Als ik het dus goed begrijp doen alle vier mee met de balkproef. Degene die er al eerste afvalt, ligt er uit. 3 blijven over, degene die wint kan niet worden weggestemd door de oudkandidaten (zoiets lijkt me logisch). De oudkandidaten kunnen dan kiezen uit 2 mensen van wie zij vinden dat die niet in de superfinale hoort.
Laten we even op een rijtje zetten wat we hebben van informatie :
- op de site van Kanaal II staat :
Nu Emma en Marnix al zeker de finale spelen, wordt het volgende week bijzonder spannend voor Fleur en Marleen. Slechts één van hen beiden zal de finale halen…
Wat weten we nog :
- de evenwichtsbalk is traditioneel de eerste proef die de eerste finalist bepaalt.
- op het voorfilmpje stonden VIER personen op de balk.
- diegene die als eerst afvalt, verlaat onmiddellijk de expeditie ("EPEE")
Volgens mij is de info op Kanaal2 dus niet juist.
Waarom zouden Emma en Marnix zeker de finale spelen, nu de
vorige aflevering immuniteit hadden, en dit nooit geldt voor een
volgende aflevering?
Ik neem aan dat zoals de traditie het wil, de tweede finalist bepaald wordt door een bijkomende proef, waarna al diegenen die de samensmelting bereikt hebben, kunnen stemmen voor te bepalen wie Robinson 2005 wordt.
Tenzij men munt wil slaan uit een SMS spel; dan zijn er drie mogelijkheden :
1. De suggestie van sjappie : stemming door diegenen die de samensmelting hebben bereikt om de tweede finalist te bepalen uit de twee overblijvenden.
2. Een onderscheid tussen een 'publieksprijs' en Robinson '2005'. Publieksprijs via SMS, Robinson verkozen door de stemming door de expeditieleden .
3. Een combinatie van de twee, nl. dat het publiek voor een bepaald % meetelt, en de stemmen van de oud expeditieleden voor een bepaald % meetelt om te bepalen wie Robinson wordt.
Ik hoop in elk geval dat idiote situaties zoals vorige jaren worden vermeden, waarbij er twee verschillende finales zijn in NL en in België, nl. publieksstemming in NL en stemming door diegenen die de samensmelting hebben bereikt in België.
Gelukkig heeft dit totnogtoe nog niet geleid tot twee verschillende Robinsons!
Ik vraag me wel af wat ze van plan zijn : de finale is al bijna elk jaar vaak veranderd van concept!
Wat denken jullie?