robinson?  (gelezen 14900 keer)

Madine

• Gast
De toekomst van Expeditie Robinson?
« Gepost op: 13-10-2006, 21:51:32 »
Citaat
Belangstelling voor reality-tv neemt wereldwijd af

AMSTERDAM - Een overgrote meerderheid van de wereldbevolking vindt dat er te veel realityprogramma's op televisie zijn. Dat zegt driekwart van de consumenten wereldwijd.

Zo blijkt uit onderzoek van ACNielsen onder meer dan 22.000 mensen in 41 landen. In Nederland zijn de kijkcijfers naar een realityprogramma als Big Brother, waarmee het allemaal begon, al enkele jaren dalende.

"Wereldwijd vullen televisiestations hun uitzendschema's met realitytelevisie. Het zijn geen dure programma's om te produceren en leveren bovendien hoge kijkcijfers op”, aldus Han Eisma, commercieel directeur van ACNielsen Nederland. "Hoewel bepaalde programma's nog steeds behoorlijk populair zijn, begint het grote aantal realityshows nu echt te leiden tot een gevoel van verzadiging bij de kijker.”

Bron: Telegraaf

Expeditie Robinson blijft ook niet ongetroffen door deze trend, de steeds verder dalende kijkcijfers onderschrijven dit. Is er nog wel toekomst voor Expeditie Robinson, of zitten we momenteel naar het laatste seizoen te kijken? Reality is goedkoop, staat in bovenstaand artikeltje, maar is dat ook bij Expeditie Robinson het geval?

Ik begin zelf steeds sceptischer te worden. Nog niet zo lang geleden durfde ik er geld op te zetten, dat Robinson zou blijven voortbestaan. Talpa zou immers niet een van de meest succesvolle programma's afvoeren toch? Want dat is ER nog altijd, voor Talpa-begrippen scoort het goed. Er zijn veel bestaande programma's en/of concepten naar Talpa overgegaan, en zonder uitzondering scoren ze allemaal slechter dan dat ze bij hun oude zender deden. Wie dagelijks, zoals mij, de kijkcijfers bekijkt ziet dat er zelden Talpa-programma's in de dagelijkse top 25 terug te vinden zijn. Slechts met voetbal, en spaarzame hit Gooische Vrouwen weet Talpa dit te bereiken. Na deze programma's is het duidelijk Expeditie Robinson die het beste scoort.

Maar is dit een garantie voor het voortbestaan van Expeditie Robinson? Ik vraag me af welke pros and cons de zender van John de Mol in de afweging meeneemt. Wat denken jullie? Wat rechtvaardigt het bestaan van ER nog? Of is het niet meer dan logisch dat het afgevoerd wordt?

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: De toekomst van Expeditie Robinson?
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2006, 21:54:13 »
Talpa zal Expeditie Robinson niet zomaar wegdoen denk ik, inderdaad, het is één van de beste Talpa programma's.

Madine

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2006, 22:00:51 »
Hoe denk je dat het met de kosten van Expeditie Robinson zit? Dat het een duur programma is staat vast, maar alles is relatief. Een comedyserie of drama in elkaar schroeven, met decors, schrijvers en niet te vergeten acteurs is ook alles behalve goedkoop. Daarbij doen ze bij Robinson toch wel aan vergaande schaalvergroting. De productie, en dus kosten, kan al gedeeld worden met vele landen, want we weten dat er meerdere landen tegelijk een expeditie opnemen. Daarbij hebben ze voor 'onze' expeditie een grotere afzetmarkt gecreëerd door Vlaanderen en Nederland samen te voegen, terwijl de kosten in principe hetzelfde blijven.

Talpa is eigenlijk nog altijd een nieuwe speler in de markt. Andere zenders hebben veel tijd gehad om een publiek aan zich te binden, dat doe je niet zomaar even. Talpa is daar nog mee bezig, en om dat te bereiken hebben ze een programma als Expeditie Robinson nodig denk ik. Misschien dat ze er wel verlies op draaien, voortzetting moet zich op de lange termijn wel uitbetalen.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2006, 22:43:20 »
Vergelijk het eens met Lingo, dat nu in het nieuws is, omdat het misschien stopt:

Dat supergoedkope quizje trek iedere werkdag 800.000 tot 900.000 kijkers!!!!

In vergelijking daarmee is ER niet zo'n geweldig winstgevend programma! En PE al helemaal niet!  :(
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2006, 22:46:21 »
Je zou inderdaad kunnen denken dat de daling van de ER-kijkcijfers samenhangt met de gehele Talpa-malaise... Maar hoe verklaar je dan de afname van de PE-kijkcijfers (Net 5) en ook de WIDM kijkcijfers?  ???

Het baart me wel een beetje zorgen  :(, want deze programma's zijn naar mijn mening echt supergoed.  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 13-10-2006, 22:49:56 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2006, 22:54:35 »
Je zou inderdaad kunnen denken dat de daling van de ER-kijkcijfers samenhangt met de gehele Talpa-malaise... Maar hoe verklaar je dan de afname van de PE-kijkcijfers (Net 5) en ook de WIDM kijkcijfers?  ???

Het baart me wel een beetje zorgen  :(, want deze programma's zijn naar mijn mening echt supergoed.  ::ok::
Helaas telt de mening van de meerderheid. En niet die van de niet zo grote groep die ER, PE en WidM geweldig vinden (waar ik natuurlijk ook bij hoor)

Offline Bakkertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2006, 06:47:35 »
Ik denk dat Talpa de fout is ingegaan door PE en ER op een later tijdstip uit te gaan zenden.
Denk dat veel jeugdige kijkers nu toch afhaken omdat ze de volgende dag weer naar school moeten en dat ze halverwege de aflevering hun bed in moeten van hun ouders.
Ik ben om die reden zelf ook afgehaakt als fanatiek kijker, ook al behoor ik niet meer tot de jeugdigen onder ons ::hypocriet::...de volgende ochtend gaat de wekker weer gewoon af om zes uur.

Wat widm betreft heb ik geen flauw idee waarom die kijkcijfers stagneren, misschien stond er op dat moment een steengoede serie/show/ of wat dan ook tegenover hen op een ander net? kan het me eigenlijk niet zo goed herinneren :-\\
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Basten

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2006, 10:01:28 »
Vergelijk het eens met Lingo, dat nu in het nieuws is, omdat het misschien stopt:

Dat supergoedkope quizje trek iedere werkdag 800.000 tot 900.000 kijkers!!!!

In vergelijking daarmee is ER niet zo'n geweldig winstgevend programma! En PE al helemaal niet!  :(
Nou ja, dat heeft met doelgroepen te maken. Bepaalde doelgroepen (jongeren en vijftigers) geven meer geld uit dan andere groepen (bejaarden bv.), er zijn dan ook meer bedrijven die reclame voor die eerste doelgroepen maken dan voor die laatste. Het is dan ook aantrekkelijker om meer programma's voor die eerste te maken.
Dat speelt natuurlijk bij commerciële omroepen, omdat ze hun geld uit reclames halen. Heel vreemd is het dat het - in het geval van Lingo - nu ook al bij de publieke omroep begint te spelen. En vooral bij zo'n goed scorend programma (ik vind er zelf niets aan, maar begrijp dat er mensen naar kijken).
Wat dat betreft scoort een programma als ER natuurlijk wel redelijk goed, ze scoren m.i. wel redelijk goed bij deze commercieel aantrekkelijke doelgroepen. Toch zou er vast een moment komen dat het stop wordt gezet, het is inderdaad een duur programma (hoewel die eilanden vaak ook voor buitenlandse ER's worden gebruikt) die een complexe productie nodig heeft. Mochten inderdaad de kijkcijfers achterblijven (die al dalen), de mensen (ik trouwens niet) hebben het op een gegeven moment 'wel gezien', dan zal het vast eens stop worden gezet.
Elk succesvol programma stopt gewoon ooit eens. Jammer, maar het is gewoon zo.

Ik denk dat Talpa de fout is ingegaan door PE en ER op een later tijdstip uit te gaan zenden.
Uhm, Net5 zendt nog altijd Peking Express uit en de kijkcijfers van ER daalden al op het moment dat het bij Net5 zat.

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2006, 10:30:16 »
Uhm, Net5 zendt nog altijd Peking Express uit en de kijkcijfers van ER daalden al op het moment dat het bij Net5 zat.

Kijk zo vaak volg ik de beide programma's nog dat ik dat niet eens wist ::pinokkio:: ;D

Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2006, 14:26:23 »
Denk dat veel jeugdige kijkers nu toch afhaken omdat ze de volgende dag weer naar school moeten en dat ze halverwege de aflevering hun bed in moeten van hun ouders.
Ik ben om die reden zelf ook afgehaakt als fanatiek kijker, ook al behoor ik niet meer tot de jeugdigen onder ons ::hypocriet::...de volgende ochtend gaat de wekker weer gewoon af om zes uur.

Inderdaad, daarom neem ik beide programma's ook vaak op. Maar er zijn ongetwijfeld veel potentiële kijkers die niet de moeite nemen het iedere week op te nemen. Ik begrijp daarom totaal niet dat ze op maandag BB op prime-time zetten en ER daarna... Ze zouden het ook om kunnen draaien of BB op een heel andere dag uitzenden.

Madine

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2006, 16:49:57 »
de kijkcijfers van ER daalden al op het moment dat het bij Net5 zat.

Hmm.. als je de kijkcijfers eens goed bekijkt zie je dat dat niet het geval is. Op het moment dat het naar Talpa verhuisde zette het pas echt een keiharde vrije val in. De vraag is: waarom is dat? Heeft het ermee te maken dát 't bij Talpa zit? Omdat Talpa nog geen echte positie op de markt heeft weten te veroveren, omdat Talpa vanaf het begin al zeer negatief benaderd is? Is het toch een bepaalde 'reality-moeheid' waarover ze hier spreken? Of is het programma er de afgelopen jaren slechter op geworden? Of is het juist te veel van hetzelfde gebleven, niet vernieuwend genoeg? Misschien is het wel een combinatie van al die dingen.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2006, 17:12:03 »
Heeft het ermee te maken dát 't bij Talpa zit? Omdat Talpa nog geen echte positie op de markt heeft weten te veroveren, omdat Talpa vanaf het begin al zeer negatief benaderd is?
Voor een gedeelte wel, ja. Ik spreek nog steeds mensen die Talpa niet op hun tv geprogammeerd hebben, of die (om voor mij duistere redenen) de zender boycotten, ook al vonden ze ER altijd nog zo'n leuk programma.

Is het toch een bepaalde 'reality-moeheid' waarover ze hier spreken?
Misschien wel, maar de vraag is of dit te maken heeft met een overdosis reality. Want welke realityprogramma's richten zich op dit moment op dezelfde doelgroepen als ER en PE?

Of is het programma er de afgelopen jaren slechter op geworden?
Ik vind van niet. Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat 2001, 2004, of een andere oude serie het beste was en dat het daarna alleen maar slechter is geworden, maar ik vind dat het niveau van ER (proeven, onverwachte wendingen, spanning, etc.) zeker niet achteruit is gegaan. Bovendien: als dat wel het geval zou zijn, dan zou je aan de kijkcijfers moeten zien dat mensen binnen één serie afhaken. Maar het punt is dat er aan het begin van de laatste drie series telkens minder kijkers zijn. De afgehaakte kijkers hebben dus helemaal nog niet gezien hoe goed/slecht de nieuwe serie is.  ???

Of is het juist te veel van hetzelfde gebleven, niet vernieuwend genoeg?
Ik denk dat veel mensen inderdaad afgehaakt zijn omdat ze vinden dat het 'teveel van hetzelfde' wordt. Maar eigenlijk was de eerste Talpa-expedities vernieuwender dan ooit, met allerlei gekke wendingen. Dat daar vervolgens weer kritiek op kwam, is weer een heel ander verhaal (conservatief publiek?).

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2006, 18:12:02 »
toch lees ik hier erg vaak dat men het niet zo leuk meer vind, te weinig spectaculair, te veel opgevers...
mensen haken af.
misschien heeft e.r. zijn beste tijd wel gehad.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Madine

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2006, 19:21:26 »
En een Expeditie zoals in de Verenigde Staten? Vier kampen ingedeeld op ethniciteit? Ik durf te wedden dat de kijkcijfers dan omhoog schieten, ondanks dat het op Talpa is, ondanks reality-moeheid. Publiciteit is 't geheim, of dat nu positief of negatief is. Als heel Nederland er schande van spreekt dat mensen ingedeeld worden op basis van hun huidskleur, of de afkomst van hun (groot-)ouders. Je kunt er gif op innemen dat 'r kamervragen over komen. Zonder twijfel dat iedereen 'r dan weer heen kijkt. Zie maar eens wat voor kijkcijfers De Gouden Kooi haalt bij de lancering, dat hangt zonder twijfel samen met de verschillende relletjes, die al hebben plaatsgevonden, omtrent dat concept en de deelnemers.

Maar ik spreek nu alleen over de situatie in Nederland. Ik ben wel benieuwd naar hoe ER in Vlaanderen ontvangen word, dalen de kijkcijfers daar ook?

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2006, 19:54:39 »
Publiciteit is zeker belangrijk, maar het is niet altijd doorslaggevend.
Ondanks alle (negatieve) publiciteit is de Gouden Kooi volgens mij nog steeds geen kijkcijferhit.

Offline Basten

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2006, 11:48:58 »
Hmm.. als je de kijkcijfers eens goed bekijkt zie je dat dat niet het geval is. Op het moment dat het naar Talpa verhuisde zette het pas echt een keiharde vrije val in.
Je hebt gelijk. Misschien lijdt ER ook aan het Talpacomplex, waar ook bv. Barend en Van Dorp en Jack Spijkerman mee te maken hadden. Dat de zender 'niet gevonden wordt', dat is vaker bij beginnende zenders.
Publiciteit is zeker belangrijk, maar het is niet altijd doorslaggevend.
Ondanks alle (negatieve) publiciteit is de Gouden Kooi volgens mij nog steeds geen kijkcijferhit.
Idd, De Gouden Kooi scoort lager dan ER en ongeveer even hoge (uhm, lage) cijfers als Big Brother. Terwijl DGK toch zwaar in de publiciteit staat met o.a. dat gedoe over die moeder.

Offline MiSs Stefanie

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 15-10-2006, 12:27:29 »
Ik denk dat het imago van ER achteruit is gegaan sinds het de overstap naar Talpa moest maken. Toen ER op Net5 werd uitgezonden is er volgens mij in 1 seizoen meer gekeken naar ER als wat talpa nu in 3 seizoenen aan kijcijfers krijgt.
Ik zou het alleen echt heel erg jammer vinden moest ER van de buis gaan....maar misschien als je het van een andere kant bekijkt, als Talpa met ER stopt kan Net5 het misschien wel overnemen. En wedden dat ER dan wel WEER leuk wordt gevonden en goedbekeken wordt ::rofl:: ::rofl::

Offline Clown

• Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
« Reactie #17 Gepost op: 15-10-2006, 12:39:38 »
Ik denk dat het imago van ER achteruit is gegaan sinds het de overstap naar Talpa moest maken. Toen ER op Net5 werd uitgezonden is er volgens mij in 1 seizoen meer gekeken naar ER als wat talpa nu in 3 seizoenen aan kijcijfers krijgt.
Ik zou het alleen echt heel erg jammer vinden moest ER van de buis gaan....maar misschien als je het van een andere kant bekijkt, als Talpa met ER stopt kan Net5 het misschien wel overnemen. En wedden dat ER dan wel WEER leuk wordt gevonden en goedbekeken wordt ::rofl:: ::rofl::

Ik kan mij zo voorstellen dat Net5 geen behoefte meer heeft aan ER, na die overstap naar Talpa. Je moet namelijk nog steeds met dezelfde mensen werken, die liever met Talpa verder gingen.
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 16-10-2006, 22:51:10 »
Deze afleveirng heeft wel voor spannende beelden gezorgt, dus daar ligt het niet aan.

Madine

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 16-10-2006, 23:32:02 »
Ik vond dit absoluut de beste aflevering tot nu toe.

Ik kan mij zo voorstellen dat Net5 geen behoefte meer heeft aan ER, na die overstap naar Talpa. Je moet namelijk nog steeds met dezelfde mensen werken, die liever met Talpa verder gingen.

Bussiness is bussiness toch? Daarbij is er al lange tijd sprake van het gerucht dat John de Mol achter de SBS-groep aan zou zitten in plaats van een Talpa II. Dan komt Net5 natuurlijk wel weer in beeld, niet?