Interessant item. Ik vind het ook wel boeiend dat je de mate van geloof in het land ophangt aan het wel of niet opzeggen van het 'Onze Vader'. Dat is best Rooms Katholiek. In veel andere (protestante) tradities is men dat veel minder gewend, alhoewel mijn vader dit vroeger aan tafel wel altijd bad, aan het begin van de maaltijd.
Maar iets anders: in Nederland is geloof en religie juist weer helemaal 'in'. Heel veel mensen zijn openlijk (ook in de media) bezig met een zoektocht, wat geloof voor hen inhoudt/ betekent. Ook in de politiek zijn de christelijke partijen nadrukkelijk aanwezig. Hoe is dat in België/ Vlaanderen?
En kunnen jullie daar überhaupt vrij over discussiëren, los van de RKK? ben ik erg benieuwd naar.
Hier in Vlaanderen is veruit de enige geloofs-gebonden zoektocht die je iemand ziet maken de zoektocht naar RK pastoors. De weinigen die er nog zijn hebben dikwijls vier tot zeven dorpen die pastoor-loos zijn als werkgebied, en dan doen ze de ene zondag daar de mis, en de andere zondag ginder, enz... volgens een vooraf bepaald schema.
"Katholicisme à la carte" wordt het wel eens genoemd, als je je bomma begraaft ga je wel naar de kerk, maar bijna niemand weet nog wanneer je moet gaan staan of zitten, laat staan dat je al die mantra's kent, bv. "heer Jezus, wij verkondigen uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert dat Gij verrezen zijt" en al dat gebazel.
In Vlaanderen hoor je niets van protestanten, maar ze
bestaan wel hoor! Je hoort eerder de noodkreten of schandalen van de RKK, en waarom de Belgen nu toch altijd de RKK belachelijk moeten maken (recent voorbeeld hiervan vind je in de
P-magazine).
Nu, als het in Amerika dondert, regent het in Groot-Brittanië, druppelt het in Nederland, en gaat het binnenkort ook miezelen in België. Dat is altijd zo, dat gaat van gratis GSM's tot satelliet-TV enzovoort, wie wil weten wat de trends in België zullen zijn de komende jaren kan gewoon in de toekomst kijken. 2 jaar verder = Nederland, 4 jaar verder = Engeland, 5-6 jaar in de toekomst: Amerika.
En we zien dat het
katholiek fundamentalisme in Amerika al een tijdje veld wint, en dat zal ook naar het Europees continent komen (is al bezig). Da's ook normaal, want net als de mode, het klimaat, de beurs of wat dan ook volgt ook godsdienst een golfbeweging, van te goddeloos naar extreem godvruchtig, en dan weer naar goddeloos en zo verder...
Mijn persoonlijke mening over godsdienst is niet meer of niet minder dan "opium voor het volk". Zoethoudertjes, een drang om te geloven dat er iets hoger is die/dat alles regelt. Daar moet ik eens goed mee lachen, de vele miljoenen en miljoenen doden en slachtoffers van de kerk niet natuurlijk, maar goed, da's mijn mening, en ik discussiëer niet over godsdienst. Tijdverlies. Dan plant ik liever frambozen in mijn tuin of zo. We zien wel aan het eind van de tunnel, als het zover is...
In Vlaanderen is bijna niemand nog bezig met godsdienst, in de kerken zitten enkel nog de voorste vijf rijen bij de eredienst vol, en de gemiddelde leeftijd is dan 68 jaar. Enkel grijze, witte, blauwe en kale kopjes. Meer dan de helft trouwt niet meer voor de kerk, kinderen kennen het onzevader en weesgegroet niet meer...
Discussie? Wordt er eigenlijk niet echt meer gevoerd, eventueel nog in de les godsdienst? ALS ze al godsdienst krijgen, tegenwoordig kan je kiezen tussen godsdienst en zedenleer.
Als ik vroeger aan mijn nonkel vroeg "bestaat God wel, en waarom is opa dan doodgegaan?" kreeg ik een antwoord in de zin van "Natuurlijk bestaat God, maar hij had opa bij hem nodig voor blabla". Als de neefjes en nichtjes nu aan mij vragen "bestaat god wel?", dan zeg ik (zijnde hun nonkel) "Als hij bestaat en je kan het me bewijzen eet ik mijn schoen op, kom, we gaan een kamp bouwen."
Wat wel spijtig is, is dat samen met het geloof het respect voor de medemens (soms) is verdwenen, en dàt was een positief punt van o.a. het RK geloof, dat ze je leerden elkaar te respecteren.
Wat een lap tekst weer, euh, vraagje: moeten we niet in een ander topic beginnen te posten?
Nu, 't seizoen is weer voorbij en het is hier terug lekkur rustig hé, denk niet dat we iemand storen...