Ik vind het zo'n gigantische onzin, dat generaliseren. Met wie zou ik meer gemeen hebben? Met Douwe die ruim 340 km bij mij vandaan woont? Of Marleen nog geen 80 km bij me vandaan woont? Komt de persoonlijkheid van een limburger meer overeen met die van een Fries dan met een Vlaming? Lijkt een Tukker op een Zeeuw of toch meer op Randstedeling? Binnen ons land zijn al verschillen te ontdekken in taal, levenswijze, geloof, etc. Sterker nog.. zijn er geen verschillen tussen Rotterdammers en Amsterdammers, of tussen Maastrichtenaren en Kerkradenaren? Tuurlijk. Ik woon nog redelijk rustig, maar een paar straten verderop gaan met oud op nieuw de auto's op de kop en in de fik en mag drie keer per dag de politie komen. En zijn er geen verschillen tussen jou en je buurman? Natuurlijk! Dat komt omdat we allemaal anders zijn! Bekijk mensen dan ook als individu en niet als 'volk'. Ik ben trots op mijn nationaliteit, ik voel me Landgravenaar, ik voel me Europeaan, ik ben een wereldburger, maar bovenal voel ik me ik. En als ik op Robinson-eiland zat en iemand stemde me weg omdat hij een probleem met mijn persoonlijkheid had, dan kan ik dat accepteren. Stemt 'ie me weg omdat ik een Nederlander ben, dan heb ik een probleem met hem.