Heeft het ermee te maken dát 't bij Talpa zit? Omdat Talpa nog geen echte positie op de markt heeft weten te veroveren, omdat Talpa vanaf het begin al zeer negatief benaderd is?Voor een gedeelte wel, ja. Ik spreek nog steeds mensen die Talpa niet op hun tv geprogammeerd hebben, of die (om voor mij duistere redenen) de zender boycotten, ook al vonden ze ER altijd nog zo'n leuk programma.
Is het toch een bepaalde 'reality-moeheid' waarover ze hier spreken? Misschien wel, maar de vraag is of dit te maken heeft met een overdosis reality. Want welke realityprogramma's richten zich op dit moment op dezelfde doelgroepen als ER en PE?
Of is het programma er de afgelopen jaren slechter op geworden? Ik vind van niet. Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat 2001, 2004, of een andere oude serie het beste was en dat het daarna alleen maar slechter is geworden, maar ik vind dat het niveau van ER (proeven, onverwachte wendingen, spanning, etc.) zeker niet achteruit is gegaan. Bovendien: als dat wel het geval zou zijn, dan zou je aan de kijkcijfers moeten zien dat mensen
binnen één serie afhaken. Maar het punt is dat er
aan het begin van de laatste drie series telkens minder kijkers zijn. De afgehaakte kijkers hebben dus helemaal nog niet gezien hoe goed/slecht de nieuwe serie is.
Of is het juist te veel van hetzelfde gebleven, niet vernieuwend genoeg?Ik denk dat veel mensen inderdaad afgehaakt zijn omdat ze vinden dat het 'teveel van hetzelfde' wordt. Maar eigenlijk was de eerste Talpa-expedities vernieuwender dan ooit, met allerlei gekke wendingen. Dat daar vervolgens weer kritiek op kwam, is weer een heel ander verhaal (conservatief publiek?).